Heraanleg Meenseweg op agenda Ieperse stadsbestuur

Foto JL
Redactie KW

De Sint-Jozefsschool wil dat de stad de Meenseweg verkeersveiliger maakt. Het bezorgde een actieplan aan het stadsbestuur dat zich daarmee akkoord verklaard. De subsidieaanvraag voor een herinrichting van de straat is ingediend.

Lieven Calis is directeur van de Sint-Jozefsschool langs de Meenseweg. Samen met de ouderraad ontwikkelde hij een memorandum ‘Voor een veilige Meenseweg en omgeving’. Daarin uiten ze hun bezorgdheid over de verkeersveiligheid rond de schoolomgeving. “De Meenseweg is gevaarlijk en niet aangepast voor de kwetsbare weggebruiker”, vertelt hij. “Rijstroken voor wagens zijn te breed, fiets -en voetpaden zijn te smal. Fietsers zijn onvoldoende afgescheiden van de auto’s. Het kruispunt met de Steverlyncklaan is ook zeer gevaarlijk. Daar is er een klein invoegvak voor fietsers. Samen met de ouderraad stelden we een memorandum, een mobiliteitsplan en een fietsroutekaart op. We stippelden routes uit zodat de leerlingen op een veilige manier op school raken. Verder deden we ook al acties zoals een uitrolbaar zebrapad.”

Veiligheid leerlingen

De school wil vier zaken anders zien: oversteekplaatsen beter zichtbaar maken, de zone 30 voor de school infrastructureel ondersteunen, zwakke weggebruikers en auto’s zoveel mogelijk scheiden en meer snelheidscontroles.

“De veiligheid van onze leerlingen is cruciaal. Ook het naburige rusthuis is bezorgd. Voor rusthuisbewoners is het op bepaalde plaatsen onmogelijk om met de rolstoel op het voetpad te rijden. Onze verstandhouding met de stadsdiensten is goed en er is al wat ingegrepen. Zo is er een variabele zone 30 rond de school, een zone 50 vanaf het kruispunt met de Steverlyncklaan. Er zijn ook extra zebrapaden, met ledverlichting bij het zebrapad van het rusthuis en is er een parkeerverbod voor de school, waardoor er betere zichtbaarheid is. Maar we willen een grondige heraanleg met nog meer aandacht voor fietsers en voetgangers. Verkeerskussens, verhoogde inrichtingen en tusseneilanden zijn mogelijke oplossingen. We willen niet dat het gebruik van Koning Auto aangemoedigd wordt.”

“We hopen dat het volgende stadsbestuur de plannen zal uitvoeren”

Er zijn regelmatig ongevallen in de schoolomgeving. “Uit cijfers blijkt dat 40 procent van de ongevallen uit de ruime buurt zich voordoen tussen het deel van het kruispunt met de Bascule tot aan het kruispunt Kruiskalsijde. Gelukkig zijn het nooit zware ongevallen, maar het is beter voorkomen dan genezen.”

Subsidies nodig

Mobiliteitsambtenaar Valentijn Seys zegt dat een grondige heraanleg een werk van lange adem is. “Dit gaat gepaard met rioleringswerken. Daarvoor moeten nog enkele stappen doorlopen worden, waaronder een subsidie-aanvraag en een ontwerp. Het is een lange, administratieve weg. Zoals bij andere projecten gaat er bij de heraanleg van een straat aandacht naar bredere fiets -en voetpaden. Het is gissen om er een timing op te plakken, zoiets hangt vaak ook af van de politiek.”

Schepen Dominique Dehaene (CD&V) is bevoegd voor mobiliteit en verkeer. “We hebben intussen een eerste stap gezet in dit dossier”, vertelt hij. “De subsidieaanvragen zijn ingediend. Als stad is het moeilijk haalbaar om dit zonder subsidies te bekostigen. De procedure loopt nu, het is afwachten hoe snel er wordt gehandeld in Brussel. We zullen alleszins druk uitoefenen, want we staan achter het actieplan van de school. De herinrichting zal sowieso deel uit maken van ons partijprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen. We hopen dat het volgende stadsbestuur dan de plannen zal uitvoeren.”

(AP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier