Plannen haven Oostende voorgesteld: “We gaan voor een multifunctionele haven”

© GLO
Redactie KW

Zo’n 150 mensen verzamelden dinsdagavond in het Sint-andreasinstituut. Onder meer schepen Charlotte Verkeyn (N-VA) kwam vertellen wat ze van plan is met de haven in de komende zes jaar. CEO Dirk Declerck was eerlijk tegen de aanwezigen en zei dat er nog heel wat werk op de plank ligt, maar dat er ook voldoende opportuniteiten zijn.

Het was onmiddellijk een vuurdoop voor de nieuwe schepen verantwoordelijk voor de Haven, maar het publiek was achteraf blij om te horen dat de haven opnieuw wil inzetten op verschillende segmenten. Dat is ook wat de vzw Restart en zijn sympathisanten al jaren vragen. Voormalig havenvoorzitter Johan Vande Lanotte wijzigde jaren geleden de koers en zette fors in op de bouw en onderhoud van de offshore windmolenparken.

Meer dan windmolens

Een industrie waarin de haven nu ook gespecialiseerd is, maar er zal de komende jaren meer nodig zijn om de haven terug gezond te maken. De bestaande ruimte voor windmolenconcessies is bijna volzet en het zal nog even duren voor de bouw in de nieuwe zones die aangeduid werden in een Marien Ruimtelijk plan kan starten. Naast de offshore industrie wil het nieuwe bestuur echter ook meer inzetten op de circulaire industrie, watergebonden activiteiten, cruises en ferry’s. “Dit laatste dossier is actueel en we zijn hier volop mee bezig”, zegt Verkeyn. “We zullen daarnaast meer aandacht besteden aan het erfgoed en ook de visserij ondersteunen waar we kunnen.”

Structureel verlies

In de zaal zaten heel wat mensen die werken in havengebonden bedrijven. Zij vroegen zich vooral af of er opnieuw meer overleg kan komen. 30 jaar geleden werd de Oostendse havengemeenschap opgericht samen met de gebruikers van de haven. Er werd de voorbije jaren weliswaar weinig gedaan met dit orgaan. Professor emeritus Georges Allaert pleitte in het verleden en ook tijdens het debat voor een herwaardering. “Er moeten heel veel zaken opgepakt worden en ook de communicatie met de stakeholders moet verbeteren“, geeft ook CEO Dirk Declerck aan. “Momenteel is de haven structureel verlieslatend. Dat is niet goed. We moeten voor een kentering zorgen en we zullen daarvoor met de stad zo snel mogelijk kijken hoe we dat kunnen aanpakken. We moeten onder meer de troeven van de haven meer in de verf zetten. Ik heb ook al samengezeten met Zeebrugge om te kijken hoe we elkaar kunnen versterken.”

Verhelderend

Organisator vzw Restart was nadien blij met de plannen voor de haven. “Ik vond heel verhelderend. De haven draait 180 graden van koers. Na enkel de focus te leggen op blauwe energie, zien ze nu toch in dat ze op meerdere paarden moeten inzetten. We gaan naar een multifunctionele haven en daar zijn we heel blij mee. Wat ook belangrijk was voor ons, is dat de visie van de schepen gedragen wordt door het schepencollege“, licht Danny Drooghenbroodt toe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier