Vzw Restart stelt 5-puntenplan voor Oostendse haven voor

Danny Drooghenbroodt van vzw Restart. © (Foto JG)
Redactie KW

Met een ambitieus langetermijnplan dat steunt op vijf essentiële pijlers stelt de vzw Restart haar manifest voor waarmee de Oostendse haven een bloeiende toekomst tegemoet kan zien. Restart stapt met dit plan naar alle politieke partijen in de hoop dat hun visie zijn weg vindt naar zoveel mogelijk partijprogramma’s.

Reorganisatie van het havenbestuur

Binnenkort stemt het Vlaamse parlement over de omvorming van het Oostendse havenbestuur tot een NV van publiek recht, met de stad als hoofdaandeelhouder. Dit is volgens Restart een eerste noodzakelijke stap in de richting van een functioneel havenbestuur.

Inzetten op passagiers

De haven van Oostende biedt een aantal belangrijke troeven op het vlak van passagiersgebonden activiteiten zoals ferry’s en cruiseschepen, die ook het toerisme in de stad stimuleren.

Onderhoud van haveninfrastructuur

De Oostendse haven kampt met verwaarlozing. Om investeerders aan te trekken dient flink te worden geïnvesteerd in het realiseren van een multifunctionele haven.

VLOOT

De rederij van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Zee van de Vlaamse Overheid VLOOT is met meer dan 300 werknemers een belangrijke werkgever in Oostende, en verdient respect. De geplande verhuis naar het Churchilldok is een slecht idee voor zowel de rederij zelf, als voor andere schepen die gehinderd worden bij het aanmeren in de voorhaven.

Lange termijn

Enkele opvallende langetermijnvoorstellen uit het plan stellen ingrijpende veranderingen voor op het vlak van mobiliteit in en rond de haven. Zo moet de haven worden aangepast aan de steeds groter wordende schepen. De gebrekkige doorvaart voorhaven/achterhaven moet worden aangepakt zodat de achterhaven zich verder kan ontwikkelen als volwaardige maritieme industriële site. Ook de ontsluiting langs de weg moet beter, bijvoorbeeld door middel van een volledige ondertunneling van de dokken ter hoogte van de blauwe Conterdambruggen.

(JG – Foto JG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier