Tien jongens en meisjes van Tieltse school volgen opleiding tot vertrouwensleerling

We herkennen v.l.n.r. Bart Vanseveren, Fien Hellebuyck, Robbe Vermaete, Aure Deroubaix, Liesbeth Hellebuyck, Laurence Herreman, Femke Pollée, Fran Lambrecht, Margaux Petitjean, Ona Berteloot, Bruno Tallieu en Lindsey Pattyn. Afwezig: Lowie Braekman. © Foto VVC
Redactie KW

Tien leerlingen van het Sint-Jozefsinstituut in Tielt kondigden hun peer support-groep WhatsUpp aan. De hippe naam pikt creatief in op het initiatief van Howest dat met ondersteuning van Rotary Club Tielt het welbevinden van jongeren wil verbeteren.

De kou weerhield de peer supports van het Sint-Jozefsinstituut niet om hun project aan te kondigen. “Ze deelden briefjes uit om hun medestudenten uit te nodigen”, zegt Bart Vanseveren, die leerkracht is en peer support coach. “Wie kwam luisteren kreeg suikerhartjes in een zakje met daarop: ‘WhatsUpp want praten helpt’.”

De speelplaats stond vol. “Ik ben trots op de leerlingen en de leerkrachten die zich hiervoor inzetten. Het resultaat is bewonderenswaardig en er is veel achter de schermen gebeurd. Peer gaat niet over de vruchten die we van de boom plukken. Peer is Engels voor gelijke. Het gaat dus over steun vinden bij gelijken, bij elkaar“, aldus directrice Bie Lamon.

Hecht team

De vertrouwensleerlingen hebben uren opleiding achter de rug. “We willen het feelgoodgehalte in onze school verhogen door ervoor te zorgen dat medeleerlingen gemakkelijk tegen ons durven praten”, vertelt Laurence Herreman. “Sinds vorig schooljaar volgden we sessies en kwamen we over de middag samen met onze coaches Bart Vanseveren en Bruno Tallieu. Zij volgden de opleiding samen met leerkrachten van andere scholen. Opvoedster Lindsey Pattyn was ook altijd aanwezig.”

“Tijdens de rollenspellen merkten we dat sommige situaties echt wel zwaar kunnen zijn”

De peer supports wonnen een prijs. “Vorig jaar stopten we twee leerlingen in een groot pak en knuffelden we de hele school. Daardoor mochten we op weekend. We kookten samen, speelden spelletjes en kregen er lessen die ons veel geleerd hebben. Tijdens de rollenspellen merkten we dat sommige situaties echt wel zwaar kunnen zijn. Een case over zelfdoding bijvoorbeeld. We leerden dat het niet erg is als het ook voor ons eens te veel is”, voegt Aure Deroubaix toe.

Via website

De groep van tien leerlingen vormt een hecht team. “We komen uit verschillende klassen. Eerst wachtten we wat af, maar we leerden elkaar snel kennen en we spreken nu zelfs af om samen te eten. We kunnen over alles praten met elkaar en onze medeleerlingen kunnen bij ons terecht. Ze vinden ons op de speelplaats of in het leefsleutellokaal. Ze kunnen ons ook benaderen via onze website https://brunotallieu.wixsite.com/whatsupp, waar ze onze foto, naam, wat info en ons e-mailadres vinden”, geeft Laurence mee.

Steun van Rotary Club

Peer support werd opgericht door Oona Wyns (21) en Heleen Becuwe (27). Toen Oona 15 was beroofde een vriend zich van het leven. De jongen had niemand iets verteld en zijn vrienden hadden niets opgemerkt. Oona ijverde voor ondersteuning op politiek vlak en startte een samenwerking met Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen. “We bedanken zeker ook Rotary Club Tielt voor de steun voor dit project”, besluit leerkracht en coach Bruno Tallieu.

(VVC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier