Studenten bedenken pastashaker voor Soubry in Roeselare

Het winnende team met een pastashaker : Bert Lefere, Silke De Len, Tom Van Langenhove, Amber Hazenberg, Gilles Van den Broucke, in het gezelschap van de organisatoren en van burgemeester Kris Declercq. © STEFAAN BEEL
Redactie KW

90 studenten uit heel Vlaanderen zakten af naar het Huis van de Voeding in Roeselare voor het 10 uur durende Vlajo Innovatiekamp met als thema ‘voeding’. Ze kregen de opdracht om een creatieve oplossing te bedenken voor uitdagingen geformuleerd door vier ondernemingen uit de voedingsindustrie.

Met dit innovatiekamp wil men jongeren, die de werknemers/entrepreneurs van morgen zijn, bewust maken van het belang van innovatie en creativiteit als hoeksteen voor ondernemerschap. De deelnemende ondernemingen waren Agristo, Ardo, Brouwerij De Leite en Soubry.

De opdrachten werden uitgevoerd in gemengde teams, over de schoolgrenzen heen. De teamleden kenden elkaar vooraf niet, ze dienden zich snel aan elkaar aan te passen en ontdekten hoe ze het meest efficiënt konden samenwerken. De innovatiedag speelde in op een aantal sleutelcompetenties: doelgerichtheid, motivatie, out-of-the box denken, zin voor initiatief, besluitvorming,… en maakte verder gebruik van de organisatorische competenties van de deelnemers.

Het winnende team bedacht een innovatieve pastashaker. “Onze pastashaker bevat pasta en een poedereenheid. De eerste keer zit de pasta erin omdat deze zo word aangekocht. Verder krijg je er enkele poedereenheden bij. Deze poedereenheden vormen de saus. De pasta zit in de shaker, men voegt vervolgens water toe en tot slot de poedereenheden. De maatstreepjes op de shaker geven aan tot waar de klant welke substantie moet toevoegen”, zegt een enthousiaste Tom Van Langenhove. “De pastashaker is herbruikbaar, we gaan maatstreepjes voorzien zodat de klant weet tot waar er pasta in de shaker moet en tot waar het waterniveau moet komen. Verder zijn de poedereenheden afzonderlijk te kopen in de winkel of via de onlinewebshop. We gaan de pastashaker aanbieden in verschillende kleuren en maten. Deze shakers zouden op termijn ook personaliseerbaar worden. We zouden ons product aanbieden aan mensen die weinig tijd hebben, studenten, festivalgangers, mensen die gaan kamperen,…”, vult zijn teamgenoot Bert Lefere verder aan.

Een Vlajo Innovatiekamp is een unieke kans voor jongeren om hun creativiteit en ondernemingszin aan te scherpen. Ze leren in team werken, moeten voor een publiek spreken en kunnen hun ideeën aftoetsen met experts uit het bedrijfsleven. Het initiatief maakt deel uit van een reeks innovatiekampen die Vlajo in alle Vlaamse provincies organiseert voor zowel secundair als hoger onderwijs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier