Tommelein blijft voorstander van nieuwe ferrylijn tussen Ramsgate en Oostende

De nieuwe ferrymaatschappij Seaborne zou een ferryverbinding tussen Ramsgate en Oostende voorzien indien er een brexit zonder deal komt. © Justyna Sanko/Landmark Media
Redactie KW

De Britse regering heeft een einde gemaakt aan een controversieel contract met de rederij Seaborne Freight in geval van een brexit zonder deal. Burgemeester Bart Tommelein reageert: “Onze eis om harde generaties was terecht.”

De nieuw opgerichte ferrymaatschappij Seaborne Freight zou een scheepsverbinding tussen het Engelse Ramsgate en Oostende aanbieden als de route Dover-Calais vanwege de dan noodzakelijke grenscontroles zou worden overbelast. Het bedrijf had echter nog geen schepen. De Britse overheid kreeg voor het 13,8 miljoen pond (ongeveer 15,8 miljoen euro) kostende contract bakken kritiek over zich heen.

Het was duidelijk geworden dat Seaborne zijn contractuele verplichtingen niet zou kunnen nakomen, deelde het ministerie van Transport zaterdag in Londen mee. De reden voor de herwaardering was dat een Ierse rederij onverwacht haar steun voor Seaborne heeft ingetrokken.

“De regering voert al gevorderde gesprekken met een aantal bedrijven om extra scheepsvrachtcapaciteit te garanderen in geval van een brexit zonder deal, onder meer in de haven van Ramsgate”, aldus de overheid.

“Eis om harde garanties was terecht”

Burgemeester Bart Tommelein, schepen Charlotte Verkeyn en CEO van de haven Dirk Declerck zijn niet verbaasd dat het contract wordt verbroken. Sinds hun bezoek aan Groot-Brittannië leken de onderhandelingen in een stroomversnelling te komen. Er liepen gesprekken met Seaborne Freight, lokale overheden Thanet en Kent County Council, het federale Department for Transport, ambassadeur Alison Rose… Maar ondanks alle inspanningen van het stadsbestuur en de haven om tot een waterdicht contract te komen, bleef het maar wachten op de ondertekening door Seaborne.

“Het bewijst dat het nieuwe stadsbestuur en Haven Oostende het bij het rechte eind hadden om harde economische garanties te eisen“, aldus Tommelein, Verkeyn en Declerck. “We hebben momenteel geen bevestiging van de Britse overheid dat ze met andere partners aan het onderhandelen is. Mocht dat het geval zijn, blijven wij in elk geval op dezelfde lijn: we zijn voorstander van een nieuwe ferrylijn maar énkel met de nodige garanties, zowel financieel als op vlak van veiligheid.”

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier