Aanpak leegstand werpt eerste vruchten af in Roeselare

Centrummanager Jeroen Debruyne op De Munt: "In november en december zijn liefst veertien nieuwe handelszaken in het centrum van start gegaan." © (Foto SB)
Philippe Verhaest

Na de alarmerende cijfers van vorig jaar over de winkelleegstand in Roeselare, blijkt de kentering ingezet : met 8,3 procent leegstand in 2017 tegenover 8,4 procent in 2016 gaat het voorzichtig de goede richting uit. En het wordt nóg beter, daar is centrummanager Jeroen Debruyne van overtuigd. Dat men erin geslaagd is om een keten als Superdry op De Munt te krijgen, is alvast een opsteker van formaat.

Jeroen Debruyne (29) startte in mei vorig jaar 2017 als centrummanager bij de stad Roeselare en kreeg een stevig takenpakket toebedeeld. Een van de speerpunten van het beleid was om de leegstand in de stad aan te pakken. “Want dat was ook nodig, gezien de aanwezige druk op de retailsector”, benadrukt hij.

Nieuwe cijfers van het databureau Locatus bewijzen nu dat de aanpak werkt. “Met 8,3 procent winkelleegstand zitten we overigens helemaal niet slecht, want hiermee zijn we de derde beste centrumstad van Vlaanderen”, stelt Jeroen. “Enkel Leuven en Brugge scoren op vlak van leegstand nog beter.”

Roeselare B(l)oeit

“De verklaring voor die kentering is niet ver te zoeken. “In het kader van het kernplan waren door de stad Roeselare onder de noemer Roeselare B(l)loeit enkele steunmaatregelen uitgewerkt om het kernwinkelgebied aanzienlijk te versterken. Sinds 1 januari zijn die subsidiebedragen nu nog eens fors opgetrokken. De maximumsubsidie voor wie kleine handelspanden laat samensmelten tot grote en economisch leefbare panden of voor ondernemers die hun zaak naar het kernwinkelgebied verhuizen is, met steun van de Vlaamse overheid, zelfs verdubbeld: van 7.500 naar 15.000 euro.”

“Nul procent leegstand hoeft niet. Wat extra dynamiek onder de winkels zorgt voor een levendige shoppingstad”

Wie in het kernwinkelgebied met een nieuwe handelszaak van start gaat, kan dan weer rekenen op een subsidie in de vorm van een terugbetaling van de onroerende voorheffing. “Het eerste jaar bedraagt die 75 procent, het tweede jaar 50 procent en het derde jaar 25 procent. Zo’n positieve aanpak heeft ook zijn weerklank op het ondernemerslandschap, want in november en december zijn niet minder dan veertien nieuwe zaken in het centrum neergestreken, waaronder drie op De Munt : kinderkledij Les Dix Etoiles, make-up en skinconceptstore Ellen Vandamme en kleding- en freakshakezaak Twenty Seven. Betere reclame kan je als stad niet wensen.”

De Munt: grote uitdaging

Jeroen Debruyne geeft toe dat De Munt invullen een grote uitdaging blijft. “Het is nog altijd een relatief nieuw stadsdeel en moet door veel shoppers nog ontdekt worden. Het harde werk van de stad, vzw Shopping & Centrum Roeselare en de ontwikkelaars blijkt zijn vruchten af te werpen. Dit voorjaar nog opent een winkel van het bekende kledingmerk Superdry de deuren in een van de panden van de huidige winkels van de Sportline-groep. Die zal ongetwijfeld een extra aantrekkingspool vormen voor De Munt en hopelijk nog andere handelszaken aantrekken.”

“We streven naar een zo goed als volledig ingenomen Munt, al beseffen we ook dat nul procent leegstand in Roeselare onmogelijk is. Dat hoeft ook niet, want er moet een zekere dynamiek zijn onder de instroom van nieuwe zaken. Dat houdt een shoppingstad levendig.”

Ook het komende jaar wil Jeroen allesbehalve op zijn lauweren rusten. “Ons doel is om de beleving in de binnenstad nóg te verbeteren, in samenwerking metde vzw Shopping & Centrum Roeselare. We gaan niet meteen voor extra evenementen, maar willen het bestaande aanbod verder verfijnen.”

Ondertussen is de Citroenstraat ook helemaal omgevormd tot een echte poort richting De Munt. “Per seizoen willen we die ook opfleuren, zodat het niet langer een steegje is, maar een volwaardige toegang richting De Munt.”

Geert Verstraete (Sportline): “Wij gaan voor een zo vol mogelijke Munt”

Geert Verstraete van de Sportline-groep benadrukt dat het binnenhalen van Superdry een inspanning heeft gevergd. “Maar die leveren we met plezier”, zegt hij.

Met drie winkelpanden Vin’Street, Dolciumi en Fausto Fara was Sportline de allereerste om op De Munt neer te strijken.

“Ondertussen is dat al vijf jaar geleden”, stelt Geert Verstraete. “En we willen actief meewerken aan de verdere invulling van De Munt. Net daarom zullen we een Superdry-store in het pand van Vin’Street integreren.”

“Een stevige investering, maar die doen we met de glimlach. Deze naam zal ook andere merken en winkels aantrekken. We gaan voor een zo vol mogelijke Munt. De kentering is ingezet.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier