Protest tegen scholenplan in Roeselare neemt ongeziene proporties aan

Vanuit het Klein Seminarie vertrok er een hele groep om te protesteren. © (Foto SB)
Philippe Verhaest

Amper een dag na de eerste spontane mars tegen het toekomstplan van de scholengroep Sint-Michiel, trok een tweede betoging door de straten van Roeselare. Het ging om een beperkte delegatie van leerlingen uit onder meer het Klein Seminarie. De scholengroep stuurde alle leerlingen én ouders ondertussen een uitgebreide brief. Leerlingen van de Burgerschool organiseerden dan weer een tegenbetoging.

Weer is het de Facebookpagina De Nieuwe Groote Stooringe die het initiatief de wereld instuurt. “Deze keer vindt de betoging plaats met toelating van burgemeester en politie.” Gisteren trok al een eerste, spontane, betoging door Roeselare.

Om 15.05 uur, bij de start van het laatste lesuur, trok een groep leerlingen – onder begeleiding van politie en leerkrachten – aan het Klein Seminarie richting de algemene diensten van Sint-Michiel in de Kattenstraat. “Wij willen dat de plannen van Cottens, Pouseele en co integraal ingetrokken worden.”

Anders dan maandag ging het deze keer bewust om een beperkte delegatie van leerlingen en leerkrachten. Maar uiteindelijk stapten toch enkele honderden leerlingen en tientallen leraars door de centrumstraten van de stad.

Einddoel van de betoging – die heel sereen verliep – was K33, dat is het hoofdkwartier van de vrije scholengroep in de Kattenstraat. Twintig leerlingen van diverse scholen – de Broederschool, het Klein Seminarie, Barnum en ook de Burgerschool en het VMS – werden door coördinerend directeur Damienne Cottens ontvangen. Bedoeling was dat ze daar van gedachten konden wisselen over de hervormingsplannen van het Roeselaarse vrije middelbaar onderwijs. Bij het gesprek waren geen leerkrachten, enkel leerlingen.

Maar achteraf waren de leerlingen niet echt gelukkig met het verloop van het gesprek. “De directrice nam niet de moeite om wat we zeiden te noteren. We hebben haar meer dan eens gevraagd of zij al die punten zou onthouden. En dat was geen probleem, zei ze maar wij geloven dat niet. We vonden dat ze op haar minst de moeite had kunnen om notities te nemen van onze grieven”, zei een van de leerlingen achteraf.

Andere leerlingen lieten dan weer zien hoe leerlingen van Barnum hen via sms lieten weten dat de directie daar de wacht hield bij de poorten van de school, zodat de leerlingen – zo meldde dat sms-bericht – niet konden meestappen met de betoging. De poorten bleven er dicht.

Maar intussen werd op die bewuste Facebookgroep van de Nieuwe Groote Stooringe flink van leer getrokken tegen Kris Pouseele, directeur van het Klein Seminarie. “De doodgraver van het Klein Seminarie verbiedt leerlingen uit andere klassen dan het economische om mee te stappen in de betoging vandaag om 15.05 uur. Alle klassen worden er één per één bezocht met deze boodschap .Blijkbaar staat directie in de gang en moeten een paar leerlingen zelf die boodschap overbrengen. Beste heer Pouseele, in plaats van met krampachtige stuiptrekkingen te proberen het protest te minimaliseren, zou je beter eens luisteren naar alle protesten die nu al meer dan een jaar duren en heviger en heviger worden. Trek de stekker uit je onzinnige plannen We herinneren nog eens aan wat professor Duyck zei: “Onbegrijpelijk dat een voorzitster die 84% van het personeel niet meekrijgt voor zo’n ingrijpende idiotie niet de eer aan zichzelf houdt, en ontslag neemt.”

Ook de Burgerschool kwam op straat, maar zij zijn een stuk gematigder.
Ook de Burgerschool kwam op straat, maar zij zijn een stuk gematigder.© STEFAAN BEEL

Statement leerlingen Burgerschool en VISO

Leerlingen van de Burgerschool hebben, met steun van hun collega’s uit VISO, ondertussen een eigen verklaring de wereld ingestuurd. “In welke school dan ook horen we van elke leerkracht dat we moeten kunnen samenwerken. We vinden het heel erg jammer dat de leerkrachten het zelf niet kunnen, doordat ze aan zichzelf denken, en niet aan de leerlingen zelf.”

“Andere scholen denken er niet direct zo over omdat ze er niet elk jaar in het derde middelbaar of vijfde middelbaar zoveel nieuwe leerlingen bij krijgen van andere scholen. Wij als school staan open voor iedereen, ook voor leerlingen die moesten veranderen uit het ASO. We vinden het belangrijk dat iedereen zich op school goed voelt. Onze school wordt gezien als een school voor mensen die niet slim genoeg zijn, dat vinden we jammer, we hebben immers genoeg oud-leerlingen die het gemaakt hebben op onze school en ook erna.”

“We vinden het belangrijk dat we kunnen samenwerken, welk werk je ook kiest. We moeten kunnen samenwerken, daarom moeten we de leerlingen tonen hoe belangrijk dat is, en dat is wat wij sinds gisteren proberen te doen.”

“De meeste leerlingen weten niet wat er precies voorgesteld werd en gaan voort op wat ze horen. Daarom hebben we deze ochtend iedereen op onze school ingelicht over wat er precies aan de hand is en wat er precies werd voorgesteld. We deden dat omdat we het belangrijk vinden dat iedereen zijn eigen mening heeft en kritisch is, maar om een mening te hebben moet je weten over wat het gaat.”

“Het beeld van technisch en beroepsonderwijs willen we kunnen veranderen in onze maatschappij, er wordt immers nog te veel gediscrimineerd. We vinden het daarom een goed idee om scholen te laten samenwerken, dan wordt er minder onderscheid gemaakt tussen leerlingen. #scholenaltegoare

De leerlingen van de Burgerschool organiseerden een tegenbetoging en uiteindelijk ging de politie voor alle zekerheid tussen beide groepen post vatten.

Onder begeleiding van de politie trokken de jongeren door de stad.
Onder begeleiding van de politie trokken de jongeren door de stad.© STEFAAN BEEL

Annelies Volckaert, directeur van de Burgerschool, ondersteunt de tegenbetoging. “Onze leerlingen geven zo een duidelijk signaal dat we de samenwerking tussen ASO, TSO en BSO een kans moeten geven. Die van elkaar scheiden heeft meer nadelen dan voordelen. Het toekomstplan in opbouw is een mooi compromis tussen alle scholen, maar dan moet iedereen het wel een kans geven. Het is bijzonder spijtig dat de commotie dergelijke proporties aanneemt, want zo gaat de essentie verloren.” Annelies Volckaert benadrukt dat de Burgerschool niet alleen staat met die mening. “Ook scholen als bijvoorbeeld VISO en het VTI scharen achter het plan. Er is wél een draagvlak. Maar alle opinies zullen meespelen in de uiteindelijke besluitvorming.”

Scholenkoepel bezorgt alle ouders en leerlingen een brief


Ondertussen heeft de scholenkoepel alle ouders en leerlingen een brief bezorgd. Die kan u hieronder integraal lezen.


Beste ouders en leerlingen van de Scholengroep Sint-Michiel,

We willen u kort toelichting geven over het toekomstplan van de Scholengroep Sint-Michiel. Het toekomstplan kadert binnen de invoering van het decreet ‘Modernisering Secundair Onderwijs’ dat vanaf 1 september 2019 voor het eerste leerjaar wordt uitgerold. Dit decreet biedt kansen om de kwaliteit van het onderwijs binnen Sint-Michiel te versterken.

Na een eerste overlegronde met de verschillende belanghebbenden is in mei 2018 een tussentijdse stand van zaken gecommuniceerd. Hierop is via intens overleg tussen directies en personeelsafgevaardigden verder gewerkt aan een vernieuwend toekomstplan voor de scholengroep. Bepaalde elementen van dit toekomstplan kunnen op korte, andere pas op langere termijn gerealiseerd worden.

Het toekomstplan van de Scholengroep Sint-Michiel dat vorige week is gepresenteerd, roept bij sommigen verkeerdelijk beelden op van eenheidsworst, verlies van identiteit, gedwongen samenwerking en megacampussen. Voor een grote scholengroep met zijn verschillende betrokkenen is de communicatie over het toekomstplan niet eenvoudig.

In het toekomstplan voor de scholengroep Sint-Michiel blijven de tien scholen met hun naam bestaan. Het aangepast studieaanbod geeft een duidelijk profiel aan de verschillende scholen.

Scholengroep Sint-Michiel kiest er voor om in verschillende scholen meer basisopties in de eerste graad (5 u van de 32 uur) te organiseren en samenwerking tussen scholen is hierbij aangewezen. Er worden drie samenwerkingsverbanden voorzien: 1) KSR – VABI – VTI 2) BARNUM-VISO 3) BROEDERSCHOOL-BURGERSCHOOL.

De samenwerking is een toekomstperspectief dat in de komende jaren wordt uitgewerkt en afhankelijk van de nieuwe beschikbare infrastructuur gestalte krijgt. Op die manier wil de Scholengroep Sint-Michiel uitdagend en vernieuwend onderwijs aanbieden in een aantrekkelijke leeromgeving voor alle jongeren: ‘de school van hun leven’. Daar zullen alle personeelsleden en directies zich dag in dag uit blijven voor inzetten.

De Scholengroep kiest voor een observerende en oriënterende eerste graad. De leerlingen van de eerste graad krijgen de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende basisopties volgens hun interesse en talent. De lessen van de algemene vakken (Nederlands, Frans, wiskunde enz…) volgen ze in lesgroepen volgens hun cognitieve mogelijkheden. Scholengroep Sint-Michiel kiest dus niet voor een brede eerste graad.

Vorige week is dit plan voorgesteld aan de personeelsleden en nu loopt de consultatieronde bij alle participatieorganen en de personeelsvertegenwoordiging.

In de komende weken formuleren ook de schoolraden hun advies naar de raad van bestuur. De raad van bestuur en de directies nemen alle elementen die bij de huidige consultatieronde worden aangebracht, consciëntieus ter harte en zullen inspelen op die elementen die kunnen aangepast worden. Begin november zal de raad van bestuur, rekening houdend met deze adviezen, een beslissing nemen.

We houden u verder op de hoogte over het toekomstplan wanneer beslissingen genomen zijn. U kan intussen bij de directie van de school van uw kind ook terecht voor aanvullende informatie.

Met vriendelijke groeten

Het bestuur en de directies van de Scholengroep Sint-Michiel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier