Brandweer trekt aan alarmbel na brand in Bavikhove: “Facebook blust niet, wij wel”

De zware bedrijfsbrand bij Mipa Frost in Bavikhove blijft de gemoederen bedaren. © CLL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

De gigantische brand die recent een bedrijventerrein in Bavikhove teisterde, blijft nazinderen. De hulpdiensten zijn over een aantal zaken niet te spreken.

Commandant Frank Maertens, diensthoofd bij brandweerzone Fluvia, neemt het in een sterk betoog op voor zijn manschappen en legt de vinger op een open wonde. “Nog tijdens de brand regende het reeds verontwaardigde reacties van burgers”, fulmineert hij. “De brandweer was traag, de brandweer was weeral eens te laat, hoe was het mogelijk dat we niet sneller en beter hebben kunnen reageren. Uiteindelijk waren we de kop van Jut. Ik kan niet toestaan dat onze manschappen zo door de molen worden gehaald en ik kaats dan ook de bal terug naar diezelfde, klagende burgers.”

“Ramptoeristen blokkeerden toeganswegen”

Facebook draaide tijdens de brand overuren en dat is ook de brandweer niet ontgaan. “Om 10.10 uur verschenen de eerste filmpjes van de brand online”, gaat hij verder. “Om 10.18 uur kwam de eerste oproep bij de noodcentrale binnen en zo werd de start gegeven waarbij meer dan 120 mensen werden ingezet. 8 minuten, het lijkt weinig maar in situaties van nood is dat gigantisch. Blijkbaar is het vandaag de norm geworden om eerst op sociale media te posten en dan de hulpdiensten te verwittigen. Als kers op de taart trokken de filmpjes massaal veel ramptoeristen aan, die dan ook de toegangswegen volledig blokkeerden.

De drang om een foto te nemen of een filmpje te maken, overstijgt het gezond verstand en dat prikkelt de commandant meer en meer. “Tijdens de operatie hebben we meer dan 40 wagens ingezet, maar die wagens raakten in vele gevallen maar erg moeilijk tot aan de brandhaard”, vult hij aan. “Op de brug stonden honderden mensen te filmen en te fotograferen. Ze hadden hun voertuigen overal rond geplaatst en ook mensen die nog in hun auto zaten, vertraagden om alles te kunnen zien. Dat ze net achter hen een gigantisch grote vrachtwagen, met zwaailicht en sirene hadden staan, dat was even minder van belang.”

Burgerplicht

Dat sociale media ondertussen een structureel deel zijn gaan uitmaken van onze maatschappij ontkent de brandweer niet, meer nog ze stimuleren het. “Als hulpverleners gaan we mee met de tijd, we passen ons aan en we screenen natuurlijk zelf ook in de mate van het mogelijke alle netwerken. Platformen zoals Facebook kunnen echt wel een meerwaarde bieden als het is om medeburgers te waarschuwen voor potentieel gevaar of voor pakweg verkeersellende. Heel wat mensen vergeten echter dat ze nadien ook nog de hulpdiensten moeten verwittigen, want dat gaat niet automatisch”.

Een echte oplossing is er niet maar Frank Maertens roept op om onze burgerplicht niet te vergeten. “Bel altijd eerst naar de noodcentrale en ga dan filmen. Facebook kan de brand niet blussen, wij kunnen dat wel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier