Dringend meer actie nodig om leegstand in Kortrijk tegen te gaan

© JVGK
Axel Vandenheede

Onze Kortrijkse reporter Axel Vandenheede trok de voorbije weken door de binnenstad. Hij boog zich over de winkelleegstand in het winkelwandelgebied. “Alle partners moeten iets doen, zowel de handelaars, de stad als wijzelf – de shopper.”

Bijna een op de vijf handelspanden in het centrum van Kortrijk staat leeg. Dat is de schrijnende conclusie van ons onderzoek wat betreft winkelpanden in de binnenstad. Daar zijn verschillende redenen voor. Zo zijn er de hoge huurprijzen en bovendien moeten de huurders veelal ook de enorm hoge onroerende voorheffing voor hun rekening nemen. Ook de blijvende spectaculaire groei van de e-commerce is een grote bedreiging.

In de (binnen)stad lopen nochtans projecten om die leegstand te verminderen. Denk maar Kortrijk Zaait en Mag Het Wat Meer Zijn?. Daarbij worden handelspanden respectievelijk tijdelijk aan een lagere prijs verhuurd en extra in de kijker gezet. Een goede zaak, maar op lange termijn levert dit te weinig op. Kortrijk Zaait is al enkele jaren bezig, maar heeft nog maar één permanente invulling gecreëerd: die is letterlijk en figuurlijk een vreemde eend in de bijt.

Kortrijk Zaait is al enkele jaren bezig, maar heeft nog maar één permanente invulling gecreëerd

Er is dus dringend meer actie nodig. Van de handelaars, die een evenwicht moeten vinden tussen hun fysieke winkel en een webshop. Van Unizo Kortrijk, die de handelaars daarbij moet helpen. Van het stadsbestuur, dat Kortrijk Zaait moet updaten en moet overwegen om het winkelwandelgebied te verkleinen. Van de eigenaars ook, die hun huurprijs nog meer kunnen laten dalen.

Maar ook wijzelf, de inwoners van de (regio van) Kortrijk, kunnen ons steentje bijdragen. Winkelen op het wereldwijde web: iedereen doet het. Dat heeft ook een pak voordelen, niet het minst qua prijs. Maar de Zalando’s, Amazons en bol.coms van deze wereld zorgen er wel voor dat de lokale handelaar de omzet ziet dalen en regelmatig te maken krijgt met ‘paswinkelen’: iemand gaat een winkel binnen, past enkele zaken en vertrekt dan, om later via internet hetzelfde te bestellen, maar wel een pak goedkoper.

Als iedereen extra inspanningen doet, moet het lukken om de winkelleegstand in de Kortrijkse binnenstad te verkleinen. Al zijn in de eerste plaats de handelaars zelf aan zet: zij zijn het die de consument ervan moeten overtuigen dat bij hen winkelen meer voordelen biedt dan elders en ‘paswinkelen’ niet meer nodig is.