“Ouders laten voelen dat we om hun kinderen geven”

We zien directrice Lies Theys met de kinderen van de tweede kleuterklas van SBS Torenhof. © HDV
Redactie KW

Van bij de inschrijving worden ouders betrokken bij het schoolgebeuren in SBS Torenhof in Waregem. “Op tijd komen is soms nog een probleem, maar onze kleuterparticipatie verloopt heel vlot”, aldus directrice Lies Theys (48).

Dit artikel maakt deel uit van ons ‘Dossier Kleuters Naar School’.

In de regio Waregem is het schoolverzuim bij kleuters héél beperkt(zie kader). Dat geldt ook voor SBS Torenhof, waar kinderen van verschillende culturen school lopen. “Ouders die kinderen weghouden van het onderwijs: dat kennen wij niet op onze school”, vertelt Lies Theys. “Als onze kinderen afwezig zijn, dan weten we dat vanaf 9 uur via onze leerkrachten. Als we niet op de hoogte zijn van wat er aan de hand is, bellen we het gezin op. Vorige week gingen we zelfs tot aan de deur van het huis van een gezin. Als je zo’n moeite doet om de kinderen op school te krijgen, doen de ouders ook hun best. Die voelen dat we erom geven.”

De relevantie van het op tijd komen wordt dan ook op de voet gevolgd. “Al van bij de inschrijving duiden we op het ochtendmomentje dat we hebben op school. Daarbij kunnen de kinderen even spelen, maar wordt ook bijvoorbeeld de structuur van de dag toegelicht. Er wordt dan ook tijd gemaakt om de jarigen te vieren. Dan wordt er ook aandacht gevestigd op het respect voor de culturele achtergrond. Dan kan er al eens een verjaardagslied in een andere taal gezongen worden, de thuistaal van het jarige kind. De ouders komen eerder eens mee om het snoepgoed uit te delen.”

Kusjesactie

Verder neemt de school ook het initiatief voor ludieke acties om de ouders te duiden om op tijd te zijn. “Enkele weken terug hadden we een kusjesactie onder het mom van ‘nog een kusje voor de bel en dan naar de klas’. Als kinderen te laat komen, hebben ze geen tijd meer voor dat kusje.”

Dat te laat komen heeft vaak te zien met praktische problemen en die pakt de school aan met een brugfiguur die om de twee weken aan de schoolpoort te vinden is. “Als we zien dat bepaalde mensen herhaaldelijk te laat komen, dan schakelen we die brugfiguur in. Die persoon gaat in gesprek met de ouders om te luisteren wat het probleem is. Dat kan gaan van een mama die zwanger is en die last heeft van ochtendmisselijkheid met geen familie in de buurt die kan ondersteunen tot een baby die het hele gezin wakker houdt en de ouders die de kleuter wat langer laten slapen. Samen met de brugfiguur wordt er dan op zoek gegaan naar een oplossing. Die vinden we ook vaak bij andere ouders. Sommige ouders kunnen gemakkelijk nog enkele kinderen meenemen naar school bij hun eigen kinderen. Naast die praktische problemen is het vooral een houding die kinderen en ouders moeten aannemen en daar consequent in zijn.”

Taalvaardigheid

De school zet ook zo veel mogelijk in op de relatie met de ouders. “We geven om de kinderen. We willen effectief iets bereiken. Door onze bezorgdheid en opvolging voelen de ouders dat ook. Kleuterparticipatie is van hoog belang. Die taalvaardigheid wordt specifiek ook in dat eerste moment ‘s morgens aangeleerd. Leerkrachten volgen nauwgezet op, zodat onze kleuters een goede start kunnen nemen in het eerste leerjaar.”

Onze regio scoort beter dan het gemiddelde

Met 97,6 procent van de kleuters die voldoende halve dagen naar school gaan, scoort West-Vlaanderen goed tegenover het Vlaams gemiddelde. In onze regio scoren de steden en gemeenten over het algemeen beter. Waregem zit net boven het gemiddelde van de provincie. Alle gemeenten uit onze regio scoren dan ook erg goed.

In Zwevegem gaat slechts één van de 269 vijfjarigen onvoldoende halve dagen naar school. De gemeente haalt daarmee een bijna perfecte score van 99,6 procent. Ook in Wielsbeke haalt slechts een van de 104 vijfjarigen onvoldoende dagen aanwezigheid, waardoor de gemeente een gemiddelde van 99 procent haalt. In Harelbeke is dat 99,1 procent ofwel drie van de 319 leerlingen. Ook Zulte haalt een hoge score met 98,3 procent aanwezigheid van de vijfjarigen. In Deerlijk en Spiere-Helkijn is dat 98,4 procent en Avelgem haalt een score van 98,7 procent. Waregem en Anzegem zitten met een aanwezigheidsgraad van 97,8 procent bij de vijfjarigen.