Unizo Brugge luidt alarmbel: transmigranten kosten bedrijven in haven pak geld

Hendrik Vermeulen van Unizo Brugge luidt de alarmbel: "De betrokken overheden moeten tussenkomen in de kosten." (foto Davy Coghe) © Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Voorzitter Hendrik Vermeulen van Unizo Brugge luidt de alarmbel. Het aantal transmigranten dat via Zeebrugge de oversteek naar Engeland wil maken stijgt immers opnieuw, en dat gaat gepaard met hoge kosten voor de bedrijven in de haven. “Inbraken, vandalisme en verlies van ladingen kosten hen een pak geld. Het kan niet langer dat die bedrijven alleen moeten voor opdraaien voor dit maatschappelijk probleem. De betrokken overheden zouden hier financieel moeten in tussenkomen.” Unizo vraagt alvast een onderhoud met provinciegouverneur Carl Decaluwé.

500.000 à 600.000 euro. Zoveel geld moest transportbedrijf Ewals Cargo Care de voorbije jaren ophoesten om schade berokkend door transmigranten te herstellen. Dat blijkt uit een bevraging van Unizo Brugge bij een twintigtal havenbedrijven. Met respectievelijk 53.589 en 30.000 euro melden ook Middlegate Europe en NDQ aanzienlijke schadebedragen. Unizo Brugge kan het niet langer aanzien en luidt de alarmbel.

“De verzekering komt meestal niet tussen in de schade die transmigranten berokkenen”, vertelt voorzitter Hendrik Vermeulen van Unizo Brugge. “Volgens onze bevraging doet de verzekering dat slechts in 25 procent van de gevallen, waardoor de bedrijven deze kost zelf moeten dragen. Voor hen is de enige mogelijkheid vaak de bedrijfssite extra te beveiligen. Maar ook voor deze dure ingrepen zijn geen tussenkomsten mogelijk, waardoor die vaak moeten wachten. Het hoeft dan ook geen uitleg dat deze vicieuze cirkel een nefaste impact heeft op de ontwikkeling van de ondernemingen in de haven.”

Uitwerpselen op ladingen

Hendrik Vermeulen wijst er op dat de kosten lang niet alleen gaan over herstellingswerken. De bedrijven zouden ook heel wat verliezen lijden doordat ladingen verloren gaan. “Zeker als het gaat om voedingsmiddelen – maar zelfs ook bij andere producten zoals bijvoorbeeld keukenrollen – worden vaak hele loten afgekeurd als er contact geweest is met transmigranten. Denken we maar aan de aanwezigheid van urine of uitwerpselen. Enorme voorraden moeten dan vernietigd worden”, klinkt het.

Vaak worden hele loten afgekeurd na contact met transmigranten. Het kan toch niet zijn dat de bedrijven hier alleen moeten voor opdraaien?

“Het kan eigenlijk niet langer dat deze bedrijven hier alleen moeten voor opdraaien. Dit is een maatschappelijk probleem waar ze niet om gevraagd hebben. Het lijkt me opportuun dat de betrokken overheden hier financieel tussenkomen. Uiteraard is het logisch dat de havenbedrijven zelf instaan voor een basisbeveiliging, maar nu zijn ze quasi verplicht om zich te beveiligen tegen wel heel extreme omstandigheden met transmigranten die er alles voor over hebben om hun bestemming te bereiken. Wij willen als Unizo in eerste instantie het gesprek aangaan met provinciegouverneur Carl Decaluwé. Hij engageert zich immers sterk rond deze problematiek. Maar het moet ons wel van het hart dat we er niet gelukkig mee waren dat de gouverneur in een recent interview verwees naar een nieuw beveiligingsplan voor de haven dat er zou moeten komen. Daarbij vroeg hij zich af wie de kosten daarvoor zou moeten dragen. Daarmee liet hij dus uitschijnen dat de al fel geplaagde bedrijven ook hiervoor nog eens in de buidel zouden moeten tasten.”

Welkom bij de gouverneur

Gevraagd naar een reactie stelt provinciegouverneur Carl Decaluwé het te betreuren dat Unizo communiceert en een reactie wil verkrijgen via de pers. “Die mensen zijn altijd welkom op mijn kantoor om in overleg te gaan, maar dan toch liever in een serene sfeer en niet via oproepen in de media”, stelt de gouverneur. “Met mijn uitspraken heb ik alleen maar duidelijk willen maken dat moet bekeken worden welke overheden en partners kunnen investeren. We verkeren nu ook in een moeilijke situatie door de val van de regering. Met voormalig minister van Binnenlandse zaken Jan Jambon (N-VA) zijn we naar het Verenigd Koninkrijk geweest en de minister probeerde toen geld los te krijgen van de Britten. De huidige complexe politieke situatie bemoeilijkt dit uiteraard. Daar waar er om geld gevraagd wordt, wil ik ook wel duidelijk stellen dat de provinciegouverneur niet over middelen beschikt. Ik kan alleen maar een coördinerende en bemiddelende rol spelen. In ieder geval zie ik binnenkort de nieuwe minister van Binnenlandze zaken Pieter De Crem (CD&V) en zal ik de problematiek opnieuw aankaarten.”

Inspanningen

We vroegen tot slot ook een reactie bij Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van de MBZ. “Het is inderdaad zo dat de bedrijven veel investeren in de beveiliging en dat ze veel kosten hebben die met deze problematiek gepaard gaan”, stelt Joachim Coens. “De aanhoudende inspanning van de scheepvaartpolitie mag echter ook niet onderschat worden. Maar ik denk dat het inderdaad correct zou zijn dat de federale overheid mee zou investeren. En er zou ook voort moeten aangedrongen worden op een bijdrage vanuit het Verenigd Koninrijk. Net zoals het Verenigd Koninkrijk dat nu al doet voor de problematiek in Calais.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier