Busbouwer VDL wil zich met nieuwe vestiging verder verankeren in Roeselare

Peter Wouters en VDL benadrukken hun ambities in Roeselare. © STEFAAN BEEL
Philippe Verhaest

VDL Bus Roeselare koopt een terrein op het bedrijvenpark Beveren-Krommebeek en ontwikkelt plannen voor de bouw van een moderne fabriek voor de productie van elektrische bussen. Goed nieuws voor de ongeveer 600 personeelsleden van het 137 jaar oude bedrijf. “Roeselare is en blijft onze thuis”, benadrukt algemeen directeur Peter Wouters.

VDL Bus Roeselare, in de volksmond nog altijd bij veel Bevernaars- en Roeselarenaars gewoon Jonckheere genoemd, is in 137 jaar uitgegroeid tot een van dé vaste waarden in de autobussector. Het bedrijf werd in 1881 door Henri Jonckheere opgericht en ging aanvankelijk als een koetsenatelier van start. Nu is de Roeselaarse vestiging van het Nederlandse VDL dé referentie op vlak van elektrische autobussen.

Dat VDL Bus Roeselare nu een terrein van acht hectare op het nieuwe bedrijvenpark Beveren-Krommebeek langs de R32 en Beversesteenweg van de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) aankoopt, betekent dat het bedrijf zich ook in de toekomst verder in Roeselare wil verankeren.

“Klopt”, zegt algemeen directeur Peter Wouters. “VDL is de enige busbouwer die in Nederland en België actief is en wil blijven, maar koppelt daar wel voorwaarden aan vast. We moeten innovatief blijven én efficiënt kunnen produceren. Dat laatste lukt op onze huidige vestiging, pal in het centrum van Beveren, alsmaar moeilijker. We werken in oude gebouwen, terwijl we hier moderne autobussen creëren. Dit bedrijf is doorheen de jaren ook organisch gegroeid, zodat de productie zich uitstrekt over verschillende fabriekshallen, wat natuurlijk niet optimaal is. En de energiekosten in dergelijke hallen zijn uiteraard ook hoog.”

Nieuwe groeimarkten

De verhuisplannen lagen al even op tafel en ook de piste om een nieuwe fabriek in Valkenswaard in Nederland te bouwen, werd bekeken. “Maar uiteindelijk is dus beslist om in Roeselare grond te kopen. Met dank aan het 75 hectare groot bedrijventerrein dat op een steenworp van hier ontwikkeld zal worden. Een erg mooie opportuniteit. Maar tegelijk mogen we niet vergeten dat we eerst op onze huidige locatie nog hard zullen moeten blijven werken om onze sterke positie in de nieuwe markt voor elektrische bussen te bestendigen.”

Op vandaag bouwt VDL Bus Roeselare enkel nog elektrische en hybride autobussen. “Die laatste zijn louter voor de Belgische markt bestemd, maar onze bussen worden naar heel West-Europa geëxporteerd. Ook naar nieuwe markten als Frankrijk, Zwitserland en Noorwegen. Met dank aan onze focus op het elektrische aspect. Leveren in deze landen lukte ons niet met dieselbussen, maar nu wel met elektrische bussen.”

“Een timing en lay-out voor de nieuwe fabriek is er nog niet. We werken stap voor stap”

In een volgende fase worden de plannen voor de nieuwe site ontwikkeld. “Onze personeelsleden zijn erg blij en opgelucht. Het voorbije anderhalf jaar is ons werknemersbestand – we hebben we honderd extra mensen aangeworven en we hebben nog steeds tal van vacatures voor elektrisch geschoold personeel.”

VDL Bus Roeselare bouwt momenteel twee bussen per werkdag. Het doel is om dit in de nieuwe fabriek te verhogen. “Maar een concrete lay-out voor deze fabriek hebben we nog niet, net zo min als een timing. We werken stap voor stap.”

Fabriek voor de toekomst

Wat er met de huidige site, tussen de School-, Vloed-, Henri Jonckheerestraat en Beversesteenweg, zal gebeuren, is eveneens nog onduidelijk. “Die is ook acht hectare groot en we zullen bekijken wat hiermee best gebeurt, ook in overleg met de stad Roeselare. Zij zijn tevreden dat we op termijn een nieuwe thuishaven zullen hebben, maar tegelijk ook blij dat we niet langer in het centrum van Beveren zullen opereren. Logisch, want een grote onderneming als VDL Bus Roeselare hoort niet langer thuis in een dorpskern.”

Ook burgemeester Kris Declercq (CD&V) is opgetogen met het nieuws. “We zijn bijzonder verheugd met de beslissing tot aankoop van de site en de bevestiging van de plannen voor de bouw van een toonaangevende ‘fabriek voor de toekomst’ waar elektrische bussen zullen worden geproduceerd.”

“Zo wordt het behoud van de werkgelegenheid op lange termijn gegarandeerd. Tegelijk is de aankoop een bevestiging van het belang van de toekomstgerichte maakindustrie in de regio”, zegt hij nog.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier