Franse pretparkdesigner werkt aan facelift Bellewaerde tegen 2020

Redactie KW

Ziet Bellewaerde er straks volledig anders uit ? Zo’n vaart zal het wellicht niet lopen, maar er wordt wel volop gewerkt aan een grondige facelift van het attractiepark. Daarvoor doet men een beroep op ene Jean-Marc Toussaint, een Fransman die eerder al pretparken in de VS, Frankrijk en Rusland onder handen nam.

Het was in een interview met de gespecialiseerde website News Parcs dat Jean-Marc Toussaint – ietwat voor zijn beurt – toelichting gaf bij zijn opdracht bij Bellewaerde. De man is sinds 1994 actief als creatief consulent voor amusementsparken. Zijn bij ons bekendste referentie is Parc Astérix – net als Bellewaerde van CDA (Compagnie des Alpes).”Ik werk aan het ‘masterplan’ voor Bellewaerde : hoe het park eruit zal zien vanaf 2020-22″, liet hij optekenen. Een van de grote uitdagingen bij Bellewaerde is, aldus Toussaint, de beperkte jaarlijkse investeringsmogelijkheid. “In een eerste fase wil ik het uitzicht van het park aanpakken. Iets wat me stoort is dat je in het midden van de Mexicaanse zone – zeer geslaagd qua thema – plots de Boomerang vindt, niet ‘gethematiseerd’. Een deel van mijn werk bestaat er dan ook in om te zeggen : ‘kijk, die attractie zou beter een andere kleur krijgen, daar moeten decorelementen worden toegevoegd, enzovoort. In een tweede fase gaat het wel wat verder dan de kleur van een achtbaan. “Mijn taak houdt de ontwikkeling van het park in de volgende tien jaar in. Dat gaat om nieuwe attracties, andere thema’s, nieuwe namen, enzovoort.”

Anke Vanheirreweghe van Bellewaerde Park bevestigt dat op dit moment hard wordt gewerkt aan een masterplan voor het komende decennium.

Attracties dicht

Sam Clauw uit Beselare is beheerder van de fansite www.bellewaerdefun.be. Hij hoopt in elk geval dat de ‘rebranding’ van Bellewaerde niet de weg opgaat van die van zusterpark Walibi. “De oranje kangoeroe werd daar omgevormd tot rockster in 3D die het samen met z’n band opneemt tegen z’n rivaliserende broer, die zelf ook een rockband heeft. Daar is Compagnie des Alpes de mist ingegaan. De leeuw van Bellewaerde is een sterk merk, die moeten ze behouden.

(PJB)

Meer in Krant van West-Vlaanderen, editie Het Wekelijks Nieuws West

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier