Jobhappening Veurne in een nieuw jasje

Organisatoren met de werkgroep HR Veurne@Work en stadsbestuur Veurne. © foto MVQ
Redactie KW

De Veurnse jobbeurs editie 2019 wilde veel meer realiseren dan alleen maar contacten leggen tussen werkgevers en potentiële werknemers en koos daarom voor een nieuwe naam ‘Jobhappening’.

Werkzoekenden konden hun cv gratis laten screenen door een personal coach of deelnemen aan een workshop ‘Personal Branding’ om zichzelf beter te leren verkopen of aan een workshop ‘Jobshopping’ om te ontdekken hoe ze hun eigen netwerk kunnen inzetten bij het solliciteren.

Het aanbod aan vacatures in Veurne is ruim en gevarieerd. In Furnevent stonden een 35-tal exposanten die vacatures openstellen voor de meest uiteenlopende profielen. Naast een aantal interimkantoren zijn er de grote spelers uit de Veurnse industriezone zoals Enjoy Concrete, Mattheeuws Transport, Duco, PepsiCo, Interwest enz… Daar zijn de werkgevers op zoek naar chauffeurs, mecaniciens, lassers-constructeurs, technici, productiemedewerkers… “We investeren zelfs in een opleiding voor mensen die gemotiveerd zijn om te werken”, zegt Celine Mattheeuws van Mattheeuws Transport. Ook Carrefour en Lidl zoeken nieuw personeel, en Plopsa heeft elk jaar nood aan seizoenswerknemers, studenten enz. Het KEI Oostduinkerke en WZC Sint-Anna Bulskamp trekken aan de alarmbel: verpleegkundigen en zorgkundigen zijn een knelpuntberoep…

Meer dan 20 nieuwe bedrijven binnenkort op bedrijventerrein Monnikenhoek

Het werkaanbod in Veurne zal nog toenemen, want binnenkort zullen er zich meer dan 20 nieuwe bedrijven vestigen op het nieuwe bedrijventerrein Monnikenhoek. Daarop speelden al enkele nieuwkomers in en maakten ze zich kenbaar op de Jobhappening. Dat waren onder meer Decat uit Pervijze, een belangrijke speler in de markt voor technische installaties en Vlaemynck, specialist in het versnijden van dagverse groenten.

Bij een aantal bedrijven konden geïnteresseerde bezoekers zich inschrijven voor een vrijblijvende rondleiding, kwestie van al eens een kijkje achter de schermen te kunnen nemen. Vorig jaar boekte meer dan 50% van de exposanten resultaat: er waren positieve sollicitatiegesprekken met een aantal aanwervingen. De evaluatie van deze jobhappening moet nog worden gemaakt, maar er waren zowel positieve reacties bij kandidaat-werknemers als bij de werkgevers. In de loop van de namiddag kwamen er ook heel wat studenten over de vloer, die interesse toonden in de workshops of die zich aan een tafeltje zetten bij een bedrijf uit de regio voor een eerste kennismakingsgesprek.

De jobhappening is een initiatief van de werkgroep HR van Veurne@Work in samenwerking met Veurne, VOKA, UNIZO, VDAB en Westhoek De Nieuwe Wereld. Voor deze workshops deden ze een beroep op SBS Skill BuilderS.

(MVQ/foto MVQ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier