Dirk Braeckevelt, voorzitter Unizo Tielt: “Ondanks kritiek zou collegesite meerwaarde zijn”

Dirk Braeckevelt, voorzitter van Unizo Tielt: "Het principe van gratis kortparkeren kan nog veel eenvoudiger en sneller verlopen." © SDT
Redactie KW

Dirk Braeckevelt, voorzitter van Unizo Tielt, wil in 2019 de lokale economie in Tielt opnieuw een stevige boost geven. Graag wil hij dat samen doen met het gloednieuwe Tieltse stadsbestuur. “Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen hebben we een prioriteitenbundel met knelpunten in Tielt aan het stadsbestuur voorgelegd. We zijn heel benieuwd wat het nieuwe bestuur ermee zal doen.”

Een eerste knelpunt is het gebrek aan parkeergelegenheid voor wie een snelle aankoop wil doen in de centrumstraten. Hoewel Tielt twee grote parkings heeft in de stad is er nood aan parkeerplaatsen die zich nog dichter bij de handelaar bevinden. “Als mensen snel een brood nodig hebben, gaan ze niet kiezen voor een parking die op 5 minuten wandelen ligt van de bakker. Mensen moeten vlak voor de deur van de bakker kunnen parkeren en na hun inkopen weer kunnen wegrijden“, benadrukt Dirk Braeckevelt.

Parkeerplaatsen met sensoren

Al een tijdje bestaat in de Tieltse Kortrijkstraat het systeem van ‘kortparkeren’. Je kan aan de parkeerautomaat een gratis ticket nemen voor vijftien minuten. “Dat principe van gratis kortparkeren kan nog veel eenvoudiger en sneller verlopen”, haalt Dirk aan. “Bij het principe Shop en Go worden op bepaalde parkeerplaatsen sensoren geplaatst die de nummerplaat kunnen lezen. Een bestuurder krijgt dan bijvoorbeeld een kwartiertje de tijd om zijn of haar inkopen te doen. Wanneer de wagen langer dan een kwartier op die parkeerplaats staat, volgt automatisch een boete. Dat principe wordt al toegepast in steden als Roeselare en Kortrijk. Dat is een win-winsituatie: voordeel voor de shoppers én voordeel voor de handelaars.”

Een van mijn dromen is om de Tieltse scholen de kans te geven zich met hun miniondernemingen tijdelijk in leegstaande panden te vestigen

De collegesite is een veelbesproken onderwerp dat zowel voor- als tegenstanders heeft. “Ik geloof er echt in. Het is een echte meerwaarde voor de stad Tielt, ondanks de vele kritiek”, zegt Dirk. Het hele project moet een mix worden van grote winkels op de collegesite en de kleine winkels in de Kortrijkstraat. “Het project brengt ook een hele reorganisatie van het circulatieplan in het kernwinkelgebied met zich mee. Dat kernwinkelgebied strekt zich vandaag uit over 1,5 km. Dat is veel te uitgebreid.”

Leegstand

Door de bouw van de collegesite wil men het kernwinkelgebied stelselmatig verkleinen. “Bovendien wil Unizo samen met het nieuwe bestuur iets doen aan de vele leegstaande panden in de Kortrijkstraat. Wij willen vanuit Unizo twee dingen verwezenlijkt zien. Enerzijds moet de leegstand aangepakt worden. Stickers, slogans, mooie foto’s kunnen op de ramen van de leegstaande panden gekleefd worden. Op die manier wordt het geen vuil boeltje. Anderzijds willen we dat de pandhouders meewerken met ons om die leegstand zoveel mogelijk te beperken. Een van mijn dromen is om de Tieltse scholen de kans te geven zich met hun miniondernemingen tijdelijk in leegstaande panden te vestigen. Dat kan uiteraard alleen met de steun van de pandeigenaars zelf.”

Het is absoluut een prioriteit dat het zware verkeer uit de centrumstraten verdwijnt

Een hangend dossier is de aanleg van de zuidwestelijke tangent. Dat is een verbindingsweg tussen de Meulebeeksesteenweg en de Pittemsesteenweg. “Dat plan ligt klaar, maar er is nog wat politieke goodwill nodig vanuit Vlaanderen om het volledige plan uit te voeren”, weet de Unizo-voorzitter. “Zowel Unizo als Voka heeft dat dossier getrokken. Wij vinden het absoluut een prioriteit dat al het zware verkeer uit de centrumstraten verdwijnt. Dat is enerzijds levensgevaarlijk voor de schoolgaande jeugd, anderzijds is het ook niet aantrekkelijk om te shoppen in een stad waar voortdurend zwaar verkeer doorrijdt. Er zijn nieuwe metingen nodig want de laatste cijfers dateren al van 2006. Die metingen moeten worden uitgevoerd door het Agentschap Wegen en Verkeer. Daaruit zal ongetwijfeld blijken dat de centrumstraten overbelast worden door onnodig zwaar verkeer.”

Economie-ambtenaar

“Tielt heeft ook nood aan een ambtenaar voor lokale economie”, benadrukt Dirk. “Een ondernemer die vandaag vragen heeft en naar het stadhuis gaat, heeft geen aanspreekpunt. Er is uiteraard wel een bevoegde schepen, maar die persoon kan ook niet alles doen. Ik hoop echt op een constructieve samenwerking tussen Unizo en het nieuwe bestuur. Op die manier kunnen we Tielt en de Tielste handel een nieuwe boost geven. De oprichting van de werkgroep Kernwinkelgebied vind ik erg positief. Inspraak moet immers van de handelaars zelf komen.”

Tot slot haalt Dirk Braeckevelt ook nog aan dat Unizo samen met de Tieltse Middenstand, Ondernemend Aarsele, Markant en Stad Tielt opnieuw de ondernemersbeurs zal organiseren. “We hopen op ongeveer 30 à 40 standen. We vinden het heel belangrijk dat zowel grote als kleine ondernemingen in Tielt zich kenbaar kunnen maken.”

(Stephanie Desmet)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier