“De uitdaging? Inzetten op de fiets, zeker in het centrum”

© HDV
Redactie KW

Burgemeester Kurt Vanryckeghem is het al twaalf jaar gewoon om de tricolore sjerp te dragen als eerste burger van de stad. De komende zes jaar mag hij dat voortdoen, want met zijn persoonlijke monsterscore van bijna 7.000 voorkeurstemmen verzekerde hij niet alleen voor zichzelf maar ook voor verschillende van zijn partijgenoten opnieuw een zitje in de nieuwe gemeenteraad.

CD&V blijft na meer dan een eeuw overeind als beleidspartij in Waregem. Daar heeft Kurt Vanryckeghem een stevig aandeel in.

Hoewel wat minder dan in 2012 toch nog altijd een monsterscore van 6866 voorkeurstemmen: had u zoiets verwacht?

“Het blijven unieke cijfers voor een gemeente of stad boven de 35.000 inwoners. In Vlaanderen is Waregem daarmee ook de enigste met die score. Maar dat is zeker niet alleen aan mezelf de danken. Heel de partij heeft daaraan meegewerkt. Als je ziet dat de Waregemnaars CD&V meer dan 12.000 naamstemmen gaven en ‘slechts’ 1.400 kopstemmen, dan weet je dat zij vooral de namen van onze kandidaten hebben rood ingekleurd. Terwijl het bij alle andere partijen net het tegenovergestelde is. Daar halen de kopstemmen het telkens op de naamstemmen. Wat betekent zoiets? Dat Waregem alle kandidaten van CD&V weet te appreciëren. Dat zij overigens ook mee hebben gekozen voor de verjonging en vernieuwing die wij al op onze lijst hadden doorgevoerd. Zes van de twaalf nieuwe gezichten van onze partij zetelen straks in de raad. De helft, dus. Met bijvoorbeeld Anneke Vanheusden en Kim Deplancke, die uitstekende persoonlijke resultaten wisten op te tekenen. Dat wil toch wel wat zeggen, ja. Maar eigenlijk gaat het over meer dan alleen maar mijn persoonlijke stemmen en die van de huidige schepenen die eveneens goed scoren. Het gaat over wie ons straks zal of wil opvolgen. Zeg maar: de verjonging en de vernieuwing van CD&V Waregem. Die is nodig want als wij zelf een stapje opzij zetten, dan moeten wij nieuwe politici van onze partij hebben klaargestoomd om ons op te volgen. Wij mogen met andere woorden niet alléén bepalend zijn voor het succes van de partij die op haar beurt niet van ons alleen afhankelijk mag zijn. Daarom is toekomstgericht denken en handelen noodzakelijk. In dat opzicht zijn mijn behaalde voorkeurstemmen maar een deeltje van het verkiezingssucces van CD&V Waregem. Niet meer en niet minder. Persoonlijk ben ik ook niet van plan om door te gaan tot ik stokoud ben. Je moet beseffen dat aan alles een eind komt, zeker in de politiek. Vastklampen aan je sjerp vind ik niet goed. Nooit, eigenlijk.”

“Vastklampen aan je sjerp vind ik niet goed. Nooit, eigenlijk”

Nog voor de verkiezingen had u gezegd dat het je laatste zouden worden. Blijft u daar bij?

“Daarover kan ik nu niets beslissen. Eerst het schepencollege samenstellen. En mij voorbereiden op de federale verkiezingen van volgend voorjaar. Ik eis een verkiesbare plek op bij CD&V. Zeker op basis van mijn resultaten. Ik laat mij na de zeven vorige keren niet gebruiken als opvuller van de lijst. Concreet: een plaats bij de top 5. Gebeurt dat niet, dan is het wat die verkiezingen betreft over en uit. CD&V moet niet denken dat ze mij nog eens op een manier zullen behandelen die volstrekt niet in verhouding staat met de persoonlijke cijfers die ik kan voorleggen. Ze hadden mij gevraagd te wachten tot na de verkiezingen. Welnu, die zijn intussen voorbij. En het resultaat is er. Nog maar eens! Het is absoluut nodig dat Waregem een vertegenwoordiger heeft in Brussel. Dat is lang geleden. Nu moet dit voorjaar duidelijk worden of de partij er ook zo over denkt, of ze onze jarenlange inzet voor CD&V in Waregem zal belonen met een voor mij verkiesbare plaats. Een plaats waarvan ik zeker weet dat ik er op federaal niveau straks wel bij ben. Daar ga ik absoluut voor. Zoveel is zeker!”

© HDV

Wat zijn de projecten voor de nieuwe legislatuur?

“Een stevig lijstje, in elk geval. Wij gaan voor betaalbaar wonen met projecten in het Dompelpark, de Schoendalestraat in Sint-Eloois-Vijve, Transvaalstraat, Weverstraat en Fabriekstraat. Alles samen goed voor zowat 350 woongelegenheden en woningen die betaalbaar zijn. Sommige van die projecten zijn voor rekening van sociale bouwmaatschappij Helpt Elkander, voor het autonoom gemeentelijk bedrijf Wagso en voor intercommunale Leiedal. Zeker de 100 woningen in de Fabriekstraat zijn bedoeld voor jonge gezinnen, dicht bij het centrum. Daar heb je nog een fabriekssite die helemaal wordt opgebroken. Wat nog? De bouw van een centraal gebouw voor politiezone Mira waarvan de eerste steen in november wordt gelegd, plus de bouw van een nieuwe brandweerkazerne. Ook nog: de volledige make-over en upgrade van het Pand waarvoor 12 miljoen euro is voorzien, de verdere afwikkeling van het project Zuidboulevard door richting stadionvijvers alles vanaf esplanade vanaf Cinéstar aan te leggen als groene zone. Volgt daarbij de uitbreiding van cultuurcentrum De Schakel, de verdere vernieuwing van het Regenboogstadion die wij nu toch wel eventjes on hold zetten.”

“Ik eis een verkiesbare plaats bij CD&V voor de federale verkiezingen of helemaal niets”

Het is de eerste keer dat het aantal persoonlijke stemmen telt voor het samenstellen van het schepencollege. Tevreden daarmee?

“Absoluut. Het principe van wie de meeste stemmen haalt ook schepen wordt lijkt met de eerlijkste manier. Tot nog toe waren het de standen die elk een schepen moesten hebben. Dat zijn: ACV, Middenstand, Boeren. Dat heb ik veranderd. Maar in zijn geheel blijven wij natuurlijk luisteren naar de drie geledingen binnen de partij. Dat spreekt vanzelf. Bij het opmaken van de verkiezingslijst werd daar wel degelijk rekening mee gehouden.”

Wat verwacht u van de oppositie in de nieuwe legislatuur?

“Zoals altijd: dat zal wel weer goed zijn. Het zijn allemaal positief ingestelde Waregemnaars die het goed voor hebben met onze stad. Ik weet dat alle oppositiepartijen de dossiers goed opvolgen, dat zij kritisch uit de hoek komen als dat nodig is, dat zij zelf alternatieven of andere voorstellen aanbieden. Dat was vroeger niet anders. Overigens: ik heb al berichtjes gekregen dat ze positief gaan samenwerken. En ja, er is ook nood aan degelijke oppositie.”

Twee zetels voor Vlaams Belang: een verrassing?

“Helemaal niet. Die partij is trendgevoelig, drijft mee op de golven van het politieke momentum en scoort daarom ook goed tijdens bepaalde verkiezingen. Na zes jaar afwezigheid is dat nu weer het geval. Niet alleen in Waregem maar ook in veel andere gemeenten en steden in Vlaanderen.”

Grootste thema en ook algemene, de rode draad doorheen alle verkiezingsprogramma’s, was de mobiliteit in en rond de stad. Zijn daar effectieve oplossingen voor?

“Kijk eens, dat is een heel complex probleem dat je niet in een-twee-drie krijgt opgelost. Niet in Waregem, niet elders in het land. Het is in elk geval een nationaal vraagstuk waarvoor iedereen die deskundig genoeg is naar oplossingen zoekt. Maar goed, specifiek voor onze stad hebben wij al een aantal maatregelen genomen die wij de volgende jaren zeker gaan uitbreiden. Dat wil onder andere zeggen: zoveel mogelijk inzetten op de fiets, zeker in het centrum. Vertrekkend vanuit de vaststelling dat het vrijwel onmogelijk is om overal aan de knelpunten rond de ring R35 tunnels of bruggen aan te leggen van en naar de stad – ik verwijs onder andere naar de Jozef Duthoystraat en de Henri Lebbestraat – moet je andere mogelijkheden onderzoeken. Zeker tijdens elk schooljaar hebben wij af te rekenen met een ware instroom en uitstroom van auto’s van en naar alle scholen. Die bevinden zich binnen de ring. Veel ouders brengen hun kinderen met de wagen. Dat is al zoveel jaren zo. Maar: het aantal is stevig toegenomen en tijdens de spits van ‘s morgens 8 uur en ‘s avond tussen 17 en 18 uur is het werkelijk centimeter voor centimeter aanschuiven. Hoe dat oplossen? Door zoveel mogelijk fietsstraten in te voeren, trage wegen, doorsteken enkel en alleen voor fietsers, uitbreiden van de fietssnelwegen in, van en naar Waregem. Ook meer en meer het openbaar vervoer gebruiken. En ten slotte zijn er in en rond de stad genoeg parkeermogelijkheden zodat je zonder problemen je wagen daar aan de kant zet en te voet verder gaat naar waar je moet zijn. Ik ben ervan overtuigd dat, als de fiets de baas is in het centrum, we al een deel van het mobiliteitsprobleem oplossen.”

Komt bedrijvenzone Blauwpoort er?

“Natuurlijk. De provincieraad heeft het project goedgekeurd, de Deputatie gaf zijn fiat. Van alle partijen stemde alleen Groen tegen. Niets staat ons nog in de weg om het plan uit te voeren. Indien de Raad van State erbij wordt betrokken, dan betekent het een jaar vertraging. Meer niet. Want alle aanmerkingen die vorige keer tot de afkeuring leidden, daar is nu wel degelijk rekening mee gehouden. We gaan Blauwpoort uitrusten zoals Groenbek. Dat is een geslaagd project waar iedereen -ook de buren- heel tevreden over is. Het gaat hier over familiale bedrijven die er zich willen vestigen. Niets milieuvervuilend, niets belastend door verkeer. Ook geen logistieke bedrijven. Noem eens één bedrijf langs de E17 naar de grens met Frankrijk dat milieubelastend is?” (DJW)