Zussen staan allebei in het eerste leerjaar: “Samen lesgeven, wie had dat ooit gedacht?”

Céline (L) en Cévrine (R) Colas staan beiden voor de klas in het eerste leerjaar van de GBS De Wonderwijzer. © WO
Redactie KW

Als kind gingen de zusjes Céline en Cévrine Colas uit Lauwe samen elke dag naar school in GBS De Wonderwijzer. Zoveel jaren later komen de zussen opnieuw elke schooldag naar de Lauwse basisschool, deze keer om er als juf de kinderen van het eerste leerjaar lezen en rekenen bij te brengen.

Twee klasjes zusterlijk naast elkaar op het einde van een lange gang. In klas 1A krijgen de kinderen les van juf C. Colas en in 1B staat juf C. Colas voor de klas. Neen, dit is geen vergissing: sinds een tweetal weken geven wel degelijk twee zussen les aan de twee klasjes van het eerste leerjaar. Toen de school op zoek moest naar een vervanger voor juf Caro Cools, die met zwangerschapsverlof ging, polste directeur Philippe Vanlangendonck bij Céline of haar zus eventueel een interimjob als juf in De Wonderwijzer zou zien zitten.

Céline (27) volgde een opleiding lager onderwijs, liep stage in De Wonderwijzer en mocht er in 2011 ook onmiddellijk beginnen lesgeven. “Lesgeven aan het eerste leerjaar was altijd wat ik het liefst wilde doen. Ik had het geluk dat hier toen net een plaats vrijkwam, toevallig in het eerste leerjaar”, vertelt ze. “Toen ik in het begin hier opnieuw door de gangen liep, kon ik soms bijna niet geloven dat ik terug in mijn oude vertrouwde school was.”

Zus Cévrine (24) studeerde in 2015 af als orthopedagoge en stond vervolgens in voor de zorg in verschillende scholen. “Zo groeide ook mijn liefde voor het lesgeven. Via afstandsonderwijs ben ik een opleiding lager onderwijs beginnen volgen”, aldus de jongste zus.

Oude klasfoto’s

In tegenstelling tot andere scholen waar het voor Cévrine altijd eerst wat aftasten was en waar ze nog haar weg moest zoeken, kwam ook zij in De Wonderwijzer opnieuw in een vertrouwd nest terecht. “Aanvankelijk was het wel bizar om mijn vroegere juffen en meesters als collega te hebben, maar nu leer ik ze ook op een andere manier kennen”, vertelt ze.

Juf Cévrine met haar kleine bengels.
Juf Cévrine met haar kleine bengels.© WO

“Het was bizar om mijn vroegere juffen en meesters plots als collega te hebben” – Cévrine Colas

“Gelukkig waren we vroeger brave leerlingen. Of dat denken we toch”, lacht Céline. “Onze huidige collega’s kennen onze ouders, oude klasfoto’s die we liever niet meer zien duiken plots weer op en anekdotes van vroeger worden opgerakeld.”

“Vaak zei ik wel eens tegen Cévrine: ‘Je kan er maar beter voor zorgen dat je kinderen later bij mij in de klas zitten’. Eigenlijk was dat al een verplichting naar de toekomst toe”, weet Céline. “En kijk, plots geven we samen les in De Wonderwijzer. Wie had dat gedacht? Vooral onze papa is immens blij, het is iets wat hij al altijd gewild heeft.”

Ook de leerlingen vragen wel eens nieuwsgierig of de twee echt zussen zijn. “Even dachten ze zelfs dat ik twee zussen had toen Cévrine de ene dag opdaagde met bril en de volgende dag zonder bril”, lacht Céline.

Samen voorbereiden

Voorlopig wonen beide zussen nog samen thuis in Lauwe. Ze dansen ook allebei bij Arte Lauwe en samen pretparken bezoeken is een activiteit die hoog scoort tijdens hun vrije tijd.

“Vooral onze papa is enorm blij, dit heeft hij altijd al gewild” – Céline Colas

“Ik vind het machtig om nu ook samen te werken met mijn zus”, zegt Cévrine opgetogen. “Céline heeft al bijna zeven jaar ervaring in het eerste leerjaar. Ik kan haar dus veel vragen stellen en kan veel leren van haar. We kunnen samen lessen voorbereiden, we overlopen het weekschema en overleggen wat er allemaal moet gebeuren. Sowieso geven we in beide klassen dezelfde leerstof op hetzelfde moment.”

Juf Céline Colas samen met haar leerlingen van het eerste leerjaar.
Juf Céline Colas samen met haar leerlingen van het eerste leerjaar.© WO

Dat lesgeven in het eerste leerjaar erg intensief is, neemt ze er graag bij. “Je krijgt veel terug van de kinderen, ze zijn erg dankbaar en ook heel enthousiast. Zoiets werkt aanstekelijk.”

Zorg of lesgeven?

De zussen beleefden als kind een heel leuke tijd in De Wonderwijzer. “Als iemand me vroeg wat ik later wilde worden, antwoordde ik steevast juf”, herinnert Céline zich. Wat Cévrine is bijgebleven, is de extra zorg die ze als kind in de lagere school nodig had. “Nu wil ik zelf kinderen die zorg nodig hebben helpen, want ik kan me heel goed inleven in hun situatie.”

Voorlopig geeft Cévrine als interim les tot het einde van het schooljaar. Wat de verdere toekomst zal brengen, is nog afwachten. “Mijn hart ligt bij de zorg, maar lesgeven is ook superleuk. Als ik mag kiezen tussen de zorg in een andere school of hier lesgeven, dan kies ik toch voor het laatste. Maar mochten ze me in een andere school voor dezelfde keuze plaatsen, dan zou ik voor de zorg gaan”, besluit Cévrine.

(Carlos Berghman – foto’s WO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier