Uitvinders van het zesde leerjaar testen hun droomgame in hogeschool Howest

Redactie KW

In het kader van My machine ontwierpen de leerlingen van het zesde leerjaar van de Go! Basisschool Kroonlaan hun droommachine: een game. Studenten van Howest Kortrijk werkten dit uit tot een echte computergame.

MyMachine maakt al tien jaar kinderdromen waar. Zo ook de droom van het zesde leerjaar GO! basisschool Kroonlaan in Oostende, geleid door Juf Ruby. Half november 2018 nam het studententeam Paulien Wygaerden, Tristan Fierens, Matthias Kimpe, Kevin Radino, Jari Van Hauwaert en Michael Zlatkin van de Howest Bacheloropleiding Digital Arts & Entertainment,de klas voor een halve dag over. Ze stimuleerden de leerlingen om hun eigen droommachines te bedenken en te tekenen. Het werd een game rond een aardappel.

Tot eind januari dit jaar hadden de studenten de tijd om op basis van hun ideeën een droomgame te ontwikkelen. Juf Ruby en haar klas volgden elke stap van het maakproces online. “We gaven ook input en feedback tijdens de interactiemomenten. De studenten introduceerden ons in het ontwikkelingsproces van een computergame van A tot Z”, stelt Juf Ruby. “We hebben daar 10 weken aan gewerkt, in totaal 1.050 uren“, vertelt Tristan Fierens, die de planning verzorgde.

Uitvinders van het zesde leerjaar testen hun droomgame in hogeschool Howest

“We hebben de game snel rond gekregen en zijn best tevreden. We dachten dat het meer werk zou vragen”, aldus Matthias Kimpe, die de game voorstelde aan de leerlingen van de basisschool Kroonlaan en aan de leerlingen van het 2de jaar Artistieke Vorming en 7de jaar Graphic Design van het Ensorinstituut in Oostende. “Vanaf februari gaan zij houten ‘cut outs’ van de spelfiguren en allerhande promomateriaal voor de game creëren.”

Uitvinders van het zesde leerjaar testen hun droomgame in hogeschool Howest

(Peter Van Herzeele/foto’s JVGK)

De Howest bacheloropleiding Digital Arts & Entertainment startte 10 jaar geleden op het ogenblik dat er nog geen gamingsector was in Vlaanderen en werd onlangs voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot ‘best game design and development’-school ter wereld door The Rookies, een internationale toonaangevende organisatie in de gamesector.

MyMachine Vlaanderen is een initiatief dat ondernemingszin, creativiteit, STE(A)M vaardigheden, talentontwikkeling, maakonderwijs en kruisbestuiving wil stimuleren binnen alle onderwijsniveaus: lager-, hoger- en secundair onderwijs.In het kader van MyMachine realiseren die drie onderwijsniveaus ‘droommachines’ gedurende één school/academiejaar.

1. IDEE: Kinderen lager onderwijs bedenken een droommachine.

2. ONTWERP: Studenten hoger onderwijs ontwikkelen hiervoor een concept.

3. WERKEND PROTOTYPE: Leerlingen technisch secundair onderwijs bouwen een werkend prototype van deze droommachine

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier