Vorige zondag was er in het centrum van Tielt 'Window Shopping'. Fijn wanneer Tielt dergelijke evenementen organiseert: hoe meer leven in onze brouwerij, hoe beter. Zelf 'ontvlucht' ik wel de stad op dagen waarop mijn straat de gewone wekelijkse drukte overstijgt. Op zondag heb ik nood aan stilte. Aan alleen zijn met mezelf. Aan geruis in mijn oren, of het nu dat van ritselende bladeren of van de zee is.

Zondagavond kwam ik nog net op tijd thuis om de 'shuttle train' te zien die op de affiches van Window Shopping was aangekondigd. Ik had die trein vooraf grappig gevonden, want Tielt is nogal klein om mensen op die manier van de ene plek naar de andere te brengen, maar toen ik de rode trein zag, werd ik er best wel vrolijk van. Hij deed mij meer aan een tram denken en onmiddellijk legde ik de link met de Tramstraat.

Heeft u ooit stilgestaan bij de naam daarvan? De straat heet Tramstraat omdat er, jazeker, ooit een tram heeft gereden. Laat me u even meenemen op een korte tocht door onze geschiedenis. In 1873 koopt de stad de herberg 'Het Roozeken'. Die wordt in 1889 gesloopt wanneer de huidige straat wordt aangelegd met breed tracé, en dat om plaats te maken voor het rangeerstation voor de trams en de stoomtramlijnen Tielt - Ruiselede - Aalter. Je kunt vanaf 1889 ter hoogte van de Sint-Janstraat ook de tram naar Zwevezele en Hooglede nemen. Vanaf dat jaar wordt het deel van de tramlijn tussen het in 1860 opgerichte station en de markt door een paardentram bediend, tot de paarden in 1914 voor oorlogsdoeleinden opgeëist worden. Het tramstation wordt ondergebracht op de benedenverdieping van het nabijgelegen stadhuis. Tijdens bombardementen in de Tweede Wereldoorlog worden in de straat de tramsporen gedeeltelijk vernield. In de jaren 1950 wordt de tramlijn opgebroken.

Op de markt ligt een stuk tramspoor dat herinnert aan de tram van weleer. © Ann De Craemer

Mijn vader, die altijd in volle centrum heeft gewoond, herinnert zich de tram nog goed, en mijn moeder meent zich te herinneren dat haar vader nog mee het vuur achterin de tram hielp opstoken toen die nog op steenkool reed.

Een mooi gebaar van de stad vind ik dat ze op de markt een stuk tramspoor aanlegden dat herinnert aan de tram van weleer. Een tram als alternatief voor de auto kunnen we hier niet invoeren, maar van veel straten kunnen we vandaag fietsstraten maken, en sommige gebieden kunnen zelfs autoluw worden. Kortrijk heeft het net gedaan, dus ik zou zeggen: huppekee, Tielt, spring ook op de tram der vooruitgang!