Zwevegem krijgt steun voor gemeente zonder rally en met autoluwe zondagen

© VDB VDB
Redactie KW

De gemeente Zwevegem stelde een eigen klimaatplan op met een resem maatregelen die het klimaat moeten ten goede komen. Zo is er geen plaats meer voor gemotoriseerde sporten en wil men autoluwe zondagen invoeren. Het plan is nog niet definitief.

Door Geert Vanhessche

De gemeente zet al jaren in op duurzaamheid, hernieuwbare energie en milieuvriendelijke maatregelen. Denken we aan het Gemeentepunt wat een voorbeeld is voor rationeel energiegebruik van overheidsgebouwen en met een energiearm concept. Met het nieuw bestuursakkoord werd het engagement genomen om nog meer in te zetten op een concreet klimaatbeleid. De burgemeester beklemtoont dat men daar al mee bezig was nog voor er sprake was van de diverse klimaatbetogingen.

Burgemeester Marc Doutreluingne werkte samen met schepen van Mobiliteit Marc Desloovere (SP.A) en schepen van Duurzaamheid Raf Deprez (CD&V) om een plan uit te dokteren. Dit omvat een twintigtal punten. “Zo willen we aan bosuitbreiding doen van minstens 20 hectare en een streefdoel van 80 ha tegen eind van deze legislatuur. Verder willen we op alle openbare gebouwen, die daarvoor geschikt zijn, zonnepanelen plaatsen. Ook willen we een alternatief mobiliteitsplan uitwerken voor het centrum van Zwevegem, met voorrang voor fietsverkeer en fietsstallingen”, aldus de burgemeester.

Het gemeentebestuur wil ook een aantal autoluwe zondagen organiseren. “Dit willen we om de twee weken in de periode van 1 april tot 1 oktober. Let wel, het worden geen autoloze zondagen, want dit kunnen we niet opleggen. Wel willen we de inwoners sensibiliseren om minstens die zondag de wagen aan de kant te laten staan.”

Autosport

De meeste reacties kwamen rond het geplande verbod van gemotoriseerde sporten op Zwevegemse grondgebied. Zo zou de autorally 6 Uren van Kortrijk hier niet langer welkom zijn, iets wat de organisatoren spijtig vinden. “Tot op heden was, en is, er een goede verstandhouding met de gemeente. De organisatie op het grondgebied Zwevegem is de voorbije zes jaar ook vlekkeloos verlopen“, zegt organisator Sandro Delaere. “Bovendien was de proef Bevergem/Zwevegem een publiekslieveling en ook de regroup op het Toyeplein zorgde steeds voor een gezellige drukte. Het is dan ook jammer dat we een week na onze boomplantactie dit nieuws moeten vernemen. Autostal Groeninghe toont de wil om de CO2-uitstoot volledig te compenseren, dus ook de kilometers in Zwevegem.” De organisatoren hopen alsnog tot een overeenkomst te komen.

Bij de Natuur. koepel vzw juicht men het verbieden van de cross van 2020 dan weer toe. Kristina Naeyaert: “We hopen dat klimaatstad Kortrijk dit voorbeeld volgt en meehelpt met het verminderen van de CO2-uitstoot door het nemen van echte klimaatmaatregelen.”

Belasting

Een en ander zal ook geld kosten. De burgemeester wil in 2020 een eenmalige besparingsronde van 1 procent op het exploitatiebudget, goed voor ongeveer 350.000 euro, doorvoeren. Verder wil hij de mogelijkheid laten bestuderen om in de toekomst eventueel een klimaatbelasting in te voeren. Het plan kwam ook ter sprake op de gemeenteraad. Yves De Bosscher van Groen feliciteerde het schepencollege. Hij zei ook niet te luisteren naar de ‘roepers’ die op sociale media felle kritiek uiten. Wel vreesde hij dat, tegen het plan een feit zal zijn, er al heel wat punten zullen afgezwakt zijn.

“Op ons kan je rekenen”, zei Wim Monteyne (N-VA). “Het is enkel te hopen dat de algemene belastingdruk niet zal stijgen voor de Zwevegemnaar. Nu komt het er op aan om in de komende participatiemomenten een draagvlak voor het plan te vinden.”

Het klimaatplan zal nu onderdeel zijn van de grote bevragingsronde die de komende weken in de gemeente zal georganiseerd worden. Het zou definitief voorgesteld worden op het driedaags klimaatfestival van 4, 5 en 6 oktober op Transfo. De Transfosite zal trouwens, dankzij de bijdrage van de provincie, ingezet worden als experimenteel en educatief centrum voor hernieuwbare energie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier