Kortrijkse Bedrijvenrally dompelt basisschoolkinderen onder in beroepsleven

De Bedrijvenrally van de stad Kortrijk bood leerlingen van het zesde leerjaar de kans kennis te maken met de arbeidsmarkt. © JVGK
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Naar aanleiding van de Bedrijvenrally trokken twaalf kinderen naar de Schouwburg Kortrijk. Ze leerden er enkele kneepjes van het cultureel vak. Zo mochten ze de affiches voor het Kinderfestival Spinrag ontwerpen.

Met de Bedrijvenrally lieten Stad Kortrijk en partners alle kinderen van het 6e leerjaar uit Groot-Kortrijk kennis maken met verschillende beroepen. Het doel is om voor elk kind de gepaste studiekeuze te vinden en hen later met de juiste bagage te laten vertrekken richting de arbeidsmarkt. De focus van deze actie ligt op interesses, competenties, talenten van de kinderen. Elke leerling ging op bezoek in een sector waarvoor hij of zij zelf koos. Leerkracht Björn Vandromme van de Damiaanschool begeleidde een groep leerlingen in Schouwburg Kortrijk.

“Het leuke is dat kinderen die elkaar niet kennen snel met elkaar praten” – Jan Ovaere, projectbegeleider

“Onze gasten maken een affichecampagne voor Spinrag, krijgen een miniworkshop met het theatergezelschap Nevski Prospekt rond hun nieuwste voorstelling die zondag in première gaat, en een woordje uitleg hoe de technici in een schouwburg werken“, zegt communicatieverantwoordelijke Dries Van Robaeys. De kinderen waren duidelijk enthousiast. “We kregen een voorbeeld van de affiche van Spinrag. Ik kleur ze fel want ik hou van mooie kleuren”, legt Lennert (11) uit.

De kinderen ontwierpen zelf hun ideale festivalaffiche.
De kinderen ontwierpen zelf hun ideale festivalaffiche.© JVGK

“Ik weet nog niet of ik kom naar Spinrag. Het wordt wel sowieso een ontdekkingstocht. Een affiche helpen maken is wel leuk”, zegt Fie (11). Ook Djunaid (11) amuseert zich. “Ik leer veel bij en ik teken en kleur graag. De techniek zien op het podium is ook leuk. Het is hier groot. Ik was nog nooit in een schouwburg.”

“Dit project past perfect in onze doelstelling: we willen met Schouwburg Kortrijk een zo open mogelijk huis zijn. Met de Bedrijvenrally konden de kinderen ook achter de schermen kijken”, besluit Dries. Meer dan veertig bedrijven en organisaties uit de wijde regio ontvingen samen zo’n 800 kinderen.

https://www.youtube.com/watch?v=6nO_YUFsWmo

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier