Cuvee Jubilé Soit-Dix maakt zijn introductie tijdens opendeurdagen brouwerij De Leite

Therese Dedeyne (Kindia), Jean-Marie Vandendriessche (Kindia) en Luc Vermeersch (brouwerij De Leite). (Foto GST)
Redactie KW

Ter gelegenheid van de tiende verjaardag van brouwerij De Leite organiseert brouwer Luc Vermeersch een opendeurdag waarbij een aantal nieuwe bieren worden voorgesteld. Daarnaast wordt ook de opbrengst van die dag opnieuw geschonken aan het goede doel, ditmaal aan Kindia.

Tien jaar geleden liet brouwerij De Leite voor de eerste keer het grote publiek proeven van ‘Femme Fatale’ tijdens de open Leitedagen . Meer dan 1.000 gegadigden lieten zich toen verleiden voor een degustatie. Nu ruim tien jaar laten – en evenveel bieren – wil brouwer Luc Vermeersch het publiek opnieuw verwennen tijdens een opendeurdag op 21 en 22 april met een nieuw bier dat in niet minder dan vier variëteiten zal aangeboden worden.

“Het nieuwe bier heeft een alcoholpercentage van 4,5 procent. Het is een mooie schuimend en zacht blond bier geworden met een fijne complexe smaak van mout en een lichte suggestie van een rooktoets“, stelt Luc Vermeersch vol passie.

Zoals bij alle andere bieren van De Leite, hield hij eraan om ook nu weer een plezante woordspeling in de naam te leggen. Gezien het bedrijf in 2018 zijn tienjarig jubileum mag vieren, werd eerst gedacht aan ‘Cuvée Jubilé’. Maar dat was buiten de creatieve geest van de brouwer gerekend. “Ik zocht naar een woord dat verwijst naar ‘zo gezegd’ maar dan in het Frans. En zo kwam ik bij ‘soit-disant’. Daarom kreeg het jubileumbier – dat normaal alleen in 2018 zal te verkrijgen zijn – de lachende naam mee van ‘Cuvee Jubilé Soit-Dix ans’.”

Kindia

Drie jaar geleden kwam het bier ‘Mercie Maman’ op de markt. Brouwerij De Leite wou zich als klein bedrijf ook maatschappelijk engageren. De naam verwees naar een groep die in alle herdenkingen van de Grote Oorlog vergeten wordt: de moeders.

De brouwerij wou niet alleen gaan voor dit eerbetoon, maar zich ook engageren in dit thema. De belofte werd gemaakt om het project ‘moeders voor Vrede’ van Jenny Van Lerberghe, uit Ieper, te steunen. Die moedige dame heeft immers een project waarmee ze moeders in Afghanistan opnieuw probeert een zelfstandig leven te geven. Na de beloofde drie jaar kon de brouwerij vorig jaar een cheque van 3.000 euro geven aan het project.

De gedachte rijpte bij Luc en zijn team om dit te herhalen. “Kindia is een project dat kinderen in India helpt om school te kunnen lopen. Zo heeft de organisatie een sponsor traject opgezet: ouders van hier kunnen een kind sponsoren.”

“Daarnaast zorgt Kindia er ook voor dat scholen kunnen op- of herbouwd worden en dat ze de nodige fondsen hebben om kinderen te kunnen laten school lopen. Opnieuw heeft De Leite zich geëngageerd om 10 procent van de omzet van het bier ‘Merci Maman’ te schenken”, aldus nog Luc Vermeersch. (GST)

Meer info: www.deleite.be of telefonisch 050 25 07 96.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier