De Bron in Tielt krijgt Europese prijs voor wetenschappelijke project

© Foto WME
Redactie KW

De Bron in Tielt mag zich officieel een Europese eTwinningschool noemen. De bedoeling van eTwinning is dat studenten via de digitale weg met leeftijdsgenoten uit verschillende buitenlandse scholen samenwerken aan (wetenschappelijke) projecten.

Dit schooljaar heeft de school maar liefst drie projecten lopen waarbij er een samenwerking is met scholen uit Italië en Portugal. De school mocht nu de vertegenwoordigers van eTwinning België ontvangen. De studenten kregen een officieel certificaat uitgereikt en mochten ook een virtual reality-bril als gadget in ontvangst nemen.

De leerlingen uit het vierde jaar wetenschappen vielen met hun project van vorig schooljaar ‘See you in space’ in de prijzen. Het project ontving eerder ook al een nationaal en Europees kwaliteitslabel. Gedurende het project werkten de leerlingen samen met de partnerschool Cité Scolaire Internationale uit Lyon en deden ze proefjes over leven in de ruimte en de gevolgen van gewichtloosheid. Hoe gebeurt communicatie in de ruimte, hoe kan zuurstof gecreëerd worden, hoe bescherm je je tegen bepaalde temperaturen…

Marie Curie-prijs

De eigenlijke Marie Curie-prijs, die het beste Europese eTwinningproject in de categorie wetenschappen en wiskunde bekroont, wordt samen met de andere Europese eTwinningprijzen in oktober uitgereikt tijdens een gala-evenement in Polen. Lerares en tevens de grote trekker van de eTwinningprojecten Els Merveillie zal er namens De Bron de prijs in ontvangst nemen. “We mogen trots zijn. Het is een beloning voor het werk dat we in het project gestopt hebben, maar het is vooral een erkenning dat het wetenschapsonderwijs in De Bron toch wel innoverend en van een hoog niveau is“, vertelt de lerares.

Samenwerking

Als trekker van dergelijke projecten weet ze maar al te goed waarom de eTwinningprojecten belangrijk zijn voor haar school. “Een heel belangrijk iets is dat leerlingen in contact komen met leerlingen uit andere Europese landen en dat ze tijdens zo’n project op een meer informele manier gebruik maken van hun opgedane kennis Engels, die al heel degelijk is. Een ander leuk iets is dat je tijdens zulke projecten met verschillende vakken samenwerkt aan één project. Dat maakt het zowel voor leerlingen als leerkrachten interessant.” (KeMa)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier