Dat charter moet tegen 2030 de directe en indirecte tewerkstelling verdubbelen. Het charter is een initiatief van Voka West-Vlaanderen, het Economisch Huis Oostende en het Regionaal Platform Luchthaven Oostende-Brugge (REPLO).

De drie initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat de luchthaven van Oostende kan uitgroeien tot een belangrijke economische ontwikkelingspool voor de regio en voor Vlaanderen. De cijfers tonen de jongste jaren een stevige heropleving van de luchthaven als passagiersluchthaven en de jongste maanden trekt ook de cargo opnieuw flink aan.

"Nieuwe ontwikkelingen zoals de deal met de nieuwe brandstoffenleverancier, de verdere uitbouw van de toeristische bestemmingen, de komst van nieuwe spelers op het vlak van general aviation en van het recyclagebedrijf Aerocircular, tonen aan dat de luchthaven aan een opmars is begonnen. Die moeten we zo krachtig mogelijk en samen met alle stakeholders ondersteunen", zegt Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen. "Het is nu het momentum om volop voor de luchthaven te gaan. De bestaande capaciteit moet nog beter worden benut en gepromoot."

Tegen 2030 moet Oostende 750.000 passagiers kunnen ontvangen. In 2016 waren dat er bijna 450.000, vooral door de extra passagiers na de aanslagen van 22 maart in Zaventem. Ook cargo moet worden aangezwengeld en er zal gezocht worden naar de verdere uitbouw van 'general aviation' (particuliere luchtvaart). De luchthaven moet dienst doen als een economische draaischijf in de regio. Dat moet uiteindelijk leiden tot duizend rechtstreekse en 1.500 onrechtstreekse jobs tegen 2030. Nu werken er, seizoensgebonden, tot 500 mensen op de luchthaven.

(BELGA)