Eco-team Vives Kortrijk steekt ingenieuze elektrische wagen in elkaar

© JVGK
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Zes studenten autotechnologie en automotive management aan Hogeschool Vives stelden donderdag hun elektrische wagen voor waarmee ze op 4 juli deelnemen aan de Shell-Eco Marathon in Londen. “Het gaat niet om snelheid, wel om efficiëntie.”

De Shell-Eco Marathon is één van de meest toonaangevende competities op gebied van energie-efficiëntie. Deze jaarlijkse competitie is een organisatie van Shell. Het Eco-Team bestaat uit bachelors in het bedrijfsmanagement Jonas Ooghe en Miguelito Merlevede, en bachelors in de autotechnologie Brecht De Backer, Jens Lamaire, Frédéric Lelon en Stef Willems. Het project kadert in de eindejaarsproef van de studenten.

“De bedoeling van de wedstrijd is niet om zo snel mogelijk een parcours af te leggen maar wel om dit zo efficiënt mogelijk te doen. Het is de bedoeling om een zo laag mogelijk verbruik te bekomen“, zegt Jona. “Studenten over heel de wereld worden uitgedaagd energie-efficiënte auto’s te ontwerpen, te bouwen en te testen. Met de wagens die ze bouwen gaan ze tegen elkaar gaan ‘racen'”, vult Miguelito aan. Voor hun deelname (ver)bouwden de jongelui een elektrische wagen.

Teamverband

“Onze uitdaging dit jaar was het optimaliseren van de huidige wagen en hem doen beschikken over een nieuwe elektromotor. Vroeger beschikte onze wagen immers over een verbrandingsmotor. De bestaande Greenco-wagen werd verbeterd en omgebouwd tot een elektrisch voertuig“, duidt Stef.

De studenten Autotechnologie ontfermen zich over het technische gedeelte: de herstellingen aan de wagen, het bedenken en plaatsen van de nieuwe motor. De studenten van Automotive regelden het management: van inschrijving tot sponsorplan maken, transport uitstippelen en publiciteit ophalen. “We hebben echt leren werken in teamverband“, klinkt het bij de studenten.

Eco-team Vives Kortrijk steekt ingenieuze elektrische wagen in elkaar
© GF

“Het hele doel van ons project is om alle studenten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. De studenten AT leren goed samenwerken, nieuwe dingen ontwikkelen, doen kennis op van elektrotechniek en alles die erbij komt kijken. Voor de studenten Automotive is het plannen, organiseren, communiceren en ook samenwerken ook een uitdaging”, aldus docente en projectbegeleider Ilse Aerts, die de medewerking krijgt van docenten Frederic Lazoore, Tom Bartsoen en Frederk Van Den Broeck.

Technische keuring

De studenten zorgden zelf voor de financiering van de trip naar Londen en het geld voor de wagen. “We doen de trip met de ferryboot. Voor de onkosten te dekken verkochten we koekjes en worsten”, aldus Jens. “We komen aan 3.491,70 euro directe materiaalkosten. Gelukkig hebben we heel wat sponsoring gekregen van verschillende bedrijven. Het batterijpakket en het stuurhuis werden gesponsord door N-Lab, de lagers door SKF, de industrieveren door Algoet en het spuitwerk van de Greenco door Nebim.”

Deze sponsoring zorgde ervoor dat onze directe materiaalkost slechts op 1.231,70 euro neerkwam. “Dankzij onze sponsors en de recuperatie van onderdelen van voorgaande jaren hebben we onze kostprijs kunnen beperken. Het is dan ook zeer positief dat we dit jaar met maar 1.784,00 euro een geheel nieuwe Greenco op poten hebben gezet.”

Ter plekke logeren de studenten in het Shellkamp en moeten de wagen eerst laten keuren. “De lat ligt zeer hoog. Als je er niet doorgeraakt komt de deelname op de helling. We mogen dan nog materiaal aankopen om bij te sturen waar nodig, maar we hebben er al heel veel mee”, zeggen Miguelito en Jonas. “Wie in elke categorie eerste wordt mag op zondag 8 juli meedoen aan de kampioenrace.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier