Tom Gheeraert
Opinie

15/11/18 om 11:05 - Bijgewerkt om 11:04

Beeldenstorm

Sinds donderdag kunnen gegadigden 'officieel' beeldjes van de expo '600.000 beeldjes - 600.000 namen' van Coming World Remember Me (CWRM) in de Palingbeek gratis meenemen. Ik zeg 'officieel', want tijdens het persmoment op woensdag waren er al honderden mensen die doodleuk met zakken vol CWRM-beeldjes naar hun auto wandelden.

Beeldenstorm

© Foto TG

Op Facebook zag ik grote verontwaardiging hierover. Ze werden aasgieren genoemd, het toppunt van hebzucht en de hedendaagse graaicultuur. Inderdaad, het raakt ons Westhoekers om te zien hoe zo'n betekenisvol kunstwerk op deze manier moet verdwijnen. Het provinciebestuur had maatregelen moeten nemen zodat de ophaling van de beeldjes op een meer serene manier gebeurde.

Maar laat ons niet panikeren. Er zijn 600.000 beeldjes, meer dan genoeg voor iedereen. Ik sprak met enkele van deze 'aasgieren': fatsoenlijke mensen die de beeldjes een bestemming wilden geven zoals kunstenaar Koen Vanmechelen voor ogen had: een persoonlijk aandenken aan een bijzonder kunstwerk dat veel mensen met elkaar verbond. Door hen aan de schandpaal te nagelen op sociale media doen we het tegenovergestelde: mensen tegen elkaar opzetten. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Delen

Het raakt ons Westhoekers om te zien hoe zo'n betekenisvol kunstwerk op deze manier moet verdwijnen

Het is wel begrijpelijk dat de beeldenstorm emoties opwekt. Dat het kunstwerk überhaupt verdwijnt symboliseert in veel opzichten de vrees dat ook de herdenking van WOI zal vervagen en naar analogie met de beeldenstorm van de Palingbeek zal verzanden in een klucht waar de sereniteit ver te zoeken is. Ik heb er echter vertrouwen in dat de Ieperlingen dat niet zullen laten gebeuren.

Meer nieuws uit

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks twee updates in uw mailbox met het belangrijkste nieuws uit West-Vlaanderen, aangeboden door de redactie van KW!