Luchthaven Oostende trekt 32 miljoen euro subsidies

Opmerkelijk is dat de luchthaven naar het goede voetbalseizoen op Europees niveau verwijst als reden voor de groei. © belga
Redactie KW

De regionale luchthavens van Oostende en Deurne zijn al jaren verlieslatend, maar uit de jaarrekeningen 2015-2017 blijkt dat tegenover een aeronautische omzet van 17 miljoen euro, verwezenlijkt door het Franse exploitatiebedrijf EGIS, subsidies staan van 32 miljoen euro. Dat is bijna het dubbele van de omzet, zo blijkt uit een onderzoek door de Bond Beter Leefmilieu, de Werkgroep rond de Impact van de Luchthaven Oostende en Omgeving (WILOO) en het Burgerplatform Vliegerplein (Deurne).

De luchthavens werden door de Vlaamse regering geprivatiseerd in een poging ze rendabel te maken, en worden sinds 2013 geëxploiteerd door het Franse EGIS. “De privatisering van die lokale luchthavens is aan het begin van deze regeerperiode op zo’n manier geregeld dat alle kostenposten bij de overheid gebleven zijn, en de mogelijke winstgevende posten naar EGIS gingen”, zegt Erik Grietens van Bond Beter Leefmilieu.

“De luchthaven van Oostende heeft naar schatting een waarde van 192.029.600 euro. Maar de concessievergoeding die EGIS betaalt voor het uitbaten van de luchthaven, is slechts een fractie hiervan: in 2017 bedroeg deze 226.943 euro”, zegt Jacques Denecker van WILOO.

“Een opbrengst van 0,12 procent dus voor de eigenaar, de Vlaamse overheid, maar tegelijk blijft die Vlaamse overheid ook alle grote kosten, zoals de overlaging van de startbaan, dragen. Dit betekent dat de return zelfs negatief wordt”, gaat Denecker verder.

Volgens de Bond Beter Leefmilieu is het goede nieuws dat de ongelukkige subsidieovereenkomst met EGIS in oktober 2019 afloopt. “De nieuwe regering kan heel makkelijk de stekker uit de subsidiëring trekken en het vrijgekomen geld gebruiken voor klimaatmaatregelen”, besluit Grietens.

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier