Oude caravan krijgt tweede leven als Sprookjesmobiel

De ploeg achter de Sprookjesmobiel toverde de oude caravan om tot een fantasierijke wereld. © JVGK
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Vanaf half april tot en met eind mei gaan de leerlingen van het zevende jaar Kinderzorg aan Athena op stap met hun Sprookjesmobiel. Hiermee nemen ze kinderen mee in de wondere wereld van verhalen en muziek. Ze doen dit via een zelf geschreven audioverhaal, een Japans schimmenspel, papiertheater en poppenspel. Hun publiek reageert alvast enthousiast.

Wat in het schooljaar 2016-2017 als een wild idee met een vertelkoffer begon, groeide dit schooljaar uit tot een groot verhaal met de Sprookjesmobiel. Het idee komt van Eveline Opsomer, leerkracht opvoedkunde aan Athena campus Drie Hofsteden.

“De leerlingen van 7 Kinderzorg, toekomstige kinderbegeleiders dus, ontwikkelden in het kader van hun eindwerk een vertelkoffer. We kregen daarbij financiële en veel logistieke ondersteuning van het Huis van het Kind Kortrijk. De bedoeling was om met die vertelkoffer, tijdens een huiskamersessie, bij gastgezinnen in de regio aan de slag te gaan. Helaas vonden we geen gastgezinnen en zochten we een alternatief. Zo trokken de kinderbegeleidsters met hun vertelkoffer naar Buurtcentrum De Zonnewijzer en Freinetschool De Baai”, vertelt Eveline Opsomer.

De interactieve manier van vertellen werd door de schoolkinderen erg enthousiast onthaald. “Vandaar de keuze om hierop verder te bouwen, in de eindopdracht van Kinderzorg van dit schooljaar. Het viel ons op dat er heel wat tijd ‘verloren’ ging aan het inrichten van de vertelkamer. De vertelsessie zelf duurde een tweetal uurtjes, maar voordat de leerlingen konden starten, waren ze snel een voormiddag zoet met het knus, gezellig en uitnodigend inrichten van de vertelkamer.

Stijgend enthousiasme

Zo groeide bij Eveline het idee om met een mobiele vertelkamer te werken. “Hoe fijn zou het niet zijn om ergens te kunnen aankomen met een caravan en onmiddellijk aan de slag te kunnen gaan. Op die manier zouden we ook veel meer kinderen kunnen bereiken. In gedachten zag ik ons al rondtrekken van kinderdagverblijf tot kleuterklas tot lagere scholen of bibliotheken.”

Hasna El Machaoud en Loubna Kasmi
Hasna El Machaoud en Loubna Kasmi© JVGK

Eveline kreeg daarbij de hulp van leerkracht Thomas Desimpelaere. “Het enthousiasme groeide nog meer toen de directie toestemming gaf om dit idee verder uit te werken. Net op dat moment verscheen er ook een projectoproep van Huis van het Kind Kortrijk. De jury zou een aantal projecten met een subsidie van 1.500 euro financieren. Onze projectfiche werd aanvaard”, vult Thomas aan. “Op de laatste schooldag van vorig jaar kregen we bericht dat ons project ‘Sprookjesmobiel’ goedgekeurd werd. Met dit financiële duwtje in de rug konden we ons wild idee verder concretiseren en de bal ging aan het rollen. We kochten een oude caravan en bouwden die om tot mobiele verhalencaravan.”

We willen alle kinderen bereiken, ook kwetsbare en anderstalige kinderen”

De vijf leerlingen van Kinderzorg, Hasna El Machaoud, Isis Ghyselinck, Justyna Nowogrodzka,Kimberly Dumon en Loubna Kasmi reageerden evenzeer enthousiast. “We werkten elk een verhaal in een andere vertelvorm uit, zoals de Kamishibai, het schimmenspel, papiertheater, poppenspel en een audioverhaal“, vertelt Loubna. “We kregen steun en begeleiding van verschillende kunstenaars en auteurs uit Vlaanderen, zoals Ultima Thule, Astrid Verplancke, Griet Herssens en Karel De Waele om te schrijven, tekenen, knutselen, lijmen en plakken”, vult Kimberly aan.

Diverse achtergronden

Rode draad doorheen alle verhalen is het personage Laila die reizen maakt langs Egypte, Polen, Japan en Oost-Europa. Wat zich tijdens haar avonturen afspeelt, krijgt vorm in de sprookjes en vertelvormen. De doelgroep voor de verhalen zijn peuters, kleuters en lagereschoolkinderen van 2 tot 12 jaar. “We hebben zelf een heel diverse achtergrond en leefwereld. Dat zal de interactie nog uitdagender maken“, aldus Hasna. Thomas componeerde de muziek, die met ondersteuning van de afdeling multimedia van Athena campus Heule opgenomen werd. De illustraties zijn uitgewerkt door grafisch vormgever Simon Everaert.

De caravan werd beschilderd door kunstenaar Gèsman en vertoont vliegende eilandjes, die verwijzen naar de culturen waarin de verhalen zich afspelen. Frederik Vanthournout, verantwoordelijke bij Halte R, de omkaderingsdienst voor de werkstraf in regio Kortrijk, zorgde voor de binnenafwerking. De sprookjesmobiel wordt half april voor de eerste keer ingezet. “Met dit project werken we rond taalstimulering bij jonge kinderen, waarin diversiteit en meertaligheid centraal staan. We willen alle kinderen bereiken, ook kwetsbare en anderstalige kinderen”, besluiten Eveline en Thomas.

De Sprookjesmobiel kwam tot stand met de steun van de Provincie West-Vlaanderen, Huis van Het Kind Kortrijk en CANON cultuurcel.

Justyna Nowogrodzka, vertelster: “Ik lees een verhaal in het Pools”

Justyna Nowogrodzka werkte samen met illustratrice Astrid Verplancke een schimmenspel uit. Ze vertelt binnen het verhalenaanbod ook haar verhaal De 11 prinsessen in het Pools.

Oude caravan krijgt tweede leven als Sprookjesmobiel
© JVGK

Justyna heeft een liefde voor taal en verhaal. Justyna woont pas vier jaar in Kortrijk. “Het was heel leuk dat we hulp kregen van professionelen. Het is ook bijzonder dat wij, als leerling, elkaar konden helpen. Voor de kinderen vanaf twee jaar hebben we enkele verhaaltjes maar ook doe-activiteiten. Zelf lees ik een verhaal in het Pools. Diversiteit, meertaligheid en taalstimulering zijn belangrijk in onze school.”

Iwein Segers, de slechte broer: “Meertaligheid is een grote realiteit en een troef”

Iwein Segers werd als cabaretier via de Canvas Comedy Casino Cup bekend. In 2016 startten de opnames van ‘De Bende van Jan de Lichte’ waarin hij de rol van de magiër Vagenende, vertolkt. De reeks verschijnt in 2018 op VTM. Iwein vertolkt de rol van de slechte broer in het audioverhaal van Hasna.

Oude caravan krijgt tweede leven als Sprookjesmobiel
© JVGK

“Wat er precies gebeurt, moet nu nog geheim blijven. Het was een leuke rol om neer te zetten. Hasna deed dat prima in een duidelijke taal. Het gaat tenslotte over diversiteit. Andere verhalen zijn ook in het Pools en Arabisch vertaald. Dat is goed. Meertaligheid is een grote troef, ook voor kinderen.”

Justyna Nowogrodzka, vertelster: “Ik lees een verhaal in het Pools”

Justyna Nowogrodzka werkte samen met illustratrice Astrid Verplancke een schimmenspel uit. Ze vertelt binnen het verhalenaanbod ook haar verhaal De 11 prinsessen in het Pools.

Oude caravan krijgt tweede leven als Sprookjesmobiel
© JVGK

Justyna heeft een liefde voor taal en verhaal. Justyna woont pas vier jaar in Kortrijk. “Het was heel leuk dat we hulp kregen van professionelen. Het is ook bijzonder dat wij, als leerling, elkaar konden helpen. Voor de kinderen vanaf twee jaar hebben we enkele verhaaltjes maar ook doe-activiteiten. Zelf lees ik een verhaal in het Pools. Diversiteit, meertaligheid en taalstimulering zijn belangrijk in onze school.”

Martin De Jonghe, sultan: “Het is fenomenaal wat die meisjes klaar speelden”

Martin De Jonghe werkte 21 jaar als programmamaker bij radio 2. Hij presenteerde er het bekroonde radioprogramma Service Telefoon. Op televisie trok hij het satirische TV-Touché op VRT en ‘Lucien van achter ‘t nieuws’ op WTV.

Oude caravan krijgt tweede leven als Sprookjesmobiel
© JVGK

Martin vertolkt de rol van sultan in het verhaal van Hasna. “Wat de sultan doet mag ik niet zeggen, maar ik vond het leuk en een hele eer. Hasna heeft zich – met een beetje hulp van jeugdauteur Karel De Waele – heel goed van haar taak gekweten. Een klare, duidelijke en mooie taal is belangrijk, zeker voor verhalen. Het is eigenlijk fenomenaal wat die meisjes met al die verhalen en spelletjes klaar speelden.”

Iwein Segers, de slechte broer: “Meertaligheid is een grote realiteit en een troef”

Iwein Segers werd als cabaretier via de Canvas Comedy Casino Cup bekend. In 2016 startten de opnames van ‘De Bende van Jan de Lichte’ waarin hij de rol van de magiër Vagenende, vertolkt. De reeks verschijnt in 2018 op VTM. Iwein vertolkt de rol van de slechte broer in het audioverhaal van Hasna.

Oude caravan krijgt tweede leven als Sprookjesmobiel
© JVGK

“Wat er precies gebeurt, moet nu nog geheim blijven. Het was een leuke rol om neer te zetten. Hasna deed dat prima in een duidelijke taal. Het gaat tenslotte over diversiteit. Andere verhalen zijn ook in het Pools en Arabisch vertaald. Dat is goed. Meertaligheid is een grote troef, ook voor kinderen.”

Justyna Nowogrodzka, vertelster: “Ik lees een verhaal in het Pools”

Justyna Nowogrodzka werkte samen met illustratrice Astrid Verplancke een schimmenspel uit. Ze vertelt binnen het verhalenaanbod ook haar verhaal De 11 prinsessen in het Pools.

Oude caravan krijgt tweede leven als Sprookjesmobiel
© JVGK

Justyna heeft een liefde voor taal en verhaal. Justyna woont pas vier jaar in Kortrijk. “Het was heel leuk dat we hulp kregen van professionelen. Het is ook bijzonder dat wij, als leerling, elkaar konden helpen. Voor de kinderen vanaf twee jaar hebben we enkele verhaaltjes maar ook doe-activiteiten. Zelf lees ik een verhaal in het Pools. Diversiteit, meertaligheid en taalstimulering zijn belangrijk in onze school.”

Wim Opbrouck, verteller: “Het project Sprookjesmobiel is een supermooi initiatief”

Wim Opbrouck studeerde aan Studio Herman Teirlinck en was te zien in films en reeksen als Manneken Pis, Ad Fundum, Iedereen beroemd, Windkracht 10 en In De Gloria. Wim zingt en speelt in zijn eigen muziekgroep De Dolfijntjes.

Oude caravan krijgt tweede leven als Sprookjesmobiel
© JVGK

Wim is de verteller van het audioverhaal De Goede Waterput van Hasna. “Ik lees de bindteksten van het verhaal. De tekst hiervan werd in dialogen uitgeschreven door Karel De Waele, auteur van kinderboeken. Het is goed dat de leerlingen via verhalen met taal aan de slag gaan. Goede taal is belangrijk, ook voor hun doelgroepen tussen twee en twaalf jaar. De Sprookjesmobiel is een supermooi initiatief. Proficiat.”

Martin De Jonghe, sultan: “Het is fenomenaal wat die meisjes klaar speelden”

Martin De Jonghe werkte 21 jaar als programmamaker bij radio 2. Hij presenteerde er het bekroonde radioprogramma Service Telefoon. Op televisie trok hij het satirische TV-Touché op VRT en ‘Lucien van achter ‘t nieuws’ op WTV.

Oude caravan krijgt tweede leven als Sprookjesmobiel
© JVGK

Martin vertolkt de rol van sultan in het verhaal van Hasna. “Wat de sultan doet mag ik niet zeggen, maar ik vond het leuk en een hele eer. Hasna heeft zich – met een beetje hulp van jeugdauteur Karel De Waele – heel goed van haar taak gekweten. Een klare, duidelijke en mooie taal is belangrijk, zeker voor verhalen. Het is eigenlijk fenomenaal wat die meisjes met al die verhalen en spelletjes klaar speelden.”

Iwein Segers, de slechte broer: “Meertaligheid is een grote realiteit en een troef”

Iwein Segers werd als cabaretier via de Canvas Comedy Casino Cup bekend. In 2016 startten de opnames van ‘De Bende van Jan de Lichte’ waarin hij de rol van de magiër Vagenende, vertolkt. De reeks verschijnt in 2018 op VTM. Iwein vertolkt de rol van de slechte broer in het audioverhaal van Hasna.

Oude caravan krijgt tweede leven als Sprookjesmobiel
© JVGK

“Wat er precies gebeurt, moet nu nog geheim blijven. Het was een leuke rol om neer te zetten. Hasna deed dat prima in een duidelijke taal. Het gaat tenslotte over diversiteit. Andere verhalen zijn ook in het Pools en Arabisch vertaald. Dat is goed. Meertaligheid is een grote troef, ook voor kinderen.”

Justyna Nowogrodzka, vertelster: “Ik lees een verhaal in het Pools”

Justyna Nowogrodzka werkte samen met illustratrice Astrid Verplancke een schimmenspel uit. Ze vertelt binnen het verhalenaanbod ook haar verhaal De 11 prinsessen in het Pools.

Oude caravan krijgt tweede leven als Sprookjesmobiel
© JVGK

Justyna heeft een liefde voor taal en verhaal. Justyna woont pas vier jaar in Kortrijk. “Het was heel leuk dat we hulp kregen van professionelen. Het is ook bijzonder dat wij, als leerling, elkaar konden helpen. Voor de kinderen vanaf twee jaar hebben we enkele verhaaltjes maar ook doe-activiteiten. Zelf lees ik een verhaal in het Pools. Diversiteit, meertaligheid en taalstimulering zijn belangrijk in onze school.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier