Izegems Bierkasteel telt met Michelle’s Pub nu ook een bruine kroeg

Michelle Van Honsebrouck, Lindsey Herman en Xavier Van Honsebrouck klinken op de opening van Michelle's Pub. © Frank Meurisse
Philippe Verhaest

Het gaat het Bierkasteel van de brouwersfamilie Van Honsebrouck voor de wind. Sinds de opening in augustus 2016 kreeg de brouwerij al ruim 60.000 bezoekers over de vloer en nu heeft ook de bruine kroeg Michelle’s Pub de deuren geopend.

Met Michelle’s Pub, die zich binnen het bestaande complex van het Bierkasteel bevindt, wil de brouwer inspelen op de noden van de bezoekers. “Met ruim 60.000 bezoekers in vijftien maanden tijd kunnen we een gigantisch succes spreken”, zegt zaakvoerder Xavier Vanhonsebrouck. “Maar we ervaren dat voor veel mensen de drempel nog net iets te groot is om in onze bestaande brasserie gewoon iets te komen drinken. Met Michelle’s Pub bieden we daar een antwoord op.”

Achter de bar staat Michelle Vanhonsebrouck (20), dochter van Xavier en Lindsey Herman. Zij wordt zo de zesde generatie die binnen de brouwerij actief is. “Je kan er dagelijks – behalve op zondag – van 10 tot 20 uur terecht voor een kleine hap en alle mogelijke bieren van de brouwerij. We kiezen er bewust voor om al om 20 uur de deuren te sluiten. Er komt dit eindejaar ook geen vervolg aan onze Bierhütte van vorig jaar. Zo blijven we uit het vaarwater van de Izegemse horeca en focussen we ons vooral op de mensen en groepen die onze brouwerij bezoeken.”

De bruine en smaakvol ingerichte kroeg telt 104 zitplaatsen en bevat enkele elementen uit de vroegere brouwerij in Ingelmunster. “Zo hebben we enkele glasramen van het voormalige Brouwershof gerecupereerd en geven we onze rijke geschiedenis een plek in dit nieuwe verhaal.”

Export naar 63 landen

Ook nieuw is dat er regelmatig een huisbier zal geschonken worden. De Scottish Black Ale bijt de spits af. “Bedoeling is dat we elk (tussen)seizoen een nieuw bier lanceren. Daarvoor hebben we onze huisbrouwerij in gebruik genomen, waarmee we kleinere hoeveelheden kunnen brouwen. We zijn trouwens nog op zoek naar een nieuwe huisbrouwer die dit deel van ons verhaal onder zijn vleugels wil nemen.”

Ondertussen timmert Van Honsebrouck verder aan de toekomst. “Dit jaar zullen we de kaap van 120.000 hectoliter ronden, een stijging met 20 procent tegenover 2015”, klinkt het trots. “Onze bieren vind je nu al in 63 landen, met Israël, Rusland en de Zuid-Amerikaanse markt als voornaamste groeimarkten. Ook opvallend is dat de Kasteel Rouge 35 procent van onze totaalproductie in beslag neemt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier