Staking De Lijn in Oostende afgelopen

© JRO
Redactie KW

Ondertussen is de staking afgelopen en rijden de bussen en trams weer normaal.

Al bij al viel de hinder nog mee volgens perswoordvoerder Sonja Loos: “Om 10 uur werd de staking opgeheven na gesprekken met de directie. Die gesprekken werden meteen na het uitbreken van de stakingsactie aangevat. Al bij al viel de hinder voor onze reizigers mee, de trams bleven op halve kracht rijden. Waar mogelijk worden maatregelen genomen op het vlak van planning en wat de voertuigen betreft. Op 18 maart komt er dan een vervolgvergadering om te bekijken hoe knelpunten op het vlak van diensten, werkregimes en personeelsplanning structureel aangepakt kunnen worden. Nadat we deze afspraken konden maken, gingen de chauffeurs terug aan het werk. Ondertussen rijden alle bussen en trams terug op tijd.

In Oostende is er een nijpend tekort aan chauffeurs

Wie vrijdagmorgen met de bus naar het werk wilde gaan, had beter voor een ander vervoersmiddel gekozen. In Oostende legden de chauffeurs van De Lijn het werk neer uit onvrede met de gang van zaken. Er is grote hinder voor het bus- en tramverkeer, vooral in Oostende zal de staking voelbaar zijn. Vanaf acht uur werden alle chauffeurs opgeroepen om met hun bus of tram richting het Oostendse station te rijden en daar halt te houden.

Volgens een van de chauffeurs, die anoniem wenst te blijven, is er bij De Lijn al jaren een personeelstekort in Vlaanderen. In Oostende is het zelfs zo erg dat verschillende diensten niet meer gereden worden. “In Oostende is er een nijpend tekort aan chauffeurs”, vertelt de chauffeur. “Dat komt doordat De Lijn wil besparen. Tijdens de Krokusvakantie was er een tekort van minstens tien chauffeurs, daardoor werden verschillende diensten niet meer gereden. Zo kan het niet meer verder. Weet je dat we zelfs een tekort hebben aan bussen? Sommige chauffeurs komen werken en hebben geen bus om hun rit te doen. Met als gevolg dat sommige bussen gewoon niet afkomen en dat de reiziger in de kou blijft staan. Maar wie wordt er door de reizigers geviseerd? Inderdaad, de chauffeurs.”

“Er zijn ook geen rusttijden meer voor de vele chauffeurs. De diensten worden eigenlijk danig opgemaakt om het met veel minder personeel te doen. Veel jonge gasten zoeken ander werk. Er is een totale leegloop aan de gang bij De Lijn. Er is een blijvend tekort aan personeel en er wordt van hogerhand niets aan gedaan. Met deze staking willen we een duidelijk signaal geven dat het zo niet verder kan.”

Begrip voor de actie

Heel wat reizigers strandden aan de verschillende haltes in de stad. “Ik kom elke ochtend met de bus tot aan het station van Oostende en rijdt zo door naar Torhout. Ik werk er in Delhaize”, vertelt de 20-jarige Angie Desaeyer. “Ik zal mijn werk op de hoogte moeten brengen dat ik er niet zal geraken. Hopelijk zijn ze begripvol. Ik heb wel begrip voor de actie van de chauffeurs. Ze deelden pamfletten uit om de reizigers op de hoogte te brengen en gaven daar ook wat uitleg bij. Dat is voor ons, de reizigers, al beter te begrijpen dan. Iedereen werkt graag in normale omstandigheden, niet?”

Te hoge werkdruk

Volgens vakbondsverantwoordelijken Geert De Rous (ACLVB) en Guido Steelandt (ACOD) is de werkdruk voor de chauffeurs te hoog geworden. “Er zijn verschillende redenen voor de spontane actie”, vertelt Geert De Rous. “Er is een reorganisatie aan de gang bij De Lijn. Dat betekent dat een aantal zaken verschoven werden en dat die centraal gepland worden. Sinds die zaken centraal worden aangestuurd loopt er heel wat mis. De diensten worden veel verkeerd verspreid. Chauffeurs krijgen de dag voordien hun dienst door en die blijkt dan bij de aanvang van het werk de dag nadien niet te kloppen. Blijkt soms ook dat de uren van de chauffeurs veranderd werden zonder voorafgaande verwittiging. De chauffeurs willen dat De Lijn het werk op een ordentelijke manier organiseert zodat ze hun werk op een deftige manier kunnen uitvoeren. Dikwijls hebben chauffeurs ook geen bus ter beschikking om hun dienst te rijden.”

Overtuigen om problemen aan te pakken

Met de actie willen de chauffeurs de directie overtuigen om de problemen aan te pakken. “De chauffeurs stelden alles in het werk om de reizigers van dienst te zijn. De directie wil echter niet horen, daarom is een actie de enige manier om gehoord te worden. Wij vragen de directie om extra middelen in te zetten zodat de foutenmarge kleiner wordt. Mensen moeten naar behoren hun werk kunnen doen en de reiziger dient bediend te worden om een ordentelijke manier dat ze ook verwachten. De reiziger is mee het slachtoffer van de wanorde die bij De Lijn werd gecreëerd”, verduidelijkt ook Guido Steelandt.

Bij De Lijn zelf was nog niet meteen duidelijk hoe groot de hinder precies was. “Ondertussen kregen we ook al wat feedback”, vertelt persverantwoordelijke Sonja Loos van De Lijn. “Er is zware hinder, vooral voor de regio Oostende. Zowel bussen als trams rijden momenteel niet. Voorlopig werd ons alleen meegedeeld dat de reden van de staking de werkomstandigheden zijn van het personeel. Momenteel worden er gesprekken gevoerd met de vakbonden om samen tot een oplossing te komen.”

De hinder zou de hele voormiddag kunnen duren, al kan dat nog uitlopen volgens de vakbondsverantwoordelijken.

(JRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier