Lage werkloosheid is ook handicap

Heidi Hanssens, POM West-Vlaanderen. (GF) © Dieter Anseeuw
Jan Gheysen
Jan Gheysen Opiniërend hoofdredacteur

Onze provincie heeft een bijzonder lage werkloosheid. Enkele regio’s – Roeselare, Tielt en Diksmuide – hebben zelfs de laagste werkloosheidscijfers van heel Vlaanderen. Dat is goed nieuws. Maar tegelijk is het ook een handicap. Want vacatures raken er moeilijk ingevuld. POM West-Vlaanderen zoekt, met diverse partners, naar mogelijke oplossingen.

Voor de welvaart en het algemeen welzijn van de West-Vlamingen zijn die lage werkloosheidscijfers uiteraard positief. Maar het is een troef die stilaan ook een handicap is geworden. Want bedrijven die mensen willen aanwerven, vinden haast geen kandidaten meer voor hun vacatures. Het gebrek aan arbeidsreserve kan op middellange termijn zelfs de economische ontwikkeling remmen en – erger nog – het kan ondernemingen aanzetten om over delokalisatie te gaan nadenken.

De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij POM West-Vlaanderen onderneemt heel wat om het niet zover te laten komen. Algemeen coördinator Arbeidsmarkt Heidi Hanssens legt uit hoe POM West-Vlaanderen op verscheidene paarden wedt om elk talent op de West-Vlaamse arbeidsmarkt maximaal te valoriseren. Zo neemt de POM, onder de vlag van de ‘Academie voor de Toekomst’ heel wat acties om jongeren en werkzoekenden te overtuigen om te kiezen voor een technische job in de industrie.

Een grote uitdaging hierbij is het feit dat gemiddeld de helft van de werkzoekenden laaggeschoold is. Dat staat haaks op wie bedrijven precies nodig hebben. “De technologische ontwikkeling gaat snel en eist almaar hogere competenties van de werknemers. We moeten dus inzetten op opleiding van laaggeschoolden“, waarschuwt Heidi Hanssens. “Zo werken we momenteel aan een project waarbij we willen onderzoeken hoe technologieën als virtual reality, video-instructie en light-guide systemen het aanleren van technische competenties bij laaggeschoolden kan versnellen of verbeteren.”

“Opleiding van werkzoekenden is dus onze eerste piste. De tweede piste waar we op inzetten, is het werven van werkzoekenden uit naburige regio’s waar de werkloosheid nog relatief hoog is. Noord-Frankrijk en Henegouwen bijvoorbeeld. Daarvoor werken wij samen met de plaatselijke arbeidsbemiddelingsdiensten Forem en Pôle Emploi. Maar ook die reserve haar grenzen. Zo worden technische profielen als lassers, onderhoudstechnici en vrachtwagenchauffeurs ook daar steeds schaarser. Bovendien werken in onze West-Vlaamse ondernemingen al heel wat Franstaligen, in sommige zelfs al meer dan Vlamingen. Een aantal bedrijven gaat om die reden stilaan een rem zetten op de aanwerving van Franstaligen“, stelt algemeen coördinator Heidi Hanssens vast.

Een derde piste om een antwoord te bieden op de arbeidsmarktkrapte is economische migratie. “Mensen op ruimere afstand rekruteren, bijvoorbeeld uit Oost- of Zuid-Europese landen. Als POM zetten we daar op dit moment zelf nog niet actief op in, maar een aantal uitzendkantoren hebben zich hier wel al in gespecialiseerd. Zij zorgen voor werving en huisvesting van de buitenlandse werknemers”, zegt Heidi Hanssens.

En ten slotte is er de keuze voor automatisering. Het inzetten van machines of robots, die een deel van het werk kunnen overnemen. Als bepaalde taken geautomatiseerd kunnen worden, volstaat één medewerker om meerdere machines aan te sturen die het werk van vele mensen kunnen uitvoeren. De uitdaging hierbij is dat deze medewerker over bepaalde technische vaardigheden moet beschikken die laaggeschoolden dan net weer missen“, legt Heidi Hanssens uit.

“Maar,” voegt ze er onmiddellijk aan toe, “er bestaat ook operator ondersteunende technologie. Dat zijn robots die het werk wél haalbaar maken voor laaggeschoolden of voor mensen met een handicap. Dit soort technologie wordt nu al met succes ingezet in een aantal West-Vlaamse maatwerkbedrijven.

POM West-Vlaanderen wil de West-Vlaamse economie en al haar kmo’s versterken. Naast aandacht voor de arbeidsmarkt focust de POM ook op het stimuleren van ondernemerschap, het optimaliseren van de transport- en logistieke sector, de sociale economie en de sterke industriële clusters zoals voeding, blue energy of machinebouw en mechatronica.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier