Raf Sonneville: “Kustrestaurants moeten creatiever en klantvriendelijker”

Redactie KW

Tijdens de achtste editie van het jaarlijkse Kustforum dinsdagavond in Middelkerke werd gefocust op de kwaliteit van onze kust op de meest diverse vlakken: vergrijzing, culinair en architecturaal aanbod, burgerparticipatie…

Voormalig directeur van de Hotelschool Ter Duinen,een van de gastsprekers, vindt dat er in de horeca op kwaliteitsvlak nog heel wat kan gebeuren. “Nog al te veel speelt de kusthoreca op veilig met oerklassieke menukaart met zeetong, gevulde tomaat, koninginnenhapje, garnaalkroket… Lekker allemaal, maar al decennia lang op dezelfde manier bereid en gepresenteerd”, vindt Sonneville die meteen een foto toont hoe een ‘vol au vent’ ook origineel op een bord kan.

Raf Sonneville:

“Ook het onthaal kan veel klantvriendelijker: wie telefonisch een tafel reserveert krijgt in veel gevallen enkel een bot ‘Hallo?’ aan de andere kant van de lijn ter verwelkoming. En wie in een druk restaurant arriveert wordt nog al te lang straal genegeerd tot er een tafel vrij komt. Terwijl een simpel, vriendelijk welkomstknikje al wonderen doet.”

De man die 20 jaar directeur was van Vlaanderens meest gerenommeerde hotelschool blijft vechten tegen de roep- en brulcultuur van de keukenchefs: “Zo jaag je stagiairs en pas afgestudeerd personeel de daver op het lijf en wie bang is, kan nooit creatief zijn. Ik heb en hekel aan chefs die hun personeel niet respecteren.”

(ML)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier