Wijkcomité De Alerte Koekuit organiseert informatieavond over komst nieuw bedrijventerrein

Het team van Alerte Koekuit, dat op 17 september graag ieders mening zou horen tijdens een informatieavond met op de eerste rij van links naar rechts: Rik Libbrecht, Guy Catry, Nancy Matthews en Jozef Bousse. Achteraan: Rik Vandamme, Bernard Decorte, Filippe Verfaillie en Maurice Debusschere. © WO
Redactie KW

Net voor de zomervakantie besliste de deputatie van de provincie West-Vlaanderen om Menen-West als meest geschikte locatie voor het nieuwe regionale bedrijventerrein Menen-Wervik aan te duiden. De wijkraad De Alerte Koekuit wil niet bij de pakken blijven zitten en organiseert daarom op maandag 17 september om 20 uur een informatieavond in het wijkcentrum De Koekuit.

“De deputatie, die belast is met het dagelijkse bestuur van de provincie, nam haar beslissing op basis van de resultaten van het plan-MER (milieu-effectenrapport), maar trok voorbarige conclusies”, vertelt een strijdvaardige Rik Vandamme, voorzitter van De Alerte Koekuit.

“De deputatie verspreidde een misleidend persbericht, waarin de indruk gewekt wordt dat alles al beslist is en waarin de focus gelegd wordt op Menen-West als enige locatie voor een nieuw bedrijventerrein. Maar volgens de procedure moet de deputatie de resultaten van het verplicht openbaar onderzoek van het volledige MER-plan met zijn vijf potentiële zones afwachten vooraleer ze tot een concrete planning kan overgaan”, gaat Rik verder.

“Met haar optreden wil de deputatie het openbaar onderzoek onrechtmatig beïnvloeden. Men wil het aantal reacties en opmerkingen op het MER-plan beperken, de interesse laten verslappen en de aandacht richten op één enkele zone: Menen-West”, aldus de voorzitter

Nietig verklaren

Door het niet naleven van haar eigen procedure heeft de deputatie de deur naar procedureslagen weer opengezet. Mogelijk wordt de toekomst van het westelijk deel van Menen weer voor jaren onzeker. “In 2014 zijn we er al eens in geslaagd om het PRUP Menen-West door de Raad van State nietig te laten verklaren”, weet Filippe Verfaillie, woordvoerder van het wijkcomité. “Toen dachten veel mensen op voorhand dat ons dat niet zou lukken. Waarom zouden we geen tweede keer slagen? Hoe dan ook lukt het ons telkens om de plannen met extra maatregelen te laten aanpassen en de inplanting van de bedrijven ‘properder’ te laten gebeuren.”

“Het stadsbestuur reageerde nog niet op onze uitnodiging” – Filippe Verfaillie, De Alerte Koekuit

Het openbaar onderzoek loopt tot 5 oktober en kan ingekeken worden op het stadhuis of op de website van de provincie www.west-vlaanderen.be/BedrijventerreinMenenWervik. “We roepen iedereen op om zoveel mogelijk te reageren tijdens dit openbaar onderzoek”, zegt Filippe.

“Iedereen is welkom op onze informatieavond. We geven toelichting bij het MER-rapport en leggen uit hoe je opmerkingen kan versturen naar de provincie. We willen komen tot een debat, waar met elkaar gesproken en naar elkaar geluisterd wordt. Gedeputeerde Franky De Block zal aanwezig zijn, net als een vertegenwoordiger van het ingenieurs-, advies- en ontwerpbureau Sweco dat het MER-plan ontworpen heeft. Het stadsbestuur heeft voorlopig nog niet gereageerd op onze uitnodiging”, weet hij.

Viervaksfileweg

Het wijkcomité is niet enkel en alleen gekant tegen de realisatie van een industrieterrein op Menen-West. “Wij willen in geen enkele van de vijf zones een nieuw bedrijventerrein”, benadrukt Rik Vandamme.

“Om in het dichtbevolkte Menen 70 ha bijkomende vervuilende industrie te realiseren zijn de kosten om de buurt leefbaar te houden onredelijk hoog. De uitkomst van alle milderende maatregelen omtrent waterproblematiek, geluidsbuffers, ontsluiting van de locaties… is daarenboven twijfelachtig.”

Zo vreest het wijkcomité dat een aangepaste N58 met vier vakken in de toekomst simpelweg een viervaksfileweg dreigt te worden met alle gevolgen vandien. “Nu al nemen slimme automobilisten en vrachtwagenchauffeurs niet langer de afrit Menen-West. Om de verkeersellende tijdens de spits te vermijden kiezen ze voor de afrit Menen-Oost en gebruiken ze de Bruggestraat, Guido Gezellestraat, Generaal Lemanstraat, Ieperstraat, Hogeweg… als sluipweg. Een nieuwe industriezone met bijkomend werkverkeer zal de verkeersdrukte alleen maar verhogen, waardoor de bewoonbaarheid van de stad en de veiligheid aan de scholen in het gedrang komt”, besluit de voorzitter. (Carlos Berghman)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier