Protest tegen schoolhervorming in Veurne groeit

Lieselotte Lehouck, Alex Smid, Pascale Larmuseau, Daisy Deckers - enkele van de misnoegde ouders die mee de petitielijst hebben ondertekend. © MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Aan de vooravond van de herfstvakantie veroorzaakte een schriftelijke mededeling waarin stond dat de ‘inrichtende macht’ op 15 november officieel de aanvraag zou indienen voor de hervorming van het studieaanbod in het Annuntiata-instituut, het College en VTI Veurne heel wat opschudding. Dit zou gebeurd zijn zonder alle adviesraden te raadplegen, leerkrachten, ouders en leerlingen zouden helemaal geen inspraak hebben gehad. Deze week brak er een spontane staking uit in een van de scholen en bundelden een groep ouders de krachten via een petitieactie voor het behoud van de middelbare scholen.

Deze week resulteerde de discussie rond de hervormingsplannen in een spontane staking in het Annuntiata-instituut. Intussen steeg de teller van het aantal handtekeningen op de petitielijst in amper twee dagen tijd tot meer dan 300.

Op Facebook bundelen een aantal bezorgde ouders uit alle scholen zich via de groep ‘Veurne smelt samen – niemetoes’. Hun standpunt in een notendop: “Door de samensmelting van de middelbare scholen is er geen keuzevrijheid meer en gaat het unieke karakter van elke school verloren. Laat de katholieke middelbare scholen in Veurne zelf de nieuwe eindtermen schoolintern formuleren, elk volgens de accenten die zij belangrijk vinden. Met deze petitie hopen we via de stem van de ouders en schoollopende jongeren weerwoord te kunnen bieden tegen de besturen die nu over de toekomst van onze kinderen beslissen zonder enige vorm van inspraak en duidelijke informatie. Er is absoluut geen sprake van een breed draagvlak voor deze samensmelting.”

Herlokalisatie

Ouders en leerkrachten hebben ook bedenkingen over de inspraak van het ‘veranderteam’, dat zich alleen mocht uitspreken over de pedagogische uitbouw van de eerste graad. Er is hen expliciet gezegd dat de herlokalisatie noch van de eerste graad noch van de bovenbouw hun opdracht was.

Bovendien is er nog geen enkele visie over de herverdeling van de opdrachten van leerkrachten bekend. Voor de aanpassingen van infrastructuur is nog geen enkele effectieve stap gezet.

Er is absoluut geen sprake van een breed draagvlak voor deze samensmelting

Veurne heeft momenteel drie secundaire middelgrote scholen met een duidelijk profiel en een goed werkend lerarenkorps. Zij hebben een goede reputatie zowel qua goede opvang van hun leerlingen als op het gebied van degelijk onderwijs op maat. Hun gebouwen en de uitrusting zijn adequaat aangepast aan de eisen van modern onderwijs. Het plan van het schoolbestuur doorbreekt dit op drastische wijze. De infrastructuur voor die herlokalisaties, is tegen 1 september niet klaar.

Absolute stilte

In maart 2017 kregen alle ouders een brief van het schoolbestuur over de intentie om de eerste graad van de drie Veurnse scholen op één locatie onder te brengen. Daarover zou overlegd worden met de participatieorganen van de drie scholen. Anderhalf jaar lang heerste absolute stilte. Er werd met niemand gecommuniceerd, niemand van de betrokken participatieorganen werd geconsulteerd.

De brief, verstuurd aan de vooravond van de herfstvakantie, met de beslissing om de herlokalisering van de studierichtingen aan te vragen op 15 november, kwam als een donderslag bij heldere hemel.

Concreet betekent dit scenario dat de gemeenschappelijke eerste graad in het Annuntiata-instituut zou komen het eerste jaar op 1 september 2019, het tweede jaar op 1 september 2020. Van de tweede en derde graad behoudt Annuntiata het domein Maatschappij en welzijn. Het Bisschoppelijk College behoudt de studierichtingen ASO (tweede en derde graad domeinoverschrijdend). Het domein Handel komt erbij met als uitzondering Informaticabeheer (derde graad TSO handel) dat naar het VTI trekt. Het VTI behoudt zijn huidige tweede en derde graad. Techniek-wetenschappen en ook Informaticabeheer (Handel) komen erbij.

Knelpunten

Een aantal leerkrachten, dat anoniem wenst te blijven, stelt: Het idee om in een brede eerste graad door een uitgestelde oriëntatie en via observatie tot een betere oriëntering te komen, lijkt op het eerste gezicht best aantrekkelijk. Zowel wetenschappelijk onderzoek als de dagelijkse praktijk wijst echter uit dat heterogene samenstelling (alle leerlingen in dezelfde klas zoals in het zesde leerjaar van de basisschool) noch de sterke, noch de zwakke leerlingen ten goede komt. Homogene klassen (ingedeeld volgens de gewenste opties van leerlingen in het secundair) verdienen daarom de voorkeur.

Daarbij is het de vraag of die opsplitsing nog een ‘betere’ oriëntering tot gevolg heeft en wat de meerwaarde van een ‘eerste graad onder één dak’ is.

In Veurne zijn er drie vestigingsplaatsen met net voldoende ruimte voor hun eigen leerlingen en met een perfect aangepaste infrastructuur voor hun huidige aanbod. Waar de nieuwe eerste graad terechtkomt, moeten afdelingen in de tweede en derde graad verhuizen. Zijn er in Annuntiata voldoende lokalen om die 300 bijkomende leerlingen van de eerste graad gepast op te vangen? Leerlingen met interesse voor technische beroepen en studies moeten zich meermaals per week verplaatsen naar de Ieperse Steenweg. Op geen enkele vestigingsplaats zijn momenteel de nodige praktijkruimtes ter beschikking.

Over hoe de tweede en derde graad van het ASO zal worden gemoderniseerd, blijft alles nog in het ongewisse. Het is echter wel belangrijk dat nu al rekening wordt gehouden met latere studierichtingskeuze van die ASO-leerlingen in het Hoger Onderwijs.

“Laat kind en ouders de keuzevrijheid”

Ook bij ouders zorgen de plannen voor ongenoegen. Rik Ascrawat reageert in naam van het schoolbestuur. “Ik ben ervan overtuigd dat deze samenvloeiing van de eerste graad totaal overbodig is”, reageert Pascale Larmuseau. “Onze kinderen worden proefkonijnen voor een systeem dat niet eens aangeraden wordt vanuit het Vlaams onderwijs! Kinderpsychiaters, psychologen, zelfs het CLB raadt dit af! Elke school heeft haar eigenheid en daar willen wij in de toekomst ook blijvend voor kunnen kiezen.”

“Kinderen zijn uniek en hebben elk hun eigen capaciteiten, die ze verder moeten kunnen ontwikkelen”, reageert Lieselotte Lehouck. “Laat een kind en zijn ouders de keuzevrijheid. Het lager onderwijs zorgt er reeds voor dat we kunnen aanvoelen wat de sterktes en zwaktes zijn van ons kind en dan kunnen wij als ouder de juiste beslissing nemen voor verder onderwijs. Deze keuze hebben we wederom niet! Er is ook onvoldoende plaats om al onze studenten in één school onder te brengen.”

Twee mogelijkheden

“Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel blijft de eerste graad op de huidige sites, het College Veurne, VTI en Annuntiata, ofwel brengen we alle leerlingen van de eerste graad op een afzonderlijke site”, reageert Rik Ascrawat, in naam van het schoolbestuur. “De Raad van Bestuur heeft geopteerd voor de tweede mogelijkheid. Wanneer we een eerste graad op één locatie organiseren, zijn er meer mogelijkheden in functie van het keuzepakket dat kan worden aangeboden.”

“Het schoolbestuur is het niet eens met de beweringen dat er geen draagkracht zou zijn voor het organiseren van een eerste graad op één site. Zopas nog werd in de bespreking met een 20-tal leerkrachten van het Annuntiata-Instituut formeel medegedeeld dat zij wel degelijk het organiseren van een eerste graad op één site, genegen zijn. Wel hebben zij het moeilijk met de keuze voor het Annuntiata-Instituut”, klinkt het.

Tegenstrijdig

“Wij stellen ook vast dat heel wat reacties tegenstrijdig zijn. Het standpunt van de medewerkers in Annuntiata omtrent de keuze van de locatie van de eerste graad is bijvoorbeeld verschillend van het standpunt van de medewerkers in het College.”

“Wat inspraak betreft: na de intentieverklaring in 2017, heeft de Raad van Bestuur onmiddellijk een veranderteam gecreëerd, waarbij alle scholen vertegenwoordigd waren. Op een van deze Veranderforum-avonden heeft het veranderteam een voorstel naar voor gebracht omtrent de concrete uitwerking van het eerste jaar van de eerste graad op één site. Het Veranderteam heeft een systeem uitgewerkt waarbij er vier uren naar de differentiatie gaan via een aanbod van keuzepakketten.”

“Na overleg met de directeurs heeft het schoolbestuur beslist om een jaar extra tijd te nemen voor de uitwerking van de herlokalisering van het studieaanbod in Veurne. Het schoolbestuur engageert zich om hierbij -schooloverstijgend- met de personeelsleden, leerlingen en ouders te overleggen. Voor het studieaanbod van het eerste leerjaar van de eerste graad zal er volgend schooljaar met de drie locaties (Annuntiata Instituut, College, VTI) gewerkt worden. In het tweede leerjaar van de eerste graad, in de tweede en de derde graad zullen er voor het schooljaar 2019-2020 geen wijzigingen qua locatie zijn.”

“Laat kind en ouders de keuzevrijheid”

Ook bij ouders zorgen de plannen voor ongenoegen. Rik Ascrawat reageert in naam van het schoolbestuur. “Ik ben ervan overtuigd dat deze samenvloeiing van de eerste graad totaal overbodig is”, reageert Pascale Larmuseau. “Onze kinderen worden proefkonijnen voor een systeem dat niet eens aangeraden wordt vanuit het Vlaams onderwijs! Kinderpsychiaters, psychologen, zelfs het CLB raadt dit af! Elke school heeft haar eigenheid en daar willen wij in de toekomst ook blijvend voor kunnen kiezen.”

“Kinderen zijn uniek en hebben elk hun eigen capaciteiten, die ze verder moeten kunnen ontwikkelen”, reageert Lieselotte Lehouck. “Laat een kind en zijn ouders de keuzevrijheid. Het lager onderwijs zorgt er reeds voor dat we kunnen aanvoelen wat de sterktes en zwaktes zijn van ons kind en dan kunnen wij als ouder de juiste beslissing nemen voor verder onderwijs. Deze keuze hebben we wederom niet! Er is ook onvoldoende plaats om al onze studenten in één school onder te brengen.”

Twee mogelijkheden

“Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel blijft de eerste graad op de huidige sites, het College Veurne, VTI en Annuntiata, ofwel brengen we alle leerlingen van de eerste graad op een afzonderlijke site”, reageert Rik Ascrawat, in naam van het schoolbestuur. “De Raad van Bestuur heeft geopteerd voor de tweede mogelijkheid. Wanneer we een eerste graad op één locatie organiseren, zijn er meer mogelijkheden in functie van het keuzepakket dat kan worden aangeboden.”

“Het schoolbestuur is het niet eens met de beweringen dat er geen draagkracht zou zijn voor het organiseren van een eerste graad op één site. Zopas nog werd in de bespreking met een 20-tal leerkrachten van het Annuntiata-Instituut formeel medegedeeld dat zij wel degelijk het organiseren van een eerste graad op één site, genegen zijn. Wel hebben zij het moeilijk met de keuze voor het Annuntiata-Instituut”, klinkt het.

Tegenstrijdig

“Wij stellen ook vast dat heel wat reacties tegenstrijdig zijn. Het standpunt van de medewerkers in Annuntiata omtrent de keuze van de locatie van de eerste graad is bijvoorbeeld verschillend van het standpunt van de medewerkers in het College.”

“Wat inspraak betreft: na de intentieverklaring in 2017, heeft de Raad van Bestuur onmiddellijk een veranderteam gecreëerd, waarbij alle scholen vertegenwoordigd waren. Op een van deze Veranderforum-avonden heeft het veranderteam een voorstel naar voor gebracht omtrent de concrete uitwerking van het eerste jaar van de eerste graad op één site. Het Veranderteam heeft een systeem uitgewerkt waarbij er vier uren naar de differentiatie gaan via een aanbod van keuzepakketten.”

“Na overleg met de directeurs heeft het schoolbestuur beslist om een jaar extra tijd te nemen voor de uitwerking van de herlokalisering van het studieaanbod in Veurne. Het schoolbestuur engageert zich om hierbij -schooloverstijgend- met de personeelsleden, leerlingen en ouders te overleggen. Voor het studieaanbod van het eerste leerjaar van de eerste graad zal er volgend schooljaar met de drie locaties (Annuntiata Instituut, College, VTI) gewerkt worden. In het tweede leerjaar van de eerste graad, in de tweede en de derde graad zullen er voor het schooljaar 2019-2020 geen wijzigingen qua locatie zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier