X-Gin: Cacao in gin als afrodisiacum

Nancy wil niet enkel ons land veroveren, maar als het kan ook andere Europese landen. © Ronny Neirinck
Bert Vanden Berghe

Toen de Roeselaarse onderneemster Nancy Dedeyne het idee opvatte om op basis van cacao een eigen gin te brouwen, had ze nauwelijks durven denken dat X-Gin vandaag haar hoofdbezigheid zou worden én de Spaanse eilanden zou bestormen.

Sinds jaar en dag helpt Nancy Dedeyne mee in de zaak van haar man Dominique Lampe. Inside Belgium ontwikkelt alle soorten gordijnen en is daarin naar eigen zeggen een trendsetter en wereldwijd couturier van raamdecoratie. Nancy verfijnde er haar marketingskills en ondernemerschap. “Het verhaal begint eigenlijk eerder toevallig, toen een kennis op een gezellige avond met het idee kwam om een eigen gin te brouwen, op basis van cacao.

“We dronken allemaal graag gin en stapten naar brouwerij De Moor in Aalst. Patrick (De Moor, red) heeft dagenlang zijn hoofd gebroken over de receptuur en stelde ons een aantal smaken voor op basis van een eeuwenoud recept. We hebben met een aantal geproefd en één sprong er voor ons uit. We dachten toen meteen allemaal hetzelfde: deze wordt het.”

Niet vulgair

De naam X-Gin verwijst naar Xolato van het gelijknamige bevriende bedrijf, dat dan weer een afgeleide is van Xocolatl, een eeuwenoude chocoladedrank. X is ook een duidelijke referentie naar het erotische aspect. “Meer bepaald het oplustwekkende”, verduidelijkt Nancy. “Cacao werd als lustopwekkend aanzien door de Maya’s en de Inca’s. Dat afrodisiacum willen we als kapstok gebruiken om onze gin in de markt te zetten. De gouden cirkel op de fles, dat er met bladgoud op geplaatst werd, staat vol met beelden uit de Kama Sutra. Een ondeugende knipoog die pas van dichtbij te zien is.”

“We focussen minder op de link tussen cacao en chocolade om zo ook een mannelijk publiek aan te trekken en ons vooral niet te profileren als een zeemzoete gin. Cacao is namelijk van nature bitter en het is de boter en de suiker die toegevoegd wordt aan de cacao die uiteindelijk resulteert in de zoetheid van chocolade. De campagne die we rond de gin hebben opgebouwd, bestaat uit schaars geklede, knappe vrouwen, om het lustopwekkende te benadrukken. Daarbij gaan we voor speels en sexy, niet voor het vulgaire. We kregen daar nog geen negatieve reacties op. En het werkt bovendien.” (lacht)

Nancy Dedeyne bouwt het netwerk voor X-Gin, op basis van chocolade, verder uit.
Nancy Dedeyne bouwt het netwerk voor X-Gin, op basis van chocolade, verder uit.© Ronny Neirinck

Internationale expansie

En of. Het aantal likes op hun Facebookpagina groeide razendsnel aan tot meer dan 20.000 likes. “In het begin brachten we een honderdtal flesjes uit, maar een half jaar later zijn we al goed ingeburgerd en dat niet alleen in de streek. Na drie maanden stond de teller op 5.000 flessen en dat vanachter onze computer. Na zes maanden zitten we aan 25.000. Vandaag is X-Gin mijn hoofdbezigheid en hebben we een tiental mensen in dienst sinds april die op de baan zijn om onze gin te promoten”, aldus Nancy.

Promotie doen Nancy en co ook via tal van events. Zo stonden ze een hele zomer lang op de pop-upbeachbar Pulobar in Ardooie. Ook de klassieke beachbars moeten er aan geloven, aan onze kust en ook elders. “Op eilanden, van Mallorca tot Ibiza, willen we X-Gin in de markt zetten. The sky is the limit? Voor ons zijn er geen limits.” (lacht)

Het is duidelijk dat Nancy een geboren en getogen Roeselaarse is, want het ondernemen zit duidelijk goed ingebakken. “We zijn ook aan het bekijken of we met X-Gin op luchthavens kunnen inzetten: kleine flesjes die je mag meenemen op het vliegtuig. Dat is een grote markt, dankzij de vele toeristen die graag iets typisch Belgisch meenemen. Gin en cacao is daarbij de ideale verrassende combinatie. Niet alleen landen als Nederland, Engeland, Italië en Spanje zijn interessant, maar ook Zuid-Amerika waar chocolade deel uitmaakt van het leven.” Aan het flesje hangt ook een klein kokertje met extra botanicals om het een extra touch te geven.

Leuk detail: Nancy, moeder van drie, lust zelfs geen chocolade. De gin gaat er daarentegen wel vlot in. “Zo zie je maar dat de smaak van X-Gin universeel is.”

Steun vanuit de horeca

Een terugkeer naar het bedrijf van haar man zit er nog niet meteen in. “Vooral omdat het bedrijf er niet onder lijdt. Veel kleintjes zullen de komende periode waarschijnlijk sneuvelen in de ginwereld, maar ik hoop dat we daar niet bij zijn. Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in, ja. Het is een heel andere wereld dan de textiel, maar het is wel bijzonder boeiend. We kenden niets van horeca, maar we kregen onverwacht veel steun in de vorm van feedback van de sector. Tips die ons vooruit helpen om aan ons imago te blijven bouwen.”

Nancy steekt haar ambities niet onder stoelen of banken. “De grote droom? In de top vijf van best verkopende gins in ons land belanden. Een tweede gin is daarbij nog niet aan de orde. We willen niet de fout maken van te snel te gaan. We zetten nu bijvoorbeeld volop in op POS-materiaal (point of sale, red.), zoals aangepaste glazen met ons logo of menukaarten voor op de tafels. Zo zorgen we voor een breder bereik.”

Eind augustus viel de gin in Los Angeles nog in de prijzen, waardoor de prijzenkast nog iets groter is geworden. “We zijn blij met elke vorm die positief bijdraagt aan onze naambekendheid”, glimlacht Nancy. “Er is een grote markt voor chocolade en een grote markt voor gin, dus verwacht ik wel dat we nog een tijdje zoet zijn.” Letterlijk en figuurlijk, dus.

X-Gin: Cacao in gin als afrodisiacum

Perfect serve

X-Gin bevat cacaobonen uit Colombia, hazelnoten uit Piemonté, amandelnoten uit Avola, wilde peper, vanillestokken uit Madagascar en amandelnoten uit Avola. Je serveert ze het best met (de bijgeleverde) cacao nibs of met gedroogde vruchten als banaan, mango of framboos. Voor de tonic kies je het best voor een Fever-Tree Light of Schweppes Premium mixer .

X-Gin: Cacao in gin als afrodisiacum

Volg de reeks op www.kw.be/gin