Studiecoach Sophie helpt jongeren bij de examens in Ingelmunster

Sophie Aelterman wil jongeren de examenperiode zonder problemen leren overleven. (foto FODI)
Redactie KW

Heb je problemen met studeren? Weet je niet hoe je aan de voorbereidingen van examens kan beginnen ? Krijg je een dipje als je aan die periode denkt? Voortaan kan je met een gerust hart naar de examens toeleven, want bij studiecoach Sophie Aelterman kan je terecht voor een workshop examenplanning. Die is bedoeld voor studenten uit het lager en secundair onderwijs.

Sophie is al 16 jaar de echtgenote van Tom D’Hoop uit de Heirweg Zuid, zoon van ereschepen Eric D’Hoop en Ann Vanneste uit de Kweekstraat. Ze is mama van twee kindjes en steunmama van één kindje. Na haar studies ging ze – samen met haar echtgenoot – de uitdaging aan om in het buitenland te wonen en te werken. “Deze uitdaging was niet altijd evident. Door een positieve ingesteldheid en geloof in onszelf, hebben deze ervaringen ons alleen maar sterker gemaakt. Eens terug in België had ik een blijvende interesse in de wisselwerking school, jongeren en ouders”, zegt Sophie, die al werkte als leerlingbegeleidster en nu als leerkracht leren leren in het secundair onderwijs. Omdat haar drijfveer het helpen van mensen is, begon ze in bijberoep als loopbaancoach (bij WISL) en studiecoach (bij Babbelspoor).

Sinds september 2018 maakt ze deel uit van het team van Babbelspoor in de Heirweg Zuid 7 van logopediste Mieke Uyttenhove, waar ze over een eigen bureau beschikt.

Wat is studiecoaching ?

Sophie bemerkte dat leerlingen en leerkrachten vandaag onder grote druk staan. “Er is te weinig tijd of er zijn te weinig mogelijkheden om in te spelen op de noden van de leerlingen. Heel wat leerlingen hebben nood aan een goede studiemethode die bij hen past. Ze hebben nood aan leren plannen, effectief studeren, zelfvertrouwen, motivatie, en meer. Ik wil daarop inspelen met mijn studiecoaching. Doorheen de jaren heb ik veel expertise opgedaan. Ik wil dan ook mijn tips & tricks rond studeren delen”, vervolgt Sophie, die vindt dat ook leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar hier al baat bij hebben. “Vaak focussen we ons op wat niet goed gaat. Niet weten hoe we iets moeten oplossen, brengt negatieve gevoelens en stress met zich mee voor zowel ouders als kinderen en jongeren. Als studiecoach overleg ik natuurlijk eerst met de ouders. Tijdens een vrijblijvend infogesprek gaan we na waarover het probleem gaat, wat er precies moet veranderen”, legt Sophie uit.

“Coachen helpt om je doelen helder te krijgen. Wat wil je bereiken? De ene wil een goede planning kunnen opmaken waaraan hij/zij zich kan houden zonder stress, bij de andere liggen de prioriteiten elders. Door de coaching krijg je inzicht in welke stappen de belangrijkste zijn en wat je verborgen kwaliteiten zijn. Wat is de realiteit nu? Maak je al planningen? Hoe zorg je ervoor dat je huiswerk op tijd klaar is? Je staat stil bij wie of wat je tegenhoudt om je doelen te bereiken. Je leert om obstakels te zien als groeimogelijkheden. Kan ik mijn tijd goed bewaken? Kan ik mezelf motiveren om te studeren ? Hoe ziet mijn studievorming eruit? Hoe ga ik om met stress? Het is belangrijk dat het kind/jongere vanuit zijn eigen kracht, moed en (zelf)vertrouwen energie krijgt om tot oplossingen te komen en zo zijn situatie op een betere wijze kan aanpakken. Dit kan een stappenplan tot examenplanning zijn of randvoorwaarden voor een goede studieomgeving. Dit steeds op maat van de jongere of kind.”

“Leerstof anders verwerken”

Is een studiecoach enkel nodig voor kinderen die geen zin hebben in studeren of die moeten knokken om te slagen? “Neen”, reageert Sophie meteen. “Er is veel veranderd in de manier waarop jongeren nu met leerstof moeten omgaan en die verwerken. In mijn studietijd telde vooral de kennis en het uit het hoofd leren van de leerstof. Nu worden vooral de vaardigheden geëvalueerd. Onze jongeren zien door de bomen het bos niet en weten soms niet hoe ze het moeten aanpakken. Coachen kan dan zinvol zijn, om hen dat klein duwtje in de goede richting te geven. Of dat meestal voorkomt met kinderen die puberen ? Dat kan, maar soms is er een motivatieprobleem waardoor de jongeren niet meer bewogen zijn om te studeren. Coachen kan helpen om de jongeren tot inzicht te brengen wie of wat hem tegenhoudt en zo kan de jongere zelf tot oplossingen komen voor zijn situatie.”

Naast studie- en loopbaancoaching kan je bij Sophie terecht voor een workshop examenplanning van twee uur. Aan de hand van haar uitgewerkte methode kunnen de jongeren op tijd en op een rustige manier aan de voorbereidingen van de examens beginnen. “Oud-leerlingen lieten mij al weten dat ze mijn methode zelfs nog gebruiken bij hun examenvoorbereidingen in het hoger onderwijs”, zegt Sophie. “Ik deel dan ook graag mijn tips en tricks met jongeren, zodat ze zonder problemen de komende examens zullen overleven”, besluit Sophie.

Info : tel. 0487 42 19 79 – sophie.aelterman1@gmail.com.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier