Aanpak verkeer wordt hét thema van de verkiezingen in Tielt

Verkeersveiligheid wordt door alle partijen sterk naar voren geschoven als programmapunt. © Foto WME
Redactie KW

Een grondige aanpak van de verkeers(on)leefbaarheid van Tielt. Dit is hét thema dat bovenaan staat in haast alle verkiezingsprogramma’s. Het sluitstuk van de Zuiderring speelt daarin een sleutelrol, daar is weinig discussie over. Ander groot thema wordt uiteraard de collegesite, al lopen de meningen over de invulling van dat project uiteen.

De grootste believer van de plannen voor de collegesite in hun huidige gedaante is N-VA/Open VLD. “Voor ons moet die hét kloppend hart worden van ons centrum en Tielt blijvend op de kaart zetten”, zegt burgemeester Els De Rammelaere. Als is ook voor haar kartellijst het Tieltse verkeer absolute prioriteit. “Uit onze huisbezoeken tijdens de pre-campagne is gebleken dat (verkeers)veiligheid iedereen nauw aan het hart ligt. De verbreding van de Sint-Amandsstraat, mét de aanleg van een vrijliggend fietspad is daarbij essentieel. Pas dan kan een totaal verbod op zwaar verkeer ingevoerd worden en kunnen de centrumstraten heringericht worden. Ja, wij willen dat zelf doen, want wachten tot Vlaanderen de Zuiderring sluit is wachten op Godot.

“Ook nieuwe infrastructuur voor brandweer, sport en cultuur staan bij N-VA/Open VLD hoog op de agenda: een definitieve oplossing voor de academies, een kunstgrasveld, en vooral een nieuw zwembad. “Het huidige bad is voorbijgestreefd”, zegt schepen Veerle Vervaeke. “En vooral: het heeft geen kinderbad, waardoor veel jonge gezinnen onder meer in Wingene gaan zwemmen.” Voor de inplanting van dat nieuwe bad denkt het kartel aan het speelplein Watewy. Ook voor dat project denkt N-VA/Open VLD, naar Roeselaars voorbeeld, aan een samenwerking met de privésector en eventueel ook participatie van de buurgemeenten.

CD&V: fietsplan met quick wins

Ook voor CD&V is de aanpak van de mobiliteit de topprioriteit. “We baseren die op vier pijlers”, zegt lijsttrekkerLuc Vannieuwenhuyze. “Een eerste is – voor de hand liggend – de dringende realisatie van het ontbrekende stuk van de Zuiderring. Maar we willen evenzeer inzetten op verkeersveilige en leefbare kernen met een logischer, duidelijkere afbakening én signalisatie van de zones 30 en 50.”

“Verder willen we van Tielt weer een echte fietsstad maken. We hebben een heus fietsplan klaar, waar een aantal zogenaamde ‘quick wins’ insteken: kleine ingrepen die ongemakken voor fietsers wegnemen. Verder willen we snel de ontbrekende schakels wegwerken die een netwerk van veilige fietsverbindingen tussen de deelgemeentenen met de buurgemeenten in de weg staan. En ten slotte willen we ook meer toegankelijke voetpaden. Andere prioriteiten voor CD&V zijn nog de netheid in de buurt of wijk en de uitbreiding van de zorg, in het bijzonder voor de bejaarden.

Het Tieltse zwembad is voorbijgestreefd, vindt N-VA/Open VLD.
Het Tieltse zwembad is voorbijgestreefd, vindt N-VA/Open VLD. “Laat ons samen met de privésector een nieuw bouwen op Watewy.”© Foto WME

Iedereen Tielt: open dialoog

Iedereen Tielt heeft zijn programma in een 100-puntenprogramma gegoten, en daar vinden we als nummer 17 inderdaad ook de Zuiderring. “Eigenlijk zijn die 100 concrete punten voor ons allemaal prioriteiten”, zegt lijsttrekker Pascale Baert. “Maar als we er dan toch één enkele prioriteit moeten uitlichten, dan kies ik voor Tielt, een levendige democratie van de 21ste eeuw. Gestoeld op de twee pijlers communicatie en participatie. Een open dialoog in twee richtingen met echte inspraak moet zorgen voor een betere samenwerking tussen de politici, de burgers en de externe partners als het Agentschap Wegen en Verkeer, de NMBS, de buurgemeenten… Dit om patstellingen en vertragingen in dossiers te vermijden, maar vooral ook voor meer tevredenheid en geluk van onze burgers.”

“De tijd waarin de politiek zich slechts eens om de zes jaar bekommert om wat de kiezer denkt, is resoluut voorbij. Om dat doel te verwezenlijken, willen we werk maken van een stevig systeem van buurtcommunicatie. We geven wijken een zekere beslissingsbevoegdheid, we laten over sommige zaken ook de burger meebeslissen en we zorgen voor een stevig uitgebouwd e-loket.”

SP.A: luchtkwaliteit voorop

Ook de SP.A wil het zwaar verkeer volledig uit het centrum. “Niet alleen voor de verkeersveiligheid, maar ook voor onze luchtwegen”, zegt lijsttrekker Simon Bekaert. “Net zoals in veel steden is de luchtkwaliteit in Tielt niet goed. Wij willen dat structureel aanpakken door de uitstoot te verminderen en door extra bebossing om de overige vervuiling uit de lucht te halen. De belangrijkste wegen zijn onze luchtwegen. Het industrieterrein Tielt Noord werd vorig jaar bestemmingsgewijs met 40 hectaren uitgebreid en die uitbreiding staat op het punt ontwikkeld te worden. Wij gaan voor een volledig CO2-neutrale uitbreiding. Dat klinkt utopisch, maar ik heb daarvoor al de eerste contacten met de bedrijvenontwikkelaar, de intercommunale WVI, gelegd en het is mogelijk.”

Onder meer Groen wil maximaal investeren in de (her)aanleg van voet- en fietspaden in het centrum en de dorpskernen.
Onder meer Groen wil maximaal investeren in de (her)aanleg van voet- en fietspaden in het centrum en de dorpskernen.© Foto WME

“Ik heb er als schepen van Ruimtelijke Ordening voor gezorgd dat ten zuiden van Tielt 15 hectaren net over de spoorweg werd herbestemd naar bosgebied. Dat moet nu zo vlug mogelijk bebost worden. In het centrum zelf mogen we niet langer toegeven aan privé-ontwikkelaars die de laatste grote waardevolle historische loofboomtuinen willen rooien om nog maar eens extra appartementen te zetten. Als het zo doorgaat, blijft er enkel beton over.”

Groen: resolute keuze voor fietsstraten

Ook Groen gaat resoluut voor meer verkeersveiligheid in Tielt, maar focust daarbij vooral op een betere infrastructuur voor voetgangers en fietsers. “De bevraging in het kader van de Gemeentemonitor 2018 toont het overduidelijk aan”, zegt lijsttrekker An Vanden Bussche. “Meer dan twee derde van de inwoners van Tielt vindt het onveilig om te fietsen in Tielt. En meer dan twee derde vindt ook dat de voetpaden in slechte staat zijn. Dat zijn dramatische cijfers die boven het gemiddelde van Vlaanderen uitsteken. Zo beschikken nog niet alle invalswegen van Tielt over fietspaden die gescheiden zijn van de rijweg. Wij willen dan ook daarom aanvragen indienen bij het Vlaams Gewest om dat snel te realiseren.”

“Verder willen we maximaal investeren in de (her)aanleg van voet- en fietspaden in het centrum en de dorpskernen. Waar de aanleg van fietspaden niet mogelijk is, kiezen wij voluit voor fietsstraten, waar auto’s de fietsers niet mogen inhalen. Ook het lappendeken van zone 30 in het centrum moet plaats maken voor een duidelijk en coherent geheel. Afspraken maken met schooldirecties, ouders en inwoners vormen voor ons het sluitstuk van een beleid voor meer verkeersveiligheid. Tielt is een scholenstad. Daar mogen we trots op zijn, maar daar moet een stadsbestuur ook zijn verantwoordelijkheid in nemen.”