Dertig zesdejaars uit De Bron in Tielt trekken naar Euroscola in Straatsburg

Vooraan v.l.n.r. Fien Vanmoerkerke, Shauny Sander, Chaëlle Remaut, Lies De Kock, Suzanne Deneweth en Mattis Braet. Tweede rij v.l.n.r.: Margot Vanmarcke, Enna Maes, Paulien Declercq, Ine De Poortere, Lise Boldens, Wout Janssens en Ranya Safraoui. Derde rij v.l.n.r.: Caitlin Scherrens, Gabriela Daniluk (journaliste van de delegatie in Straatsburg), Fedra Deconinck, Axelle Dejonckheere, Lowie Naessens, Pieter-Jan Vandevijvere, Louis Ryheul, Liesbeth Tanghe en Isabelle Sergeant (begeleidend leerkracht). Achteraan v.l.n.r. Perle Goedefroo, Lies Vancoillie, Marie Van Betsbrugge, Sara Couvreur, Annelien Spriet, Rune Bruwaert, Ella Verhelst, Miet De Craemer, Yngvi Rotsaert en Birger De Coninck (begeleidend leerkracht). © VVC
Redactie KW

Alle zesdejaars die in De Bron de richting humane wetenschappen volgen, zijn geselecteerd om deel te nemen aan het internationale project Euroscola. Zij zullen België vertegenwoordigen op een meertalige simulatie van een plenaire zitting in het Europees Parlement in Straatsburg.

De Bron motiveert zijn leerlingen om deel te nemen aan al dan niet internationale projecten. De leerlingen scoren bijzonder goed op de Vlaamse wetenschapsolympiades. Internationaal lieten ze al indruk na op EYP (European Youth Parliament), EEYP (Erasmian European Youth Parliament) en Ilymun (Internation Lyon Model United Nations).

Op donderdag 17 januari vertrekken alle 30 leerlingen uit het zesde jaar humane wetenschappen (HWE) met twee begeleiders naar Straatsburg. “Het Europees Parlement geeft zesdejaars uit heel Europa de kans om voor een dag in de huid te kruipen van een vertegenwoordiger in het Europees Parlement. Op die dag zijn er 500 leerlingen van 22 verschillende nationaliteiten aanwezig“, vertelt begeleider Birger De Coninck.

Filmpje als motivatie

Birger doceert geschiedenis in De Bron. “Ik geef ook cultuurwetenschappen in de HWE. Naast gedragswetenschappen is dat een hoofdvak in die richting. We bestuderen de samenleving vanuit verschillende invalshoeken en belichten enkele maatschappelijke instituties. Media komt aan bod in het vijfde jaar en politiek en recht in het zesde jaar. In het kader van deze lessen vond ik het een kans om Euroscola aan de leerlingen van 6 HWE voor te stellen.”

De leerlingen waren meteen verkocht. “Echter moesten ze een filmpje maken dat slechts twee minuten lang mocht zijn, maar waaruit de motivatie voor hun deelname moest blijken. Hoe ze dat aangepakt hebben, heeft mij verrast.

We vinden dat het streven naar gelijkheid ons ding is – Pieter-Jan Vandevijvere, leerling De Bron

Lowie Naessens en Pieter-Jan Vandevijvere leidden de opname in goede banen. “Ik heb het filmpje gemonteerd en het Europees volkslied erop gezet. Het was een uitdaging om de muziek niet te luid te laten spelen en binnen de twee minuten te blijven”, overtuigt Lowie.

“Ik vertaalde de teksten in het Engels en kwam op het idee om de camera op een fiets te monteren om de beelden stabiel te houden“, pikt Pieter-Jan enthousiast in. “Geopereerd aan mijn voet zal ik opvallen, omdat ik met krukken loopt. Ik heb me letterlijk en figuurlijk op dit project gesmeten.”

Begeleiders Birger De Coninck, docent geschiedenis en cultuurwetenschappen, en Isabelle Sergeant, docent Nederlands.
Begeleiders Birger De Coninck, docent geschiedenis en cultuurwetenschappen, en Isabelle Sergeant, docent Nederlands.© VVC

Elk land mag het onderwerp van zijn filmpje bepalen. “Lowie en ik hebben onze klas gevraagd naar ideeën. Samen vinden we dat het streven naar gelijkheid ons ding is. Equality tussen onszelf en vluchtelingen en ook tussen rijk en arm. We hebben een fantastisch groepswerk gemaakt”, voegt Pieter-Jan toe.

Resoluties schrijven

De reis zal best vermoeiend zijn. “We vertrekken op donderdag en slapen in een jeugdherberg. Op vrijdag 18 januari brengen we de dag door in het Europees Parlement. Onze 30 leerlingen zullen in zes groepen over een bepaald thema van gedachten wisselen met leerlingen uit andere landen. Deze internationaal gemengde committees zullen resoluties schrijven en die later op de dag voorstellen in de algemene vergadering. De thema’s zijn milieu en hernieuwbare energie, de toekomst van Europa, de Europese verkiezingen, jongeren en werkgelegenheid, immigratie en integratie, veiligheid en mensenrechten. Het is uitzonderlijk dat een school 30 leerlingen mag afvaardigen”, gaat Birger verder.

Goede talenkennis

De leerlingen van 6 HWE spreken alvast vlot Engels. “We willen vooral tonen dat we een hechte groep zijn. We zijn betrokken met wat er in België en Europa gebeurt. Om onze talenkennis moeten we niet verlegen zijn. Ik zal alleszins mijn uiterste best doen om met de leerlingen uit de andere landen te communiceren in het Engels en ik sta er zeker voor open om enkele woorden of zinnen uit andere talen op te pikken”, geeft Chaëlle Remaut nog mee.

(Vicky Van Compernolle)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier