Kortrijk vroeger en nu: de Groeningebrug

Redactie KW

De Groeningebrug verbindt de Burgemeester Vercruysselaan met de Minister Liebaertlaan. Bij de oudere generatie is de brug gekend als ‘Kromme Leirensbrug’. Tot 1895 was er op nagenoeg exact dezelfde plaats een veerpont, bediend door Ferdinand ‘Hilaire’ Simoens.

Hilaire zette de mensen voor 1 cent over de Leie, van de ‘Gentse wijk’ – de Gentpoort – naar de Damkaai. Hij mankte omdat zijn ene been korter was dan het andere en kreeg daarom de bijnaam ‘Kromme Leire’ aangemeten. Later werd de brug door de inwoners van Overleie ‘Kromme Leirensbrug’ gedoopt.

In 1895 verloor Hilaire zijn veerpont omdat er een eerste stalen brug werd gebouwd: de Groeningebrug. Na de bouw ervan werd de Leie onder de brug rechtgetrokken. Op de gewonnen bocht in de rivier kwam het ‘Leiepark’, later omgedoopt tot het Koning Albertpark. Die eerste brug werd in oktober 1918 vernietigd door de Duitse bezetter en later opnieuw gebouwd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in mei 1940 die ijzeren brug door de geallieerden opgeblazen. De nieuwe houten brug werd in september 1994 ook vernietigd. Pas in 1955 kwam er een nieuwe betonnen brug die in 1957 geopend werd.

Kortrijk vroeger en nu: de Groeningebrug
© JVGK

De huidige Groeningebrug werd in 2002 gebouwd naar aanleiding van de Leiewerken, een van de grootste infrastructurele ingrepen in Kortrijk. Het project van Waterwegen en Zeekanalen – vandaag De Vlaamse Waterweg – moest zorgen voor de rechttrekking, uitdieping en verbreding van de Leie. Daarmee wordt de verbinding tussen de Antwerpse haven en het bekken van Parijs toegankelijk voor containerschepen en schepen tot 1.350 ton.