Tienjarig meisje met downsyndroom gaat naar basisschool De Groeiboom in Oostende

Redactie KW

De tienjarige Nanou heeft het syndroom van down maar toch gaat ze sinds de tweede kleuterklas naar een gewone school. Tijdens de werelddownsyndroomdag deden alle kinderen van de school twee verschillende sokken aan voor Nanou.

Nanou volgt les in het vierde leerjaar van Basisschool de Groeiboom. De ouders van Nanou waren op zoek naar een school die open stond om een ION-project op te starten. De Groeiboom was daar meteen voor te vinden.

Ik heb zelf in een school gewerkt voor buitengewoon onderwijs“, legt directeur Nicolas Vanhaverbeke uit. “Elk kind verdient een kans om les te volgen in het gewone onderwijs, ook Nanou. En ze doet dat eigenlijk heel erg goed. Met onze school proberen we de doelstellingen rond sociale integratie zo goed mogelijk te vervullen.”

Omgaan met diversiteit

“Nanou werd goed opgenomen hier op school door zowel de leerkrachten als de leerlingen. Les volgen in onze school is niet alleen een meerwaarde voor Nanou maar ook voor de andere leerlingen. Zo leren ze omgaan met diversiteit. We zijn heel blij met Nanou op onze school. Uiteraard weten we dat we binnen een tweetal jaar, als Nanou haar zesde leerjaar heeft afgewerkt, afscheid moeten nemen van haar.”

“We gaan haar ook begeleiden in die stap naar het middelbaar. We moeten, samen met de ouders, op zoek naar een secundaire school die er voor open staat om het project verder te zetten. In onze school volgt Nanou een individueel leertraject, dat moet ook in het middelbaar onderwijs kunnen.”

“We moeten hard knokken om de uren voor Nanou bestemd te krijgen. Er is enorm veel vraag naar ondersteuning doordat een nieuw ondersteuningsmodel in werking is getreden dit schooljaar. In plaats van het geïntegreerd onderwijs is er nu een samenwerkingsverband gekomen tussen scholen en buitengewoon onderwijs. Het hoger onderwijs kan nu zelfs een eigen vorm van ondersteuning uitbouwen. De ondersteuning wordt nu ook niet meer beperkt tot een vast aantal uren per week en ook niet meer beperkt in tijd. Er is maar budget voor een 50-tal projecten in Vlaanderen.”

“Toch kunnen we Nanou het onderwijs aanbieden dat ze verdient. Zo’n ION project moeten we bekijken in het belang van het kind. Als je daar succes wil uit halen moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Er moet een goede samenwerking zijn tussen de ouders maar ook met de leerkrachten. Maar de vruchten die de school en Nanou er van plukken zijn van onschatbare waarde.”

Louisa (9) en Charlotte (10) gaan vaak langs bij Nanou thuis. “We gaan veel bij Nanou spelen”, zegt het vrolijke duo. “Nanou is een leuk en lief meisje. We spelen dan meestal spelletjes of tikkertje, dat vindt ze leuk. We tekenen ook erg veel. We kunnen goed met haar praten, ze begrijpt ons erg goed. Nanou is zeker een goede vriendin van ons.”

kansen open houden

Voor Nanou’s ouders is het erg belangrijk dat hun dochter les kan volgen op een gewone school. “We weten nog steeds niet welke richting Nanou uit gaat“, vertellen Bert Smets en Mieke Vriens, ouders van Nanou. “We willen alle kansen open houden. We willen ook dat ze met andere kinderen kan mee doen, dat helpt bij haar ontwikkeling. Nanou neemt erg snel zaken op en doet snel dingen na. Het is zeker een meerwaarde dat Nanou les volgt in een gewone school.” (JRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier