Nieuwe directeur GBS Wevelgem: “Meer voeling krijgen met docenten en studenten”

Isabelle Vanoosthuyse is de nieuwe directeur van GBS Wevelgem: "het meeste uit de kinderen halen en via de leerkrachten iets voor hen betekenen. Daar gaan we voor." (Foto SL)
Redactie KW

De nieuwe directeur van GBS Wevelgem is sinds vorige week aan de slag. Isabelle Vanoosthuyse neemt geleidelijk aan taken over van Jan Mispelaere, het motiveren van leerkrachten en leerlingen noemt ze een van de belangrijkste doelstellingen.

GBS Wevelgem kende zoals de meeste basisscholen in de omgeving, de lange traditie dat de directeurs gerekruteerd werden uit de leerkrachten. Toen het Wevelgemse gemeentebestuur op zoek ging naar een nieuwe directeur, was geen enkele van de leerkrachten kandidaat. “Meer nog”, weet schepen van Onderwijs Geert Breughe (CD&V) te vertellen, “van de twaalf kandidaten kwam er slechts één uit Wevelgem.”

694 kinderen

Van die kandidaten bleek Isabelle Vanoosthuyse (33) de beste papieren te hebben om de uitdaging aan te gaan. Het is dan ook niet min, de school telt drie afdelingen: de Hoogstraat, de Goudenregenstraat en de Kweekstraat. Er werken 50 leerkrachten en nog eens een tiental andere personeelsleden. In totaal lopen er 694 kinderen school.

Sinds maandag 15 januari is ze aan de slag, samen met de vorige directeur Jan Mispelaere en stafmedewerkster Lynsey Nuttin. “Op mijn tweede werkdag begeleidde ik reeds de personeelsvergadering”, zegt een gemotiveerde directeur Vanoosthuyse. “Het klopt dat er heel wat uitdagingen zijn. Ik moet de gewoontes van het huis leren kennen, ik moet de mensen leren kennen en de regelgeving. Ik ben er helemaal klaar voor, vanuit mijn werkervaring breng ik een brede waaier aan kennis en toegevoegde waarde mee.”

Als stafmedewerkster bij VIVES Brugge werkte ze mee aan verschillende projecten, onder meer rond onderzoek in het onderwijs, ICT in het onderwijs, studentenbegeleiding en gelijke onderwijskansen. “Ik wou echter wat meer voeling krijgen met docenten en studenten, vandaar dat ik twee jaar geleden naar het Sint-Lucas in Antwerpen trok, waar ik een gelijkaardige functie opnam specifiek voor de kunstopleiding”, vertelt de nieuwe directeur.

Het heen-en-weer reizen was moeilijk te combineren met de zorg voor mijn kinderen zodat ik mij kandidaat stelde voor deze vacature. Het lager onderwijs is natuurlijk een andere context dan het hoger, maar ik ben ervan overtuigd dat de ervaringen die ik daar opdeed mij van pas komen als directeur in het basisonderwijs”, stelt ze.

“De pedagogische aanpak gebeurt steeds in samenwerking met de leerkrachten”

Isabelle Vanoosthuyse zal eerder instaan voor de pedagogische, waar stafmedewerkster Lynsey Nuttin de praktische kant van de zaken zal invullen. “De pedagogische aanpak zal steeds in samenwerking gebeuren met de leerkrachten”, onderstreept ze. “Ik ben ervan overtuigd dat dit tot meer efficiëntie zal leiden en bovendien de motivatie van de leerkrachten ten goede komen.”

“Uiteindelijk staan de ontwikkeling, het welvinden en de motivatie van de kinderen centraal. Dat is het doel, het meeste uit de kinderen halen en, via de leerkrachten iets voor hen betekenen. Daar gaan we voor.

(Stefaan Lernout)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier