Dino’s van Jurassic World steken in West-Vlaamse trucks

Paul Degroote: "Dat onze trucks het 'zo ver geschopt' hebben, daar zijn we uiteraard apetrots op." © Wouter Meeus
Philippe Verhaest

‘Jurassic World Fallen Kingdom’ is goed op weg om een kaskraker van formaat te worden en dat succes heeft een West-Vlaams kantje. De indrukwekkende dinosaurussen worden getransporteerd in legertrucks van Degroote Trucks & Trailers in Zwevezele. “Onbetaalbare reclame”, glundert medezaakvoerder Paul Degroote.

Fans van het betere cinematografische spektakelwerk komen dezer dagen met Jurassic World – Fallen Kingdom meer dan aan hun trekken. In de vijfde film van de ondertussen legendarische reeks van Steven Spielberg moeten de imposante dinosaurussen door een vulkaanuitbarsting gered worden en het transport gebeurt met… West-Vlaamse legertrucks. “Ik sta nog altijd te kijken van het hele verhaal”, glimlacht Paul Degroote (52), die Degroote Trucks & Trailers samen met zijn broer Johan (55) runt. “Een tweetal jaar geleden werden we door de Londense Pinewood Studios gecontacteerd met de vraag om enkele legertrucks aan te schaffen. Die hadden ze op onze website ontdekt. We krijgen wel vaker dergelijke vragen van productiehuizen, maar Pinewood, dat in opdracht van Universal Studios handelde, was toch van een ander kaliber. Na een goede meeting met een van onze commerciële medewerkers kocht Universal uiteindelijk acht legertrucks.”

Wist u toen al dat de trucks een van de ‘hoofdrollen’ in de film zouden opeisen?

“Allesbehalve. Net zoals bij iedere klant hebben we de trucks volledig op punt gezet en via de haven van Zeebrugge werden ze naar Londen verscheept. Van daaruit zijn er minstens vier naar Hawai – voor de rest van de opnames – overgebracht. Bij de première hadden we in Kinepolis Brugge de kleinste zaal – met een capaciteit van bijna honderd mensen – afgehuurd om met het hele bedrijf de nieuwe Jurassic World te bekijken. Ik hoopte er stiekem op om een glimp van ‘onze’ trucks op te vangen. Het werd net ietsje meer. (glimlacht) Ze maken een wezenlijk onderdeel van de film uit.”

Bent u trots op de passage van uw bedrijf op het witte doek?

“Dat onze trucks het ‘zo ver geschopt’ hebben, daar zijn we uiteraard apetrots op. Het is onbetaalbare reclame, maar uiteindelijk hebben we dezelfde principes gehanteerd die we bij elke klant in het vaandel dragen: een kwaliteitsvol tweedehandsvoertuig afleveren en de service tot in de puntjes afwerken.”

“Onze trucks maken een wezenlijk onderdeel van de film uit”

Een extra luikje met ‘filmvoertuigen’ komt er dus niet op de website?

(lacht) “Niet meteen, neen. Maar we staan vanzelfsprekend open voor alle voorstellen.”

Hoeveel trucks en voertuigen ‘verzet’ Degroote Trucks & Trailers jaarlijks?

“We zijn actief in 110 landen en verkopen elk jaar ongeveer 3.000 voertuigen. We handelen in allerhande transportmateriaal, maar vrachtwagens vormen wel onze core business. Negentig procent van onze activiteiten gaat naar het buitenland. We zijn actief in alle windstreken.”

Staat u er soms zelf nog versteld van waar overal ter wereld er trucks van u rijden?

“Toen onze vader Georges (87) in 1975 met de zaak startte, was dat zeker niet de ambitie. Ik stapte op mijn 19de – na een opleiding fysica en chemie aan het Sint-Jozefscollege in Izegem – in de zaak en had al snel door dat export de toekomst was. Ik zal nooit het moment vergeten dat ik mijn eerste vrachtwagen heb verkocht. Een klant uit Lauwe wilde bij ons een nieuwe truck kopen, maar we moesten wel zijn oud voertuig overnemen. Ik stond bij die klant thuis, maar wilde eerst raad vragen aan mijn vader. De gsm bestond toen nog niet, dus belde ik het thuisfront met het telefoontoestel van die klant. Mijn vader reageerde kort: ‘Gij zijt toch de commerçant?’. Ik kreeg meteen alle verantwoordelijkheid en was gelanceerd.”

Waar ging de eerste truck in het buitenland over de spreekwoordelijke toonbank?

“In Portugal. Dat was in de jaren tachtig het armste land binnen de Europese Unie en daar zou wel een markt zijn voor tweedehandstrucks, dacht ik. Ik reisde naar Lissabon. In het hotel scheurde ik in de lokale gele gids de pagina’s van de transportsector en heb die dan een voor een bezocht. Zo is de bal aan het rollen gegaan. En tot op vandaag ken ik de Portugese transportsector als mijn broekzak. Dat waren prachtige jaren. Als 20-jarige ging ik ooit een week commerce doen in het toenmalige Zaïre.”

Waar ligt de sterkte van Degroote Trucks & Trailers?

“Wij staan voor absolute kwaliteit, ongeacht de klant of het bedrag dat met de transactie gemoeid is. Wat hier de deur uit gaat, moet top zijn. Wie hier eenmaal klant is, moet blijven terugkomen. En net daarom zetten we ook fors in op onze werkplaats, al is het niet makkelijk om goeie mensen te vinden. Wij hebben zelfs dringend een vijftal geschoolde mechanici nodig.”

Naast een geslaagd en wereldwijd actieve ondernemer, blijft u ook in hart en ziel verbonden aan ‘uw’ Zwevezele. In de eerste plaats als voorzitter van KSKV Zwevezele.

“Ik ben een jongen van hier en zal dat ook altijd blijven. Ik ben nu vijf jaar voorzitter en we vierden recent onze vierde promotie. Straks treden we voor het eerst in ons bestaan aan in de nationale reeksen. Op die manier doe ik iets terug voor de lokale gemeenschap.”

Past ook uw engagement richting Delfine Persoon in dit kader?

“Ik ben een enorme boksfanaat en Delfine is een uitzonderlijke atlete. Afgelopen weekend haalde ze haar achtste wereldtitel binnen, en dat is geen toeval. Ik ken maar weinig mensen die zó gefocust zijn op een doel. Nu alleen nog die nieuwe bokshal realiseren. Een eerste subsidie van 250.000 euro is ondertussen binnen en staat op een wachtrekening geparkeerd bij de gemeente Wingene. Bij de minister van sport hebben we nog een tweede subsidiedossier ingediend. Iemand als Delfine verdient het om een eigen hal ter beschikking te hebben. Ons doel was om die tegen september in gebruik te kunnen nemen, maar dat wordt nu wel érg kort dag. Over een mogelijke deadline spreek ik me niet langer uit.”

Tot slot: wat maakt u gelukkig?

“De eenvoudige dingen. Genieten met mijn vrouw Heidi Dupon en onze kinderen Rinus (23), René (26), Helena (18) en Paul Junior (14), bijvoorbeeld. En gezond blijven. Zolang die voorwaarde vervuld is en ik elke dag met veel goesting mijn werk kan doen, hoor je me niet klagen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier