Economisch Zeebrugge reageert ‘voorzichtig tevreden’ op bevestiging Visartsluis

Redactie KW

De Zeebrugse havengemeenschap reageert ‘voorzichtig tevreden’ dat de Vlaamse regering haar voorkeur voor een nieuwe Visartsluis bevestigde. Het havenbestuur is opgelucht dat het dossier na jaren aanslepen vooruitgaat. Ondernemersorganisaties Voka en APZI vrezen dat het krap wordt om de procedure op tijd af te ronden en 1 miljard euro budget te vinden. Aankomend burgemeester Dirk De fauw, inkomend gemeenteraadslid Pol Van Den Driessche en Groen Brugge zijn verdeeld in hun reactie.

Vriend en vijand zijn het erover eens dat Zeebrugge nood heeft aan een tweede, voldoende grote zeesluis. Al sinds 1984 is de Pierre Van Dammesluis de enige hedendaagse toegangspoort van de achterhaven, de grootste autohaven ter wereld. De Vlaamse regering verkoos op 2 maart om de kleine, oude Visartsluis uit 1907 te vervangen door een nieuwe sluis van 427 meter lang en 55 meter breed. Het ‘voorontwerp van voorkeursbesluit’ verkiest dit boven locaties aan de Pierre Van Dammesluis en in het Verbindingsdok.

Onteigeningen

Na een adviesronde in het voorjaar en protest van bewoners en bedrijven die met onteigening bedreigd werden, bleef het stil. Tot vandaag plots de Vlaamse regering bekendmaakte dat ze het ‘voorontwerp’ omzet in een ‘ontwerp’ van voorkeursbesluit’. “Ik besef dat dit toekomstscenario gepaard gaat met onteigeningen”, zegt minister Ben Weyts (N-VA). “Maar als we kiezen voor de verdere groei van de haven van Zeebrugge met meer jobs, dan kunnen we niet anders. Dit is een scenario waarmee we slechts een beperkt aantal mensen treffen en toch snel de nieuwe sluis kunnen realiseren. Tegelijk investeren we in de lokale mobiliteit en de leefbaarheid, want alle doorgaand verkeer zal door een tunnel onder de sluis gaan. Samen gaat het om een investering van zo’n 1 miljard euro.”

Opsteker Brexitjaar

Gedelegeerd bestuurder van de haven Joachim Coens is opgelucht dat er een beslissing genomen is. “Want onze achterhaven wacht al jaren op een noodzakelijke tweede toegangspoort. Deze sluis zal onze bedrijfszekerheid garanderen. Dit is een flinke opsteker net voor het brexitjaar. Elk van de zes alternatieve locaties had voor- en nadelen. Ik hoop dat het grondige onderzoek in de procedure van een ‘complex project’ voldoende draagvlak heeft opgeleverd.”

Economisch Zeebrugge reageert 'voorzichtig tevreden' op bevestiging Visartsluis
© SR

Ondernemersorganisaties Voka en de Zeebrugse vereniging van private havenbedrijven APZI, verenigd in de Havencel West-Vlaanderen, reageren voorzichtig tevreden. “Mede dankzij deze beslissing zijn de vooruitzichten positief voor de 20.000 jobs en de meer dan 1 miljard euro toegevoegde waarde die onze haven creëert“, zegt Marc Adriansens, voorzitter van APZI.

Algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen Bert Mons is waakzaam. “We roepen minister Weyts op om de procedure nog voor het einde van de legislatuur (mei 2019) af te ronden. Het tijdspad blijft krap en ook het nodige budget moet nog voorzien worden.”

Geen procedureslag

Aankomend burgemeester Dirk De fauw (CD&V) reageert gematigd op de keuze voor de nieuwe sluis. “Het is bekend dat ik liever de locatie Verbindingsdok had gezien maar dat bleek financieel dus niet haalbaar. Sowieso is het wel goed dat er nu een beslissing is want de haven kan niet zonder nieuwe zeesluis“, klinkt het. De fauw en zijn Brugse partijgenoten toonden zich voorstander van het Verbindingsdok als locatie voor de nieuwe sluis maar de straks inkomende burgemeester en zijn nieuwe beleidsploeg zien zich nu dus geconfronteerd met de keuze van de Vlaamse Regering voor Visart.

Economisch Zeebrugge reageert 'voorzichtig tevreden' op bevestiging Visartsluis
© BELGA

“Het is zeker geen geheim dat wij meer heil zagen in het Verbindingsdok. Daar zouden geen onteigeningen van woningen nodig zijn. Het advies van het stadsbestuur én ook van de MBZ was dus om deze locatie te kiezen. Ook nautisch gezien was dit dus interessant”, vertelt Dirk De fauw. “Maar het was dus wel een optie die een stuk duurder is dan Visart en binnen de Vlaamse Regering konden de nodige middelen daar niet voor vrijgemaakt worden. Nu deze keuze genomen is lijkt het me niet aangeraden om hier nu nog tegen te gaan procederen. Dit zou nu economisch niet verantwoord zijn want de haven heeft écht nood aan een nieuwe zeesluis.”

Het is zeker geen geheim dat wij meer heil zagen in het Verbindingsdok, waar geen onteigeningen van woningen nodig zouden zijn.

“Het is ook positief dat het zwaar verkeer en het plaatselijk verkeer zullen gescheiden worden door de nieuwe weginfrastructuur die er zal komen; dat is zeker een goede zaak voor de leefbaarheid van Zeebrugge. Uiteraard zullen we ook in overleg gaan met de mensen van de actiecomités en we zullen zeker mee ijveren voor verzachtende maatregelen, zoals investeringen om Zeebrugge leefbaarder en aantrekkelijker te maken. Maar een procedureslag lijkt me zeker niet aangeraden. Dat zou er toe leiden dat een nieuwe sluis jarenlang vertraging oploopt en dat kunnen we ons niet permitteren.”

Verdedigbare keuze

N-VA senator en inkomend gemeenteraadslid Pol Van Den Driessche is tevreden met de keuze keuze voor Visart als locatie voor de nieuwe zeesluis. “Ik zei al in november vorig jaar dat dit de beste locatie was maar toen werd ik in Brugge weggehoond. Nu wordt deze piste gevolgd als de enige haalbare en verdedigbare”, stelt Van Dan Driessche.

Economisch Zeebrugge reageert 'voorzichtig tevreden' op bevestiging Visartsluis
© BELGA

“Ik wist al langer dan vandaag dat het eigenlijk alleen maar Visart kon worden. Om precies te zijn van in november 2017, toen zei ik al dat dit enig mogelijke piste was”, stelt Van Den Driessche. “En de Brugse politici van Open VLD en van CD&V wisten toen ook al maar al te goed dat het Visart zou worden en dat er geen andere mogelijkheid was, want ze werden door hun ministers in de Vlaamse Regering op de hoogte gesteld. Maar voor de schijn en om plat electorale redenen hebben ze toen nog tegen geprotesteerd. Ze hoonden me weg en gaven de mensen in Zeebrugge valse hoop. Maar goed, dat ligt nu achter ons maar nu blijkt toch dat ik al die tijd gelijk had.”

Infrastructuur vernieuwen

Los daarvan verdedigt Van Den Driesssche de keuze ook met inhoudelijke argumenten. “Mocht geld geen issue zijn, dan was de locatie Verbindingsdok wellicht wel de beste locatie, want dat zou natuurlijk niet zo’n zware impact hebben op het sociale weefsel. Maar dat zou meer dan het dubbel gaan kosten. En bovendien waren er ook praktische bezwaren om het zoute water zou veel te diep het binnenland zou inkomen. In meerdere studies die ik daarover las blijkt dat verzilting een ernstig probleem zou zijn”, stelt Van Den Driessche.

Ik blijf erbij: de haven is heel belangrijk voor de economie en de tewerkstelling en daarin moet geïnvesteerd worden.

“Ook de ministers van CD&V waren trouwens niet bereid om die meerprijs te betalen hoor, daar ben ik heel zeker van. Het lijkt me vooral een goede zaak dat er nu eindelijk een beslissing is genomen. Want het is broodnodig om de infrastructuur van de haven te gaan vernieuwen. De huidige visart-sluis is eigenlijk archeologisch erfgoed en ook aan de Vandamme-sluis zijn er regelmatig mankementen. As die twee sluizen beide tegelijk zouden uitvallen zitten we wel met een héél groot probleem. Ik blijf erbij: de haven is heel belangrijk voor de economie en de tewerkstelling en daarin moet geïnvesteerd worden. Natuurlijk begrijp ik die onrust en die onvrede bij de Zeebruggenaren, zeker bij de mensen die onteigend zullen worden en die enkele jaren de hinder van de werkzaamheden zullen ondervinden.”

Nieuw elan

“Maar het kan ook een kans bieden om van dit grote project, waarvoor aanzienlijke financiële middelen worden uitgetrokken, gebruik te maken om bepaalde nu wat minder aantrekkelijke buurten van Zeebrugge een nieuw elan te geven. Ik denk bijvoorbeeld aan de buurt van het Kattendijkdok in Antwerpen; dat was jarenlang erg verloederd en grauw maar nu is dat een van de aantrekkelijkste buurten van de stad geworden. En nogmaals, ik heb begrip voor de onrust bij veel mensen in Zeebrugge maar ik zou toch oproepen om hier geen juridische veldslag van te maken met allerlei procedures, zoals bij het stadion van Club Brugge. We moeten nu vooruitkijken in het belang van onze haven en onze stad.”

Vergiftigd kerstgeschenk

In een persbericht betreurt Groen Brugge de beslissing van de Vlaamse regering. “Dit is een vergiftigd kerstgeschenk van Ben Weyts, zowel voor de inwoners als voor de haven. De Vlaamse regering heeft voor de slechtste optie gekozen“, aldus Raf Reuse en Johan Mistiaen. “De negatieve adviezen waren nochtans duidelijk. Weyts luistert niet naar de Zeebruggenaars en de experts.” Groen klaagt ook aan dat minstens 35 gezinnen hun woning verliezen door onteigeningen.

“Bovendien scoort Visart op technisch vlak zeer slecht. Ook de doorvaartijd voor de schepen is langer dan bij de andere alternatieven. Deze beslissing houdt ook de revitalisering van Zeebrugge tegen. De vier woonkernen moeten met elkaar verbonden worden, wat de Visartsluis nu verhindert.” Groen wijst ook op luchtvervuiling: “De mensen die dicht bij de sluis wonen, krijgen te maken met de roetuitstoot van de schepen. Er is een andere oplossing mogelijk: een nieuwe sluis in het Verbindingsdok. Dat is goed voor de inwoners en de verdere ontwikkeling van de haven.”

Openbaar onderzoek

De volgende stap in de procedure is 60 dagen openbaar onderzoek. Tussen 21 januari en 22 maart kan iedereen opmerkingen en bezwaren indienen. Alle documenten zullen ter inzage liggen in het Huis van de Bruggeling, het gemeenschapshuis in Zeebrugge, het gemeentehuis van Knokke-Heist en bij de Vlaamse overheid, afdeling Maritieme Toegang in Oostende.

Op 6 februari van 15 tot 20 uur is er een infomarkt in het gemeenschapshuis in Zeebrugge. Meer informatie over de inkijk- en reactiemogelijkheden vind je op www.nieuwesluiszeebrugge.be.

(RJ/PDV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier