Station van Wervik staat te koop

Naast het station is er ook nog een sanitair blok met de toiletten en ook dat klein gebouw is te koop. In oktober 2015 kwam het tot de definitieve sluiting van het loket. (Foto MV)
Redactie KW

De NMBS verkoopt het gesloten station. Sedert dinsdag hangen er borden ‘te koop’. Geïnteresseerden kunnen tot halfweg mei een bod uitbrengen. Er is geen instelprijs. De verkoop verloopt via schriftelijke biedingen. De hoogste bieder van een aanvaardbaar bod wordt de nieuwe eigenaar.

Fractieleider Bercy Slegers (CD&V) stelt voor dat de stad het gebouw zou kopen. “Om door te verhuren als een starterswinkel of horecazaak waarbij er nog een minimale dienst verleend wordt aan de reiziger”, aldus Slegers. “De uitbater zou een minimale dienstverlening kunnen koppelen aan zijn activiteiten. Ik denk bijvoorbeeld aan het ter beschikking stellen van een computer waarop de mensen de uurregeling kunnen raadplegen.”

“Er zou bijvoorbeeld ook met de NMBS kunnen worden afgesproken dat er infoschermen in de zaak staan die online dienstverlening van de treinen aangeven. Door een samenwerking tussen stad en privé is de kans tot herbestemming van dit mooi gebouw groter en kunnen we er de leegstand of verloedering vermijden.”

Antwoord

Bercy Slegers vraagt tegen de volgende gemeenteraad begin april een antwoord op haar vraag. “De brief van CD&V zullen we bespreken op het schepencollege”, reageert burgemeester Youro Casier (SP.A). “We gaan als stad geen promotor spelen voor de verkoop van het station.”

“Het is onze bedoeling een starterswinkel te voorzien naast het stadhuis. Daarom zullen we ook dat leegstaand handelspand aankopen. Er zal wel interesse zijn voor het stationsgebouw. Vorig weekend werd ik daarover al door iemand gecontacteerd. En niets belet CD&V natuurlijk om zelf investeringen te doen.”

Naast het station is er ook nog een sanitair blok met de toiletten en ook dat klein gebouw is te koop. Niet alleen het loket is gesloten, ook de toiletten zijn dat. In oktober 2015 kwam het tot de definitieve sluiting van het loket. De publiekszaal is voor de reizigers open van 5 uur tot 13 uur. De stad staat in voor het onderhoud van de wachtzaal.

Geschiedenis

Het eerste stationsgebouw dateerde uit 1853 en werd tijdens de Eerste Wereldoorlog zwaar beschadigd. Het werd rond 1924 vervangen door een nieuw station in wederopbouwstijl. Het is een vrij sober gebouw in baksteen en natuursteen. In 2001 werd het station na een renovatie beschermd als monument. Enkele jaren eerder ging onder de sporen een verbindingstunnel open.

Sedert de sluiting van het loket, staat er buiten tegen de gevel een ticketautomaat die wegens vaak defect een bron van ergernis is bij de treinreizigers. Zo was die automaat anderhalve week buiten gebruik. Sinds dinsdag functioneert hij weer prima.

(EDB/Foto MV)

Kandidaat-kopers kunnen een inschrijvingsformulier aanvragen via gert.peyskens@nmbs.be of telefonisch op 0490 65 17 17. Ook een plaatsbezoek is mogelijk na afspraak.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier