Roeselare heeft een van de beste winkelbeleidsvormen ter wereld

Jackie Sadek (Chief Executive UK Regeneration), Bill Grimsey (retailexpert), burgemeester Kris Declercq en Mattheuw Hopkinson (professor University College London). (Foto SB) © (Foto SB)
Philippe Verhaest

Het gaat goed met Roeselare als winkelstad. Dat zegt de Britse retailkenner Bill Grimsey. “In mijn volgende publicatie zal ik Roeselare als een van de grote voorbeelden naar voor schuiven”, zegt hij. Burgemeester Kris Declercq reageert tevreden. “Maar we mogen niet op onze lauweren rusten.”

“Roeselare doet wat het moet doen in moeilijke tijden en is daarom een van de beste voorbeelden hoe je als kleine centrumstad een sterk winkelbeleid kan voeren.” Aan het woord is Bill Grimsley (66), retailexpert bij de Nottingham Business School die in juli een rapport op de wereld loslaat over hoe je in tijden van e-commerce winkeliers én shoppers kan aantrekken. Roeselare wordt als enige Belgische stad in de publicatie opgenomen.

“En volledig terecht”, benadrukt de Brit. “Ik ben onder de indruk hoe Roeselare de voorbije vier jaar is geëvolueerd. Toen kwam ik hier voor het eerst, op uitnodiging van huidig burgemeester Kris Declercq. Hij is er met zijn team in geslaagd om de hele binnenstad tot een plek om te toveren waar winkelen een echte belevenis is. Maar er is meer: de groenpartijen zijn slim aangelegd, er zijn veel parkeermogelijkheden vooral de shop & go-plaatsen waar je een half uur gratis kan parkeren vind ik goed gevonden en het kenniscentrum ARhus biedt een enorme meerwaarde. Dat heb ik nog bijna nergens anders gezien.”

Bill Grimsey haalt graag de loftrompet boven. “Straks opent met KOERS het vernieuwde wielermuseum en de lokaalmarkt in de Sint-Amandskerk is pure innovatie. En dan laat ik nog de gratis wifi en andere kleinere ingrepen buiten beschouwen. Het totaalplaatje klopt gewoon. Het grote verschil is dat hier mensen te vinden zijn die dingen dóen en er niet enkel over praten. En dat is niet evident. Roeselare mag gerust model staan voor tal van centrumsteden in onze wereld.”

“Ik ben onder de indruk hoe Roeselare de voorbije vier jaar is geëvolueerd”

Ondertussen heeft de Brit ook zelf de RSL-microbe stevig te pakken. “Ik ben hier nu voor de vijfde keer en voel me enorm thuis. Of ik hier zou kunnen wonen? Meteen! Alleen met de taal zou ik wat problemen hebben, vrees ik”, glimlacht hij. “Maar deze stad heeft een erg goeie karma over zich hangen.”

Bill Grimsey kan de nodige adelbrieven voorleggen. Zo was hij managing director van de grootste supermarktketen van Hongkong en stond hij in eigen land ook aan het hoofd van drie groter winkelondernemingen.

Vijftig actiepunten

Burgemeester Kris Declercq is blij met de lovende woorden, maar predikt tegelijkertijd het nodige realisme. “Dit is een stevige schouderklop, maar ons werk is zeker nog niet af”, poneert hij. “Toen Bill Grimsey vier jaar geleden bij ons te gast was bij de uiteenzetting van ons kernplan, hadden we vijftig actiepunten naar voor geschoven. Die hebben we nu allemaal uitgevoerd. We hebben de juiste methode beet en zetten vol in op shoppen, beleving én hebben de nodige aandacht voor de stadsinrichting. We merken ook dat onze beslissingen op lange termijn renderen. De heraanleg van de Grote Markt is daar een goed voorbeeld van. Die lokte aanvankelijk wat kritiek uit, maar wordt nu door iedereen als positief ervaren. Hetzelfde zal straks met het De Coninckplein gebeuren. Ik wil trouwens benadrukken dat we momenteel onderhandelen om de aanpalende Moermanparking als parkeerruimte te laten blijven bestaan.”

Ondanks de vele goeie geluiden blijft de stad gefocust. “De leegstand mogen we niet uit het oog verliezen. Die bedraagt nu 8,3 procent en daarmee zijn we de beste centrumstad. We kunnen dat percentage ook stabiel houden, maar we blijven alert: soms sluiten ketens vanuit nationaal, blijft de online-verkoop ons bedreigen, … Het afgelopen anderhalf jaar konden we dankzij ons subsidie-initiatief Roeselare B(l)oeit liefst 28 nieuwe handelszaken aantrekken. En nu willen we nóg sterker inzetten op acties om mensen naar Roeselare te lokken om hier te komen winkelen met een versterkte marketing, samen met de vzw Centrum Roeselare.”

De mooie woorden van Bill Grimsey deden zelf een reportageploeg van de Britse zender ITV naar Roeselare afzakken. “We hebben hen een korte rondleiding langs onze eyecatchers gegeven. Onbetaalbare reclame voor onze stad, ook de Britten zijn welkom.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier