Studenten van Vives houden cultuurproject in basisschool ‘t Nieuwland in Tielt

De studenten Janne Morisse, Lysanne Verkindere, Febe Latruwe en Celine Verhellen. © Foto WME
Redactie KW

Enkele laatstejaarsstudenten bachelor lager onderwijs streken neer in vrije basisschool ‘t Nieuwland in Tielt om er de leerlingen onder te dompelen in de wereld van cultuureducatie en het wereldburgerschap. Dat doen ze via verschillende workshops.

Janne Morisse, Lysanne Verkindere, Febe Latruwe en Celine Verhellen studeren binnenkort af als professionele bachelor lager onderwijs aan de Hogeschool Vives in Tielt. “We studeren via de leerroute werkplekleren”, legt Celine Verhellen (23) uit Maarkedal uit. “Op maandag en vrijdag hebben we les, op dinsdag en donderdag staan we voor de klas. Als stagiaire sta je bovendien een volledig academiejaar in dezelfde school. Dat geeft veel kansen om te groeien als toekomstige leerkracht.

Workshops

Voor hun bachelorproef kozen de studenten het thema cultuureducatie. “Uit onderzoek blijkt dat leerkrachten niet altijd weten hoe ze moeten werken rond wereldburgerschap”, licht Janne Morisse (24) uit Rekkem toe. “We hebben zelf acht thema’s uitgewerkt met tips, concrete workshops en mogelijke varianten. We zochten vooral een manier om het niet te zwaar te maken voor de leerlingen. Die workshops testen we uit in het tweede leerjaar van basisschool ‘t Nieuwland.”

“Je kan niet aan wereldburgerschap doen, maar je kan wel een wereldburger zijn”

Maar wat is wereldburgerschap precies? “Wereldburgerschap is een manier van denken en handelen. Je kan niet aan wereldburgerschap doen, maar je kan wel een wereldburger zijn”, vertelt Lysanne Verkindere (20) uit Ledegem. De acht thema’s zijn identiteit, mensenrechten, globalisering, vrede en conflict, diversiteit, duurzame ontwikkeling, verdeling en mondiale betrokkenheid. “Voor vrede en conflict hebben we bijvoorbeeld een inleefspel gemaakt, zodat de kinderen kunnen ervaren wat het is om te moeten vluchten met weinig bezittingen“, geeft Febe Latruwe (21) uit Kortrijk mee.

Vredespasje

De studenten willen na hun praktijkweken een affiche ontwikkelen voor leerkrachten, om hen te tonen hoe ze het best rond wereldburgerschap kunnen werken. “Die affiche kunnen ze dan als ondersteuning uithangen. Tot nu toe zijn de leerlingen heel enthousiast om mee te werken. Zo gebruiken ze intussen al spontaan een vredespasje bij een conflict op de speelplaats, zonder tussenkomst van de leerkracht. We zijn dan ook heel tevreden over de uitwerking van de workshops en de respons van de leerlingen”, sluit Celine af.

(LDW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier