Wiloo vreest lawaai en ongevallen bij aanpassing milieuvergunning luchthaven Oostende

© BELGA
Redactie KW

De werkgroep verzamelde daarvoor 1.000 bezwaarschriften om hun eisen kracht bij te zetten.

Wiloo Oostende, de werkgroep rondom de impact van de luchthaven van Oostende op de Omgeving, heeft bezwaar aangetekend tegen de aanvraag tot wijziging van de milieuvergunning van de luchthaven. De werkgroep wordt daarvoor gesteund door 1.010 omwonenden die de petitie hebben ondertekend.

Donderdagnamiddag riepen Jacques Denecker, Frans Vandewalle en Marcel Heintjes van Wiloo de pers bijeen om tekst en uitleg te verschaffen omtrent hun bezwaarschrift tegen de aanvraag tot wijziging van de milieuvergunning van de luchthaven Oostende-Brugge, door de NV Luchthaven Exploitatie Maatschappij (LEM).

“In 2004 werd beslist dat tegen begin 2015 de QC-norm moest zakken tot QC 12, een norm die niet zo streng is, vermits in Zaventem ‘s nachts maximaal QC 8 is toegelaten. Het belet niet dat Zaventem floreert als vrachtluchthaven. Op andere regionale luchthavens, zoals Deurne en Charleroi heerst een volledige nachtsluiting. De LEM beweert nu dat QC -12 een hypotheek vormt voor de uitbating van de luchthaven Oostende-Brugge en heeft een wijziging aangevraagd van de milieuvergunning van de luchthaven.

Zeer oude toestellen vergroten ook het risico op ongevallen

Uit de berekeningen van Wiloo blijkt dat het goedkeuren van die aanvraag door de provincie, op advies van de stad Oostende, zou leiden tot nadelige feiten of toestanden, zoals het feitelijk wegvallen van elke geluidsbeperking voor landende vliegtuigen, én de toelating om weer op te stijgen in Oostende voor stokoude versies van vrachtvliegtuigen. Dat zou een enorme stap achteruit zijn in de woonkwaliteit rond de luchthaven. Sommige lawaaiierige (verdubbeling van het geluidspiekniveau) en sterk roet uitstotende ex-sovjettoestellen, zoals de Antonov -12, en ook oude lawaaierige versies van de Boeing 747 uit derde wereldlanden worden dan weer toegelaten. Zeer oude toestellen vergroten ook het risico op ongevallen!”

Jacques Denecker, Frans Vandewalle en Marcel Heintjes
Jacques Denecker, Frans Vandewalle en Marcel Heintjes© FRO

Wiloo stelde een petitie op om en verspreidde die onder de omwonenden. “We zijn zelf verwonderd over de enorme reactie van de inwoners van Stene, Middelkerke en de wijde omgeving van de luchthaven,” zegt Jacques Denecker. “Heel wat mensen kopieerden zelf de formulieren om ze te kunnen doorgeven. De bevolking reageert duidelijk negatief op de plannen van de LEM. Niemand wil terug naar overdreven nachtlawaai en lucht-vervuilende toestellen.”

“De LEM verwijst naar de werkgelegenheid en de potenties van de luchthaven. Dertig jaar lang werden deze verhalen, het bekende ‘sprookje’ verteld, maar nooit werden ze gerealiseerd. Het rendement is negatief. We stellen vast dat de passagierstrafiek, vooral dankzij Jetair, wel vooruitging maakt, maar dat het vrachtvervoer steeds daalt en geen toekomst heeft. Ondanks het feit dat de LEM geen concessievergoeding betaalt én veel cadeaus krijgt van de Vlaamse overheid, werd de jongste jaren veel verlies gemaakt. De luchthaven van Oostende is te vergelijken met een ‘heilige koe”, waaraan niet mag getild worden. Europa zal de Oostendse luchthaven terugfluiten!”

(FRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier