Zeebrugge hoopt alsnog op een uitweg, maar als die er niet komt, verkiest de haven duidelijkheid. Mocht het morgen alsnog op een uitstel uitdraaien, dan hoopt de haven op duidelijkheid. "Uitstellen om uit te stellen heeft geen zin. Als er gekozen wordt voor een uitstel dat moet het Groot-Brittannië ook duidelijk aangeven waarom ze een uitstel willen: een referendum, verkiezingen, een douane-unie,..." Op dat vlak volgt de haven de oproep van Vlaams minister-president Geert Bourgeois om te gaan voor een douane-unie. "Het is verkieslijk boven al de rest, maar dat is wel het absolute minimum. Handel wordt niet bevorderd door barrières", aldus Coens.

Ook al hoopt de haven op een akkoord, Zeebrugge is klaar om een no deal op te vangen. "We hebben hard gewerkt, met de haven, met de bedrijven, de privé-sector, de douane, de overheden, ...", vertelt Coens. Vorige week stelde het dataplatform RX/SeaPort, mede opgericht door de haven, nog twee instrumenten voor, Wizard en e-Balie Ferry. Die tools dienen om de behandeling van goederen te optimaliseren en te bespoedigen. "We merken dat onder meer alle grote expediteurs en verladers zich hebben ingeschreven, maar we doen nog een oproep aan iedereen om zich in orde te stellen met alle douaneformaliteiten. Bij import worden ladingen behandeld op de terminals, bij export in de haven. Als een lading in orde is, kan die meteen naar de terminal, anders wordt die eerste naar de haven gebracht. Voor wie echt niet in orde is, zal het weinig zin hebben om zich aan te melden", vertelt de topman.

Ook praktisch is alles in gereedheid gebracht. Er is onder meer gedacht aan een circulatieplan met bijbehorende informatiepanelen. "En vanaf eind deze maand zal er een nieuwe applicatie gelanceerd worden, Flux, die vrachtwagenchauffeurs zo goed mogelijk doorheen de haven zal leiden." Wat uiteindelijk de gevolgen van de brexit zullen zijn, is onduidelijk. "We willen niet spreken over percentages of mogelijke verliezen. Veel hangt af van de koers van de pond sterling. Als de koopkracht van de Britten wordt aangetast, zal dat ook hier voelbaar zijn", verwacht Coens. "We kunnen echt niets voorspellen."

Veel bedrijven zijn ook voorbereid en hebben de stocks in Groot-Brittannië aangevuld. "Dat zien we ook aan de cijfers. De RoRo-trafiek steeg hier de voorbije maand met 8,4 procent, bijna uitsluitend op Groot-Brittannië. We merken bijvoorbeeld dat de trafiek op Ierland toeneemt, met de rechtstreekse dienst van Cobelfret", vertelt Coens. "We merken ook dat het wellicht iets kalmer wordt in april en mei. Iedereen wacht af."

(BELGA)