Fietsers in Kortrijk kunnen weer van de Zandstraat naar de kluifrotonde via de gekende fietsroute

Vroeger moesten fietsers de rotonde meenemen en dan inslaan naar de fietsweg. Dat zorgde voor gevaarlijke situatie met wagens. © TV
Redactie KW

De verandering van het stationsomgevingsproject in Kortrijk werd onlangs gehinderd door massieven en een bijzondere ondergrond. Daardoor diende de aannemer de bouw van een fiets- en bustunnel tijdelijk on-hold te zetten.

De werken zullen ten vroegste hervat kunnen worden in het voorjaar van 2021. Dat betekent dat fietsers nog minstens twee jaar op het aangepaste fietspad moeten rijden. Oorspronkelijk werd dat fietspad gebouwd voor éénrichtingsfiets- en voetgangersverkeer, maar dat veranderde nu in een tweerichtingsfiets- en voetgangerspad.

Dat zorgt wel voor een moeilijke situatie voor de fietsers die vaak moesten omrijden of onveilig de rijbaan opreden. In afwachting van de heropstart wordt de werfinrichting op de rijweg in de Zandstraat opengebroken en voorlopig vervangen door een dubbelrichtingsfietspad.

In april komt langs beide zijden van de Zandstraat dan een gescheiden voet- en fietspad, waarbij fietsers de rijrichting van het verkeer gaan volgen. Op hetzelfde moment worden dan ook de markeringen in de Minister Tacklaan aangepast. Deze ingrepen zullen het comfort en de veiligheid voor de fietsers en voetgangers in de Zandstraat en de Minister Tacklaan verbeteren.

Scheiding voor fietsers en voetgangers

Afgelopen nacht voorzag de aannemer een scheiding voor fietsers en voetgangers. Die aparte rijweg zal nu tijdelijk een dubbele functie betrekken voor zowel fietsers als voetgangers. De verkeerssituatie wordt duidelijk gemaakt aan de hand van borden. Rond april worden er ook markeringen aangebracht. Op die manier zal het voet- en fietspad ook effectief van elkaar gescheiden zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=4B6LrB2N0nk

(TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier